Originálny názov: The Hurt Locker
Žáner: romantická komediálna dráma
Minutáž: 131 minút
Krajina: USA
Rok:2008
Prístupnosť: MP 15
Réžia: Kathryn Bigelow
Scenár: Mark Boal
Kamera: Barry Ackroyd
Hudba: Marco Beltrami, Buck Sanders
Hrajú: Jeremy Renner, Anthony Mackie, Brian Geraghty, Ralph Fiennes, Christopher Sayegh a ďalší
Tvorba Kathryn Bigelow nie je o nič „nežnejšia“ ako filmy jej ex-manžela Jamesa Camerona . Za všetko hovoria tituly ako historický thriller K-19: Stroj na smrť, akčné krimi zo športového prostredia Bod zlomu, kriminálna dráma Modrá oceľ, či akčné scifi Zvláštne dni. Nenakrúca často, ale snáď o to viac sú jej veci úspešnejšie. Ak nie v kinách, tak aspoň medzi kritikmi.
Jej posledný počin je skôr z tej druhej kategórie. Odrazilo sa to aj na dlhej ceste filmu do širokej distribúcie. Vojnová dráma Smrť čaká všade bola dokončená už v roku 2008, ale najprv bola uvedená len na niekoľkých festivaloch a v Taliansku. Až v nasledujúcom roku sa dostala aj do USA a opäť trvalo niekoľko mesiacov, kým sa jej otvorili dvere do bežných kín. Film do kín postupne dostávajú ocenenia, ktoré získava po celom svete. Doteraz ich získal už 72, z toho šesť čerstvých Oscarov. Z tohto pohľadu víťaztvo Kathryn Bigelow nad Cameronom (a jeho Avatarom) nie je až také prekvapujúce.
V centre pozornosti je malá pyrotechnická jednotka amerických vojakov v Bagdade. Ostáva im už len necelý mesiac do konca rotácie a pôjdu domov. Pri zneškodňovaní veľkej nálože im však zomiera veliteľ. Pridelený je k nim následne seržant William James (Jeremy Renner), ktorý predtým slúžil v Afganistane. Will si so sebou prináša veľmi svojský štýl práce, čo pôvodnej osádke, tvorenej seržantom JT Sanbornom (Anthony Mackie) a špecialistom Owenom Eldridgeom (Brian Geraghty), veľmi nevonia. Podľa nich zbytočne riskuje a dostáva ich tak do problémov.
Až na jednu udalosť v závere filmu nemôžem s JT a Owenom súhlasiť. Seržant James sa len vždy snaží dokončiť svoju prácu – zneškodniť nálož. V náročných situáciach je častokrát jediný, kto si vie udržať chladnú hlavu a konať. Postupne sa však jeho povaha a najmä potreba konať pretavuje aj do jeho činov. Práve v tejto postave je zosobnené posolstvo filmu.
Snímke sa vyčíta hlavne absencia celistvého príbehu. Vo svojej podstate to je len presúvanie sa od jednej bomby k druhej okorenené o iné druhy akcie. Dejový posun tu však je, snáď len nie taký zjavný ako zvyčajne. To podstatné sa odohráva v hlavách hlavných hrdinov. Scenár napísal novinár Mark Boal, pre ktorého to bola prvá takáto skúsenosť a v tomto treba hľadať pôvod niektorých nedostatkov. Tvoril na základe svojich vlastných zážitkov z Iraku, kde bol pridelený k jednotke, ktorá mala aj takúto partiu armádnych pyrotechnikov. Je tu teda veľký dôraz na reálie a skutočný život týchto špecialistov. Autenticite dopomohlo aj to, že sa nakrúcalo priamo v Iraku.
Kathryn Bigelow tak skôr ako vojnový film či thriller nakrútila dokudrámu. Snaha ukázať každodennú realitu bez prikrašľovania je očividná v každom zábere. S tým súvisí aj absencia silnejšieho príbehu. Skutočnosť totiž častokrát býva monotónna, ba priam až nudná a priestor pre hrdinstvo neposkytuje. Ak sa aj hrdinovia filmu pokúsia urobiť niečo nad rámec povinností, neprináša to želané výsledky.
Takto postavený film dáva zaujímavý priestor pre hercov. V Smrť čaká všade dostal možnosť zažiariť skúsený Jeremy Renner a aj ju patrične využil. Bezpochyby je jedným z ťahúňov tohto filmu. Scenár neposkytuje mnoho priestoru pre vykresľovanie postáv pomocou príbehu alebo dialógov. Tie sú častokrát priam až hlúpe a nezmyselné, ale asi ani my by sme v istých situáciach nevysúkali zo seba nič iné. Najpodstatnejšia je teda psychológia postáv. Renner ju zvládol veľmi dobre a zdatne mu sekundovali aj Anthony Mackie a Brian Geraghty. Herecké výkony posunuli film o triedu vyššie.
Smrť čaká všade je zvláštnym filmom, ktorý dokáže osloviť len malú časť divákov. Škoda neskúseného scénaristu. Skutočnosť a fikcia mohli byť lepšie vybalansované. Miera realizmu sa totiž neznižovala ani v prospech dramatizácie. Snímka môže v istých chvíľach nudiť a aj iným neduhom scenára, ktoré sme už spomínali, by sa dalo aspoň čiastočne vyhnúť. Kathryn Bigelow však opäť dokázala, že je veľká režisérka.