Jusqu'au déclin
triler, akčný
2020 / 83 min. / MP 15
Kanada
Réžia
Patrice Laliberté
Scenár
Charles Dionne, Nicholas Krief, Patrice Laliberté
Smeti sa ešte dajú, no čo ak vás plánujú prepadnúť? Vyvraždiť celú rodinu a ukradnúť vám zásoby múky, ryže, mrazeného mäsa a toaletného papiera, ktoré ste nahromadili aspoň na dva roky? Pre každý prípad. Môžete im veriť, že nie sú takí psychopati?
Antoine (Guillaume Laurin) so svojou rodinou nenecháva nič na náhodu. Zásobuje sa, ozbrojuje, organizuje rodinné cvičenia na príchod apokalypsy, teda budí dcéru so ženou uprostred noci, balia si nevyhnutné veci, ak dcéra nezabudne, tak aj domácu korytnačku. Nasadajú do auta a na čekpointe za mestom si kontrolujú čas. O dve minúty skôr ako naposledy. Gratulujem, rodinka!
Inšpiráciu a skilly Antoine berie zo survivalistických videí samozvaného internetového inštruktora Alaina (Réal Bossé). Ten sa okrem online kultúry venuje aj offline workshopom, táborom pre dospelých, kde sa môžu zdokonaliť v schopnosti prežiť.
Na svojom obrovskom pozemku, izolovanom v odľahlých horách, víta na zimnom turnuse spolu s Antoineom päť ďalších podobne zmýšľajúcich. Každý a každá má svoje predstavy o príčine zrútenia nového svetového poriadku. Môžu to byť klimatické zmeny, ekonomická kríza alebo rozpad sociálnych väzieb, ale všetkým je jasné, že niečo príde. Budú potrebovať vedieť trebárs stiahnuť zajaca z kože (keď sa im ho už podarí chytiť) alebo vypestovať vlastnú zeleninu a bylinku.
Kým lekcie obsahujú podobné (vcelku užitočné) vedomosti a utužujú sa dobré vzťahy spoločnými večerami a nocľahmi v jednom stane, nie je na celom podujatí nič odsúdeniahodné. Aj Alainova očividná paranoja – všetkým účastníkom po príchode berie mobily a motivuje ich stádami imigrantov s mačetami – sa dá odsunúť zo zreteľu. Veď zavše manifestuje aj ľudomilnejšie postoje, varí vynikajúco.
Keď však výučba postúpi do stavby smrteľných pascí pre ľudí, používania automatických strelných zbraní a výroby vlastných bômb, zorientovanejší diváci už tušia, že sa zomelie niečo škaredé. Presne tak. Vybuchne bomba. Niekomu v rukách.
Medzi poltuctom po zuby ozbrojených individualistov, ktorí sa stretli pred niekoľkými dňami a majú rôzne veľký problém s autoritami, vypukne roztržka. Ako riešiť vzniknutý problém?
Debutujúci režisér Patrice Laliberté odpovedá brutálnym konfliktom medzi psychopatickými impulzmi jednej časti osadenstva a druhou časťou, konformnejšou, rozumnejšou, ba psychicky zdravšou. Lebo títo nechcú všetko ututlať.
V druhej, akčnejšej polovici rýchlo ubiehajúceho, iba 83-minútového trileru, musia survivalisti robiť to, na čo sa celý čas pripravovali. Bojovať o prežitie. Logický zvrat s pláštikom irónie. Diváctvo by sa mohlo zamýšľať, ako by ono reagovalo v danej situácii. No v sérii naháňačiek, schovávačiek, prestreliek a bitiek na to veľmi nebude mať čas.
The Decline (v českom preklade Za každou cenu přežít) je vzorne sústredená jednohubka. Nezabŕda do dejových odbočiek, dialógy obmedzuje na minimum. Myšlienku, že v akejkoľvek kríze sa báť treba hlavne ľudskej zloby (hlúposti, arogancie, nezrelosti), prezentuje v efektívnej akčnej skratke.
Reakcie na stres a mimoriadnu situáciu zobrazuje bez prikrášľovania, ale zase nie iba ako inštinktívne a pudovo motivované konanie. Niektoré postavy prejavujú vysokú mieru empatie vo viere, že spolu môžu dokázať viac ako sami. V survival hororoch však stačí, keď prežije aspoň jedna postava.
Aby sa mal kto vrátiť do civilizácie a rozpovedať svoj príbeh. Prehnané analógie so súčasným všeobecným existenčným ohrozením by som nehľadal. Prežije nás kvantum. Nemusí prežiť civilizácia, do ktorej by sme sa mohli vrátiť. Žmurk.