Diera – vertikálne väzenské centrum v tvare veže. Väzni každý deň čakajú na klesajúcu plošinu plnú jedla, ktorá postupne prechádza centrálnym prierezom neznámeho počtu poschodí betónovej basy a demonštruje celospoločenský princíp padajúceho exkrementu vo vrcholne explicitnej podobe. Tí hore si žijú kráľovsky. Na horných poschodiach platforma prekypuje kulinárskymi delikatesami. Nižšie položené poschodia jedia zvyšky a tí úplne dole zažívajú bez jedla každodenný boj o prežitie. K zmene poschodí, t. z. k zmene kvality stravovacích pomerov, dochádza raz za mesiac.
El Hoyo
horor, sci-fi, triler
2019 / 94 min. / MP 18
Španielsko
Réžia
Galder Gaztelu-Urrutia
Scenár
David Desola, Pedro Rivero
Diera v mnohom pripomína teoretickú podstatu opusteného ostrova stroskotanej ľudskej existencie. Nenápadné dielo v sebe ukrýva viac vrstiev, ako sme možno schopní na jedno vzhliadnutie odkryť. Nebráňte sa opakovanej projekcii. V diere je totiž stále čo objavovať.
Z hereckých predstaviteľov dominuje Zorion Eguileor ako nedôveryhodný starec Trimagasi so záľubou v argumentácii kuchynským nožom Samurai plus a v pamäti vám uviazne aj s osudom zmierená insiderka Imoguiri v podaní Antonie San Juan. Jej postava pracovala desaťročia pre vedenie väznice ako úradníčka vybavujúca žiadosti o pobyt v zariadení. Krvavočerveným oživením betónovej šede je postava divokej Miharu, ktorá hľadá svoje zmiznuté dieťa. Ak teda potomok vôbec existuje a nie je len výplodom jej zošalenej mysle.
Miharu v podaní živočíšnej Alexandry Masangkay, predstavuje neprispôsobivú divošku, ktorá si s väzenským systémom robí, čo chce. Nepoddáva sa prísne stanoveným pravidlám a cestuje si naprieč poschodiami navzdory zákazom a smrtiacim následkom. Vyšinutá pustovníčka vo vás zanechá výraznú stopu. Jej absolútna neskrotnosť zreteľne vybočuje z väzenských pomerov.
Pobyt v zariadení zvládajú jeho obyvatelia rôzne, ostatne ako samotný život. Z psychologického hľadiska tak ide o veľmi pozoruhodný zážitok. Hoci je záver pre skúsenejšieho diváka celkom predvídateľný, nenechá vás bez emócie. Takýchto filmových dier je v kinematografickom svete pramálo.
Tento španielsky filozofický klenot režiséra Galdera Gaztelu-Urrutia zaodetý do klaustrofóbickej podoby väzenského hororu odhaľuje svoje ideové vrstvy postupne. Zrkadlia nám limity našich osobných strachov a zároveň položia jednoznačnú otázku: Kam až sme schopní zájsť, aby sme prežili? Bez zbytočných spoilerov môžem konštatovať, že hlad je skutočne najlepší kuchár. The Platform (v češtine Díra) operuje v tomto zmysle až v čiernohumorných rozmeroch.
Scenáristi Pedro Rivero a David Desola však na početné otázky nedávajú odpovede. Hrajú s divákom nastolenú hru na individuálnu interpretáciu deja. Je v tom určitá dávka výkladovej slobody. Vnímam to tak, že chceli podnietiť diskusiu v publiku, ktoré si prirodzene žiada potvrdenia svojich vlastných vysvetlení. Tento prístup je veľmi účinný. Španieli na plnej čiare dokazujú, že aj s menším rozpočtom vytrú zrak ľubovoľnému hollywoodskemu blokbasteru s vysačkou „ slabý duchom, ale aspoň efektný“.
Podobnou kvalitou zapôsobil minuloročný kórejský Parazit, ktorý to dotiahol až na zlatú sošku v hlavnej filmovej kategórii. Netflix môže byť s akvizíciou tohto nenápadného európskeho filmu s nálepkou sci-fi horor nadmieru spokojný. The Platform výrazne rezonuje naprieč VOD ponukou od obdobia korona karantény. Ak ste ju medzičasom nestihli vidieť, určite to napravte. Predstavuje jeden z najzaujímavejších filmových počinov tohto roka.