Prvok mystéria v najnovšom prírastku od známeho majstra Park Chan-wooka nepredstavuje nič prevratné, ale o to precíznejší je štýl spracovania príbehu. Režisér sa už osvedčil trilógiou o pomste, do ktorej sa radí aj známy Oldboy (2003) a nápaditosť jeho tvorby Stokerovci potvrdzujú.
Stoker
mysteriózny, dráma
2013 / 99 min. / MP 15
Veľká Británia / USA
Réžia
Chan-wook Park
Scenár
Wentworth Miller
Aj preto nie je obsah primárnym zdrojom dobrého pocitu z filmu. Postupne sa odhaľuje ponurá minulosť rodiny, ktorá ovplyvňuje najmä Indiu. Vzťahy sú hybnou silou a ich charakter sa časom odlupuje z príbehovej línie ako škrupina z vajca v jednej zo scén. Charlie ako antagonista vedie konaním a rozprávaním o minulosti stratenú Indiu k priam „djangovsky“ krvilačnej premene na dospelého nasledovníka rodovej „chybičky“. To, že sa počas tohto procesu naplní zopár rakví, je osviežujúcim doplnkom, ktorý dodáva filmu dynamiku. Význam a dejová línia Charlieho sú, bohužiaľ, klasické – scenár sa ale sústredí na Indiu a pohlcuje diváka. Precízna režijná práca snímku navyše posúva na úroveň nezabudnuteľnej ódy na filmový zážitok.
Autorský rukopis oplýva finesami, ktoré sú pretavené do každej technickej zložky a scény Vám kradnú vzduch z pľúc. Režisérov um je najvýraznejší pri kamere a strihu. Obmieňanie strihovej skladby vás prinúti hltať každé políčko filmu a chcieť čoraz viac. V tomto ohľade sú vrcholom filmu scéna česania vlasov a úvodné titulky. Oku lahodiaca je napríklad kuchynská scénka počas karu, ktorá je kamerou zachytená v jednom zábere, po ktorom nasleduje strih podporujúci rozvahu Indie. Taktiež klasická scéna večere, ktorej dominuje masívny stôl, má výborné kamerové zábery a celkový dojem je dynamicky znásobený strihom a tajomnom ukrytým v dialógoch.
Uvodné minúty nastoľujú hustú atmosféru, ktorá spolu s minutážou sama rastie do nebies, podporená mrazivou hudbou. Výrazná podpora katarzie je ukrytá aj v hereckom obsadení. Wasikowskej výraz je síce tínedžerský, ale slečna má uveriteľnú charizmu a mrazivý pohľad. Nicole Kidman hrá skvelé druhé husle, čo pri jej hereckom talente nie je nič prekvapivé. Popri Mii je ešte pôsobivý Charlie v podaní Matthewa Gooda. Spočiatku hrá sebavedomo a s nadhľadom vlastným Normanovi Batesovi (z filmu Psycho), až z neho ide strach. Reálnu stránku osobnosti, ktorá je prítomná v menšom množstve, však zvláda bravúrne, priam s detskou naivitou a poblúznením.
Paralel s Hitchcokovou tvorbou sa pri Stokerovcoch nájde viacero. Odborná verejnosť radí film medzi poklony majstrovi hororu a mystéria, najmä čo sa atmosféry týka. Snímka je scenáristicky a režijne vynikajúca, formálne inovatívna a priam dokonalá. Tajomstvo rodiny Stokerovcov jednoznačne stojí za pozornosť a pohltí i vaše zmysly.