Aktuálny nedostatok divadelných zážitkov môžeme vďaka novinke režiséra Joela Coena na okamih zahnať na streamingovej službe Apple TV+. Produkčná spoločnosť A24 pokračuje vo svojej tvorivej krasojazde adaptáciou klasiky z pera Williama Shakespeara v netradičnej forme filmového expresionizmu.
The Tragedy of Macbeth
dráma, historický
2021 / 105 min. / MP 18
USA
Réžia
Joel Coen
Scenár
Joel Coen
Už na prvý pohľad vás zaujme symetrickou presnosťou obrazu rámcovaného v rozhraní 4:3 s minimom kulís. Využívanie netradičných geometrických uhlov pripomína klasické filmy nemeckého expresionizmu. Hra svetla a tieňov v kontraste s gotickými fragmentami pôsobí na diváka uhrančivým dojmom. Vôbec by ste nepovedali, že sledujete dielo Joela Coena. Typické prvky doterajšej bratskej tvorby absentujú. Režisér sa otvoril novým obzorom a s prihliadnutím na klesajúcu kvalitu jeho posledných diel urobil jednoznačne dobre.
Doslovnosť alžbetínskych textov nemusí sadnúť každému, no v umeleckej rovine predstavuje pridanú hodnotu. Okázalé monológy postáv riešiacich svoje vnútorné pochody sú poznávacím znamením všetkých Shakespearových diel. Tu ich znamenite prednášajú majstri hereckého remesla. V titulnej úlohe po moci bažiaceho Macbetha sa predstavil bravúrny Denzel Washington a ako jeho intrigánska Lady Macbeth žiari oscarová favoritka Frances McDormand, režisérova aktuálna partnerka.
Coen sa v rámci tvorivého prístupu vykašľal na historickú presnosť a odvážne obsadil do titulnej úlohy afroameričana Washingtona. Niekoľko ďalších postáv škótskeho kráľovstva je rovnako tmavej pleti. Ústredný vládnuci pár je aj výrazne starší ako v pôvodnom diele. Originálny prístup ku klasike je na výsosť vítaný, keďže výsledok tým nabral významne širšie kontúry a je podstatne divácky prístupnejší ako výpravný vojnový predchodca režiséra Justina Kurzela z roku 2015. Hlavných úloh sa v jeho Macbethovi zhostili Michael Fassbender a Marion Cotillard.
Z hereckého ansámblu novinky stojí za zmienku vynikajúca Kathryn Hunter stvárňujúca trojicu čarodejníc doručujúcich mocenské proroctvá. Z jej diabolského prejavu sála hrôza, vzbudzujúca rešpekt voči neprebádaným silám dočahujúceho sa zla. Trojjediná postava hodná kolekcie bizarností tvorby štúdia A24.
Konzervatívny prístup k pôvodnému textu sa najmä ku koncu filmu ukazuje ako náročnejšia voľba. Rozsiahle monológy sa vstrebávajú čoraz ťažšie. Takmer úplné vypustenie bojových scén chápem ako účelové. Vo finále by osudovej tragédii s moralizujúcim posolstvom viac svedčalo ubrať z obsiahleho hovoreného slova a staviť práve na silu úchvatného vizuálu. Záver vzhľadom na diétnejšiu minutáž pôsobí skratkovite. Naplno si tak nevychutnáme emočne zdrvujúce mentálne šialenstvo, v ktorom sa ocitá ústredná kráľovská dvojica. Špirála rozpadu je inak neúprosná, čo ešte umocňujú dramatické tóny Cartera Burwella.
Napriek drobným nedostatkom nakrútil Joel Coen esteticky úchvatného Shakespeara, ktorý v dejinách filmových adaptácií majstra tragédií určite nezapadne prachom.