Režisér Richard Kelly, tvorca skvelého Donnieho Darka, sa opäť hlási o slovo. Aj tentoraz sa vybral do mysterióznych vôd. Ako predloha pre scenár, ktorý si aj sám napísal, mu poslúžila poviedka Button, Button od Richarda Mathesona. A ako už možno viete z ukážok, práve o to pôjde. O tlačidlo. V krabici.
The Box
mysteriózny, sci-fi, triler
2009 / 115 min. / MP 12
USA
Réžia
Richard Kelly
Scenár
Richard Kelly
Päť rokov po Donniem Darkovi uviedol Richard Kelly do kín svoj ďalší počin, mierne sci-fi komediálnu drámu Southland Tales (Apokalypsa, 2006). Fajnšmekri ju ocenili najmä pre prepracovanosť a skvelý záver. U masového publika i kritiky však tvrdo prepadla. Aj vďaka tomu mohol svoje aktuálne dielo pripravovať v tichosti. Tieňa minulosti sa však nezbavil a na margo snímky The Box sa objavujú veľmi podobné výčitky ako v prípade Apokalypsy. Režisérovi a scenáristovi v jednej osobe sú opätovne vytýkané najmä nelogickosť a snaha o prílišnú komplexnosť, ktorá sa vymkla spod kontroly.
Southland Tales som síce nevidel (po viacnásobnom zhliadnutí Boxu sa na to chystám), ale v prípade Krabice je najdôležitejšie nebrať veci doslovne. Potom sa dá ľahko akceptovať aj scifi rovina príbehu. Kelly sa rozhodol film dejovo zasadený do druhej polovice 70-tych rokov nakrútiť čo najvernejšie štýlu filmov vyrobených práve v tomto období. Pokiaľ môžem posúdiť, podarilo sa mu to nadmieru. Síce ostáva tajomstvom, či zámerom bolo i, povedzme, horšie hranie Cameron Diaz (najmä) v úvode filmu, ale to tiež zapadá do stanoveného konceptu.
Film veľmi rýchlo naberá zvláštnu atmosféru, ktorá sa nesie celým príbehom. Režisérovi sa darí po celý čas gradovať napätie, a tak vás film čoraz viac vťahuje do deja. Dobrý dojem je umocnený aj výbornou výpravou a hudbou. No pri tomto filme viac ako inokedy platí, že ho treba vnímať ako celok. Pohľad na niektoré konkrétne detaily totiž nemusí byť práve najlepší, pričom ale výsledné dielo svoju logiku a koherentnosť má.
Jedna vec sa dá Boxu vytknúť v plnom rozsahu. Hlavné postavy nevzdorujú osudu v takej miere, ako by v skutočnosti mohli. Mnohé veci prijímajú až príliš odovzdane. Zaujímavé na tom je, že v traileri sa nachádzajú fragmenty takých scén, ktoré sa do výsledného strihu nedostali a naznačujú väčšiu snahu Normy a Arthura brániť sa. K informácii, prečo sa tak stalo, sa mi nepodarilo dostať. Vďaka takýmto scénam však mohol byť film pútavejší a pre časť publika aj pochopiteľnejší.