© Forman Production

Taking Off

Pavel Smejkal
Recenzia

Vydarený film umožnil Milošovi Formanovi pokračovať vo svojej práci aj v cudzej zemi a pomohol mu upevniť renomé, ktoré nadobudol už ako český tvorca. V Taking Off nájdeme očividnú inšpiráciu rannou tvorbou a nezameniteľný autorský rukopis, odkazujúci na českú novú vlnu a zároveň náznaky budúcej tvorby. Na filme sa spolupodieľal aj kameraman Miroslav Ondříček, ktorý s Formanom spolupracoval už v Československu a svojou majstrovskou prácou prispel aj k niekoľkým ďalším jeho filmom.

Originálny názov
Taking Off

komédia
1971 / 93 min. / MP 12
USA

Réžia
Miloš Forman
Scenár
Miloš Forman, John Guare, Jean-Claude Carrière, John Klein
Taking Off je filmom o generačných priepastiach a neschopnosti komunikácie medzi rodičmi a ich ratolesťami. Formálne je vlastne príbehom Jeannie Tyne (Linnea Heacock), ktorá odíde z domu, a jej rodičov, ktorí sa často komicky pokúšajú pochopiť svoju dcéru. Toto jadro filmu je prekladané zábermi zo speváckeho konkurzu, ktorého sa zúčastňuje aj Jeannie. Zaznamenané spevácke výstupy tvoria vlastne akúsi koláž tvárí a typov vypovedajúcich o dobovej mládeži, niekedy možno naivnej a idealistickej, no vnútorne čistej.

Na druhej strane pomyselného brehu stoja rodičia, ktorí sa stále o čosi kŕčovito pokúšajú (porozumenie s deťmi a medzi sebou, priazeň verejnej mienky, udržanie kroku s dobou) a následne komicky zlyhávajú. Protipólom záberov z konkurzu sa stáva stretnutie združenia rodičov, ktorých deti utiekli z domu. Tí usporiadajú marihuanovú seansu, vraj aby lepšie pochopili svoje deti. Tu sa rodičia Jeannie zoznamujú s párom Lockstonovcov, s ktorými v zábave pokračujú doma, pri partii vyzliekacieho pokra. Jeannie sa medzičasom vrátila domov a je svedkom otcovho speváckeho čísla, ktoré predvádza nahý na stole.

© Forman Production

Nasleduje scéna rozpačitých výčitiek a otázok smerovaných na Jeannie, ktorá prezradí, že deň strávila s priateľom. Otec ho pozve na oficiálny zoznamovací obed. Prichádza extravagantný, mlčanlivý hippie a čelí otcovým trápnym otázkam. Rozhovorí sa o práci, na čo vysvitne, že svojou muzikou zarába oveľa viac ako Jeannin otec.

Dokumentárne zábery zo speváckeho konkurzu Forman využil už vo svojom pre českú kinematografiu prelomovom filme Konkurs z prvej polovice 60. rokov. Totožný postup v americkom prostredí dokázal všeobecnosť tém, o ktorých tieto filmy hovoria, teda o naivite a sebaláske, zároveň však o idealizme a nepoškvrnenosti. Film je zaujímavým doplnením toho, čo sme z Formanovej tvorby mali už možnosť vidieť.

(Pozn.: Film bol premietaný na festivale Febiofest 2005, celoslovenskú premiéru bude mať až 15. septembra 2005, objaví sa v programe filmových klubov.)