Meryl Streep a Tom Hanks v novom filme Stevena Spielberga o tom, ako sa z lokálneho periodika The Washington Post stali Noviny. A tiež o tom, ako si Američania potrpia na svoju transparentnosť a ako sa svet díval na novinárov a ich prácu kedysi a ako ju vidí dnes.
The Post
dráma, historický, biografický
2017 / 116 min. / MP 12
Réžia
Steven Spielberg
Scenár
Liz Hannah, Josh Singer
Čo sa stane, keď novinári denníkov The Washington Post a The New York Times zverejnia tajnú správu, označovanú ako Pentagon Papers, o angažovanosti americkej vlády počas vojny vo Vietname? Práve to uvidíte v novom Spielbergovom filme. Otázka ambícií aj opatrnosti voči svojim zdrojom, no i samotné zverejnenie faktov viedli k otvoreným diskusiám a zmenám pohľadu na spoločnosť i média. K tomu vás čaká ešte jeden veľmi osobný príbeh, ktorý na plátne rozohrá Meryl Streep.
Spielberg vsadil nielen na silnú tému, ale tiež na zvučné herecké mená. Spomínanú Meryl Streep obsadil do roly vydavateľky Kate Grahamovej. Herečka sa svojim rolám vždy dokázala dostať pod kožu a aj keď tentoraz jej postava neoplýva veľkými gestami a prehnaným temperamentom, paní Grahamová je vďaka nej postavou detailu a jemných, no o to pútavejších signálov. Vzbudzuje pocity opatrnosti, snahy niečo nepokaziť, ale za akú cenu?
Na druhej strane stojí postava charizmatického a cieľavedomého šéfredaktora Bena Bradleeho. Zhostil sa jej Tom Hanks aj so správnou dávkou drzosti i túžby ukázať, že aj iné noviny než The New York Times môžu informovať o veľkých kauzách. Z Bena zacítite vôňu novín už na míle, svojou prácou totiž žije a je dosť možné, že vás poľahky vtiahne do svojho sveta. Napokon je to ale aj tak vydavateľka Kate, ktorá nechá spustiť rotačné tlačiarne.
Vo filme sa prelínajú dve dejové línie. Jednou z nich je samotná otázka médií a ich poslania informovať verejnosť. Druhá je omnoho osobnejšia. Súkromná dráma Kate Grahamovej a jej premena pôsobí veľmi nenápadne, ale ako sme už prezradili, je to práve ona, kto rozbehne veľkú akciu a zmenu politiky novín The Washington Post. Musela prijať fakt, že nemôže stáť na oboch stranách – byť dobrou vydavateľkou a zároveň mať politicky významných ľudí za dobrých priateľov.
Príbeh, ktorý Steven Spielberg divákom ponúka, sa síce odohráva v minulosti, ale svojou tematikou ju výrazne presahuje. Média ako „strážni psi“ demokracie zohrávajú v spoločnosti nezastupiteľnú úlohu. Ich zodpovednosť sprevádza aj rozhodnutie zverejniť citlivé údaje, čo môže a často aj máva nepredvídateľné následky.
Film pracuje s témou veľmi dôstojne, herecké obsadenie vás nesklame a milovníkov starých časov netreba snáď ani presviedčať, aby na film zavítali do kina. Zábery zo starých tlačiarní a práca sádzačov sú pre milovníkov tlače pastvou pre oči. Možno aj vás to upúta natoľko, že budete mať nutkanie hneď si nejaké tie čerstvo vydané noviny kúpiť.
Za tým všetkým šmrncovným navyše stojí silný príbeh o snahe odhaliť verejnosti pravdu a o tom, ako sa nebáť a dovoliť novinám a novinárom slobodne informovať verejnosť. Posolstvo je jasné, nech už ide o noviny americké, ázijské či európske. Máme právo na informácie, slobodu slova a možnosť voľby.