Originálny názov: Ask the dust
Žáner: romantická dráma
Minutáž: 117 minútKrajina pôvodu: USA
Rok: 2006
Prístupnosť: MP 15
Réžia: Robert Towne
Scenár: John Fante, Robert Towne
Kamera: Caleb Deschanel
Hudba: Ramin Djawadi, Heitor Pereira
Hrajú: Colin Farrell, Salma Hayek, Donald Sutherland, Idina Menzelová, William Mapother, Justin Kirk
Úspešný oscarový scenárista a príležitostný režisér, Robert Towne, si raz za čas povie, že by nebolo na škodu vyskúšať si pozíciu režiséra. Pár krát sa však ukázalo, že to nebol príliš dobrý nápad. Písanie mu, ale na druhej strane skutočne ide – o tom nás presvedčil filmami ako Čínska štvrť (1974), Šampón (1975) alebo Tarzan (1984). O režisérsky zlom sa chcel pokúsiť ešte raz a to už po štvrtý krát, keď sa rozhodol sfilmovať pochmúrnu romantickú drámu podľa rovnomennej knižnej autobiografickej predlohy Johna Fanteho z roku 1939. Do hlavných úloh obsadil súčasné hviezdy filmového neba – krásnu Salmu Hayek a sex symbol Colina Farrella. K tomu na stoličku producenta zasadol Tom Cruise a tak sa jeho najnovšie dielo stalo ostro sledovaným.
Arturo Bendini, mladý spisovateľ s talianskymi koreňmi zavítal do Los Angeles pred piatimi mesiacmi a ubytoval sa v lacnom hoteli, známym pod názvom Bunker Hill, kde žijú iba staré ženy a opustení muži. V Kalifornii sa snaží preraziť ako spisovateľ a tak celé dni trávi vo svojej ponurej tmavej izbe nad písacím strojom, písaním poviedok, aby si zarobil aspoň na podnájom. Na stene mu pyšne svieti portrét jeho vzoru, svetoznámeho žurnalistu H. L. Menckena, ktorému pravidelne posiela svoje práce. Raz sa mu dokonca pošťastí a jeho dielo je publikované a dostáva aj zaslúžený honorár.
Do týchto končín prišiel hľadať to, čo všetci cudzinci – krásnu ženu, peniaze, jednoducho úspech, aj keď on to popiera ilúziou, že prišiel nabrať iba inšpiráciu. Jeho osamelý život okorení zvodná mexická servírka Camilla, ktorú stretáva ako zákazník v kaviarni. Od prvého stretnutia, kedy mu donesie odpornú kávu, sa začnú doberať, podpichovať a provokovať – sú k sebe nechutní, hnusní a nepríjemní. Obidvaja trpia komplexmi – Arturovi chýba inšpirácia a pravdepodobne aj talent a Camilla trpí predsudkom menejcennosti, ktorý by najradšej zmietla sľubným sobášom s bohatším Američanom. Tak či onak, on aj ona sú na tomto mieste cudzincami, ktorí prišli hľadať lepší život a šťastie. No prišli v nie práve správny čas, lebo Amerika sa zmieta v hospodárskej kríze 30. rokov minulého storočia.
Frustrovaného Artura čoraz viac ako písací stroj začnú priťahovať návštevy kaviarne, kde pracuje osamelá Camilla a ich vzťah postupne (zároveň dosť pomaly) prerastá v silnejšie puto, no akosi sa hanbia, respektíve boja sa, preukázať si väčšiu náklonnosť. Tá nakoniec prichádza a spoločne odchádzajú do opusteného domu na pobrežie, kde spolu prežijú pár pekných chvíľok. Camilla je kvôli nemu schopná obetovať všetko – prácu aj prípadný sobáš.
Na úvod je nutné poznamenať, že sa nejedná o žiadnu príťažlivú letnú zábavu a bohužiaľ ani o atraktívny film. Táto dejovo pomalá melodráma s riedkymi prvkami erotiky a vášne v nás svojimi tmavými zábermi a samotným deštruktívnym ľúbostným príbehom umocní pocity smútku, nostalgie, miestami nudy, beznádeje, ktoré v nás vyvolajú pocit, že za dverami kina zúri depresívna jeseň.
Colin Farrell, ktorý stvárnil 20-ročného arogantného a chudobného mladíka, pyšného na svoje talianske priezvisko, prichádzajúceho z Colorada do Los Angeles v domnienke lepšej budúcnosti, pôsobí vďaka svojím kostýmom a vzhľadu tváre podstatne staršie a nie celkom presvedčivo.
Salma Hayek ma naopak veľmi prekvapila, lebo postave obyčajnej servírky prepožičala svoj temperament a vynikajúci akcent. Ich vzájomné dialógy nie sú nijako fascinujúce, no pár krát sa len predsa strhne ostrejšia výmena názorov, ktorá skutočne stojí za to. Niektoré scény boli naozaj poňaté veľmi emotívne – najmä tie, kde sme svedkami dvoch zamilovaných, ktorí si svoju hlboko v srdci skrývanú lásku vedia prejavovať tak bezočivo a odporne. Všetko to ale pramení z hlavnej myšlienky filmu, s ktorou sa film celý čas tak rád a nenápadne zahráva. Tou myšlienkou je otázka národnostného zloženia vtedajšej Ameriky a národnostná diskriminácia, ktorá tvorí základ hlavného motívu filmu – lásky dvoch outsiderov (Mexičanky a Američana s talianskym pôvodom) hľadajúcich ružovejšiu budúcnosť.
Vzhľadom na to, že sa jedná o nízkorozpočtovú komornú melodramatickú romantiku, kulisy a výprava pôsobia naozaj dobovo, aj keď väčšina filmu sa odohráva v interiéroch. Oceňujem aj Arturove vnútorné monológy, ktoré nám najmä v prvej polovici vykresľujú jeho situáciu, okolnosti, ktoré ho obklopujú a vnútorne pocity. Vyzdvihnúť sa dá aj fakt, že sa nejedná o klasickú gýčovitú hollywoodsku romantiku, no z veľkej časti sa o to pričinila aj knižná predloha.
Filmu by jednoznačne prospel dynamickejší dej s trochou šťavy. Tu by možno vyžmýkali vedľajšie postavy, ktoré by hlavným hrdinom a jednotvárnosti filmu dali na chvíľu vydýchnuť a dejovú líniu by trochu zamotali. Stretnete sa tu iba s dvomi významnejšími mini úlohami – so starnúcim obyvateľom hotela, Hellfrickom (Donald Sutherland), ktorý si od Artura rád požičiava peniaze a povzbudzuje ho v písaní a s Verou (Idina Menzelová), so zničenou a utrápenou ženou, ktorá sa stala Bendiniho jedinou faninkou a obdivovateľkou jeho kníh. K pozitívnejšiemu hodnoteniu tejto snímky nehrá do karát tiež dramatická nevyváženosť. Po svižnej, celkom vtipnej a príjemnej prvej polovici však prichádza druhá, náročnejšia a melodramatickejšia časť.
Predpokladám, že keby sa trio Towne – Hayek – Farrell stretlo v niečom zaujímavejšom ako je Fanteho knižná predloha, výsledok by bol o triedu lepší. Sčasti zvíťazila forma nad obsahom, čo si možno ani nebudete uvedomovať. Záverečné dojemné minúty, výkon Salmy Hayek, autentickosť exteriérov a príjemné mexické tóny ma len predsa nenechávajú chladným a tak sa prikloním k tomu lepšiemu hodnoteniu, ktoré predstavuje lepší priemer.