Willie Geary (Jamie Foxx) je úspešný právnik, ktorý sa špecializuje na spory týkajúce sa odškodného za úraz. Jeho profesijný život je plný vzletných prejavov, oduševneného vystupovania a zúrivého dožadovania sa spravodlivosti, ktorá, ako inak, stojí vždy na strane jeho klienta. Od prípadu k prípadu sa presúva súkromným tryskáčom a po ruke má početný tým poradcov a asistentov.
The Burial
dráma
2023 / 126 min. / MP 18
USA
Réžia
Margaret Betts
Scenár
Margaret Betts, Doug Wright
Na druhú stranu, Jeremiah O´Keefe (Tommy Lee Jones) je o poznanie pokojnejšia, uzavretejšia povaha. Jeho čas na tomto svete sa chýli ku koncu a zaujíma ho jediné: zanechať niečo cenné svojim potomkom. To cenné je v jeho prípade sieť pohrebníctiev a rovnako zameraná poisťovňa. Bohužiaľ, nerozvážny investičný krok spôsobí, že sa Jeremiah a jeho malý podnik dostanú do finančných ťažkostí. Jeremiah sa chopí šance a uzavrie dohodu o postúpení niekoľkých pobočiek pohrebníctva zazobanému kanadskému milionárovi. Veci však nejdú podľa plánu a Jeremiahovi ostáva jediné: obrátiť sa na súd. A koho lepšieho si najať, než hviezdu južanských súdnych siení?
Zápletka sľubuje urputnú súdnu drámu, plnú emócií, ostrých dialógov, či šokujúcich zvratov. Na všetko z toho dôjde, no netešte sa – toto nie je žiadne Zopár správnych chlapov (r. 1992) ani Čarodejník (r. 1997). Režisérka Maggie Betts má síce po ruke herecké esá, tieto však ostávajú buď nevyužité alebo využité nedostatočne. Tým myslím, že filmu chýba prirodzený vývoj charakterov a vzťahov medzi nimi. Scény tu skáču od „práve sme sa stretli a nemáme sa radi“ k „rešpektujem ťa a si môj priateľ“. Žiaden postupný vývoj.
Z rovnakej chyby je vinný aj scenár, ktorý nedodáva scény, ktoré by nesúrodý vzťah organicky posunuli vpred. Všetko, na čo sa zmôže, je až prehnané hranie na city a téma rasizmu zakompovaná asi tak umne, ako granát v mise s ovocím. Aspoň ten prípad ako-taký udrží vašu pozornosť do konca, hoci nemá čím prekvapiť, a už vôbec nie uchvátiť. Tlak na melodramatickú nôtu pokračuje až do záverečných titulkov. Takto to dopadá, keď máte za kamerou neschopných tvorcov, ktorí nevedia nič iné, iba sa oháňať klišé a samotnou existenciou citlivých tém bez toho, aby ich funkčne a s minimom pátosu zapracovali do deja. Pritom potenciálu je tu až-až.
Ako som už spomenul vyššie, hereckému zoskupeniu podráža nohy réžia a scenár. Napriek tomu, ak máte po ruke dvoch držiteľov Oscara na jednom pľace, pozerať sa na to je väčšinou ak už nie radosť, tak aspoň bezproblémové. Navyše, pár silných momentov sa predsa len nájde. V tomto prípade má zľahka navrch rezervovaný výkon Tommy Lee Jonesa, ktorému tvorcovia nadelili o niečo lepšie repliky ako Foxxovi, i keď ani on sa nedá zahanbiť.
Remeselnej stránke niet čo vytknúť, ani špeciálne pochváliť. To platí i pre hudobnú stopu, ide o číročíry priemer – a to platí pre celý film. The Burial je zmesou premárneného potenciálu, scenáristickej neschopnosti, režijnej pohodlnosti a solídnych hereckých výkonov. Nič moc.