Žáner: akčné sci-fi
Minutáž: 126 minút
Krajina: Južná Kórea / Francúzsko / Česká republika
Rok: 2013
Prístupnosť: MP 15
Réžia: Joon-ho Bong
Scenár: Joon-ho Bong, Kelly Masterson
Kamera: Kyung-pyo Hong
Strih: Steve M. Choe, Changju Kim
Hudba: Marco Beltrami
Hrajú: Chris Evans, Kang-ho Song, Ed Harris, John Hurt, Tilda Swinton, Jamie Bell, Octavia Spencer, Ah-sung Ko, Alison Pill a ďalší
Ambiciózny a na prvý pohľad vôbec nie zle vyzerajúci akčný sci-fi film sa zrodil v roku 2013 pod taktovkou juhokórejského režiséra Bong Joon-hoa. Obsadení boli prevažne obľúbení americkí a britski herci. Nakrúcalo sa v Rakúsku a v pražských štúdiách Barandov a aby globalizácie nebolo málo, ako predloha poslúžil kultový francúzsky komiks Le Transperceneige. Produkcia bola podobne pestrá. Výsledok je celkom prekvapujúci.
Aspoň pre mňa. Film sa do našich kín nedostal, ale tak sa stalo v prípade mnohých trhov. Okolo uvedenia filmu do amerických kín dokonca vznikla menšia kauza. Tamojší distribútor (The Weinstein Company) nechcel Snowpiercera pustiť do širokej distribúce bez dodatočných zmien, i keď nakoniec tlaku fanúšikov podľahol. Snímka sa v podstate tešila priazni divákov a darilosa jej aj po komerčnej stránke, i keď nešlo o nič výnimočné. Zahraničná kritika však film často naozaj chválila. Nájsť skutočne negatívne recenzie je problém.
O to väčšie bolo moje sklamanie. Pozitív by sme tu našli hádam aj viac ako negatív, ale ich dôsledky pre film sú obrovské. Adaptácia pôvodného komiksu je to veľmi voľná. V podstate si z neho Bong Joon-ho, ktorý napísal aj scenár, vzal len námet a základné pravidlá sveta. A práve ten jeho vklad oproti originálu spôsobuje najväčšie problémy. Jeho réžiji naopak nie je čo vytknúť.
Snímka sa odohráva v roku 2031, sedemnásť rokov po globálnom experimente s počasím. Časť sveta sa rozhodla otepľovanie planéty zastaviť rozprášením špeciálnej látky do atmosféry, ktorá ju mala o príjemných pár stupňov schladiť. Zrejme to však prehnali s dávkovaním, keďže sa začala nová doba ľadová, ktorá zahubila takmer všetko živé. Prežil len bližšie nešpecifikovaný počet ľudí na palube obrovského vlaku Snowpiercer, ktorý teraz obieha po svojej dráhe Zem. Pôvodne bol vlak navrhnutý a zostrojený vynálezcom Wilfordom (Ed Harris) ako sebestačné a luxusné zariadenie. Na palubu, do zadnej časti vlaku, však boli nabraní aj mnohí náhodní ľudia, ktorí vďaka tomu unikli istej smrti. Tým však vo vlaku vznikla zvláštna, segregovaná spoločnosť, kde ľudia bez lístka tvoria spodinu, ktorá sa tlačí vo vagónoch bez okien a bez poriadnej stravy.
Mnohí recenzenti v tom vidia akúsi kritiku kapitalistickej spoločnosti a triedneho systému. Osobne som nemal síce taký pocit, ale ktovie, predloha predsa len vznikla vo Francúzsku. Hlavným hrdinom je Curtis Everett (Chris Evans), ktorý vedie vzburu „spodiny“ a na rozdiel od predošlých pokusov sa rozhodne prebojovať naprieč celým vlakom (reálne z neho vidíme len pár vagónov) až do lokomotívy, aby ho ovládol. Nezvyknem prezrádzať v recenziách dej filmu, ale v tomto prípade musím urobiť výnimku. Lebo tu sa dostávame k pointe toho, prečo je ten film veľmi zlý.
Dej filmu sa dá jednoducho popísať ako priamočiara akcia, ktorá je často alegorická a mnohé scény (vagóny) tak vyzerajú ako vystrihnuté z úplne iného filmu. Nepatrične sa chová aj časť postáv, ako napríklad ministerka Masonová (Tilda Swinton). Ju by ste skôr čakali v Charlieho továrni na čokoládu, či v niečom obdobnom. Opäť možno snaha vykresliť pasažierov prednej časti vlaku ako divných, keďže „spodina“ sa chová úplne normálne. Vďaka dobrým hereckým výkonom, niekoľkým postavám a zaujímavému zasadeniu sveta sa film nepozerá zle. Tvorcom sa podarilo vytvoriť a po dlhú dobu udržať dojem, že to smeruje k silnému finále.
V momente, keď sa ho dočkáte, sa však všetko rozplynie a ostáva len niečo neuveriteľne hlúpe a nelogické. Je to facka nielen pre hlavného hrdinu, ale aj pre všetkých rozumných divákov. Curtis sa síce úspešne prebojuje až k Wilfordovi do lokomotívy, ale len preto, aby sa od neho dozvedel, že to celé bola búda a jeho súkmeňovcov v zadnej časti vlaku práve masakrujú, aby znížili ich stavy o 74%. Takúto kontrolu populácie sme už mohli vidieť v iných dielach, ale vo vlaku Snowpiercer museli takto drasticky znižovať stavy za 17 rokov hneď trikrát. Vždy formou (riadenej) vzbury. Asi sa ľudia v postapokalyptickej dobe rozmnožujú rýchlosťou hlodavcov.
A to je len prvé z radu nemilých prekvapení, na konci ktorých sa musíte sami seba pýtať, o čom to celé malo byť. Snowpiercer je vzávere silený a akosi bez pointy.