Originálny názov: A Serious Man
Žáner: : dráma
Minutáž: 106 minút
Krajina: USA, Veľká Británia, Francúzsko
Rok: 2009
Prístupnosť: MP 15
Réžia: Ethan Coen, Joel Coen
Scenár: Ethan Coen, Joel Coen
Hudba: Carter Burwell
Kamera: Roger Deakins
Hrajú: Michael Stuhlbarg, Richard Kind, Fred Melamed, Sari Lennick, Aaron Wolff, Jessica McManus, Peter Breitmayer, Brent Braunschweig, David Kang a ďalší.
Bratia Coenovci sú veľmi plodní filmári. Ich filmy sú rôznorodé, ale aj tak nesú ich pečať a získali si srdcia mnohých divákov. Početná bude aj skupina tých, ktorých naopak vôbec neoslovili a ich filmy im pripadajú nudné, či nejasné. Vždy totiž oscilujú niekde medzi diváckou prístupnosťou a vlastnými vnútornými úvahami.
Ich minuloročný počin, ktorý sa do našich kín dostáva práve v týchto dňoch, sa priblížil skôr k tej druhej možnosti. Snímka Seriózny muž rozpráva príbeh o mužovi, na ktorého padá snáď celý jeho svet. Larry Gopnik (Michael Stuhlbarg) je profesorom fyziky. Má dom, hlučné deti, ktoré mu kradnú peniaze a obťažujú s hlúposťami a samozrejme manželku, ktorá mu jedného dňa oznámi, že ho chce opustiť. Vlastne už má aj nového, budúceho mažela. V práci mu niekto komplikuje získanie definitívy anonymnými listami, má problémy s kórejským študentom, ktorý ho chce podplatiť. A aby toho nebolo málo, jeho zvláštny nezamestnaný brat Arthur (Richard Kind), ktorý s nimi dočasne býva, sa dostáva do problémov so zákonom. A to je len začiatok. A áno, Larry je žid a píše sa rok 1967.
Ťažko povedať, o čo Ethanovi a Joelovi Coenovcom v tomto filme išlo. Ak je to sonda do života židovskej komunity, môžeme byť radi, že nie sme jej súčasťou. Ak je to len metafora či adaptácia tradičných židovských príbehov, potom nie sme práve cieľovka tohto filmu. Larry Gopnik je sympatický chlapík, ale spôsob, akým rieši svoje osobné problémy, nám nedovoľuje sa s ním stotožniť. On ich totiž v podstate vôbec nerieši, lebo tak je to správne v jeho svete. Vrcholí to absurdnými situáciami, v ktorých mu napríklad maželkin priateľ navrhne, aby sa odsťahoval od rodiny do motela alebo keď musí zaplatiť jeho pohreb. Ani v týchto chvíľach sa nepostaví na odpor. Dá sa to chápať ako určitá kritika života, nazerania na neho a podobne.
Hlavný hrdina si kladie mnoho otázok. Robí všetko pre to, aby k nim našiel odpovede. Chodí za rabínmi, ale ani tí mu nepomôžu. Tápe tak ďalej a z istého pohľadu sa to dá pochopiť. Je tým všetkým tak zavalený, že sa už nedokáže nad vecami poriadne zamyslieť a konať. Dej sa však výrazne neposúva k ukazvretiu, či k zavŕšeniu. Otázky ostávajú nezodpovedané a koniec otvorený.
Vo filme sa toho zaujímavého až tak veľa nestane. Napriek tomu nenudí. Coenovci totiž vedia udržať pozornosť diváka. Na niektorých miestach humorom, inde výbornými nápadmi, ktoré navyše mali potenciál odviesť príbeh iným smerom. Nestalo sa to však, čo je v niektorých prípadoch škoda. Film vyniká najmä umnou réžiou a skvelou hudbou skúseného skladateľa Cartera Burwella. Scenár jej dáva na mnohých miestach veľký priestor vyniknúť.
Aj keď pristúpime na hru Coenovcov a vezmeme za svoje, že záver nie je dôležitý, v Serióznom mužovi predsa len niečo v tomto smere chýba. Ale rabín Nachtner mal asi pravdu. Koho zaujíma, ako to skončilo? V tomto prípade zrejme málokoho.