Počas zjazdu demokratickej strany v roku 1968 vyšli v Chicagu do ulíc mladí ľudia, ktorí boli zásadne proti vojne vo Vietname a negatívnym aspektom amerického kapitalizmu. Počas protestov policajti brutálne vyčistili ulice mesta od protestujúcich a stovky ľudí skončili v nemocniciach. Približne rok po demonštrácii nasledoval proces s vybranými „vodcami protestu“, ktorý trval 18 mesiacov.
The Trial of the Chicago 7
dráma
2020 / 129 min. / MP 12
Réžia
Aaron Sorkin
Scenár
Aaron Sorkin
Tento október sa na Netflixe objavila súdna dráma The Trial of the Chicago 7 (v češtine ho nájdete pod názvom Chicagský tribunál) od režiséra a scenáristu Aarona Sorkina, ktorá zobrazuje tento temný úsek amerických dejín. Scenár začal písať ešte v roku 2007, a to pre Stevena Spielberga, ktorý ho plánoval natočiť s celkom neznámymi hercami. Plánované nakrúcanie však prerušili štrajky scenáristov a problémy s rozpočtom. Až po 11 rokoch sa projekt znovu rozbehol a režisérom sa stal sám Sorkin. Vznikol tak veľkolepý a veľmi súčasný film, ktorý má podľa môjho názoru nárok na Oscara. Mojou prvou myšlienkou hneď po poslednom zábere bolo, že je skutočné dobré, že tento film vyšiel práve teraz.
Skôr než prejdem k filmu, rada by som ešte pripomenula niekoľko vecí o autorovi. Aaron Sorkin je jedným z najúspešnejší scenáristov Hollywoodu. Snímka The Trial of the Chicago 7 je jeho druhou režisérskou prácou. Nie je to však jeho prvý príbeh z prostredia súdov. Sorkina poznáme ako scenáristu filmu Pár dobrých chlapov s Jackom Nicholsonom a Tomom Cruisom v hlavných úlohách. Počas súdneho procesu sa Sorkin cíti ako ryba vo vode. Dokazujú to štyri nominácie na Oscara a päť nominácií na Zlatý glóbus z roku 1993 práve za film „Pár dobrých chlapov“. A The Trial of the Chicago nie je o nič horší.
A teraz k filmu.
Film rozpráva skutočný príbeh Chicagskej sedmičky. Postavu Bobbyho Seala a jeho príbeh, ktorý stvárnil herec Yahya Abdul-Matin II, je dôležitou súčasťou celého procesu a dobre zdôrazňuje jeho absurdnosť a krutosť. Bobby sa nebojí súdu a snaží sa hájiť svoje práva. Keď si všimol, že to nefunguje — protestoval, nazval súd rasistickým a sudcu Juliusa Hoffmana (Frank Langella) „fašistickým psom“. Na to Hoffmann reagoval príkazom zviazať Seala a zapchať mu ústa. Okrem Seala medzi obvinených patrili: Abbie Hoffman (Sacha Baron Cohen), Tom Hayden (Eddie Redmayne), David Dellinger (John Carroll Lynch), Jerry Rubin (Jeremy Strong), Rennie Davis (Alex Sharp), John Froines (Daniel Flaherty), Lee Weiner (Noah Robbins).
Po krutom zaobchádzaní hlavného sudcu so Sealom, sa už žiaden z obžalovaných neobával prezentovať svoje názory. Hrdinovia sršia sarkazmom a reagujú na absurdnosť systému ešte väčšími nezmyslami. Od začiatku tak vieme, že obvinenia sú neopodstatnené a dobre chápeme, že pred našimi očami sa odohráva ukážka politickej frašky.
Sorkin využíva výrazné obrazy: policajti pred útokom schovávajú svoje odznaky, obvinení neustále sledujú mená padlých vo Vietname, zviazaní obvinení so zapchatými ústami sedia v súdnej sieni, krvácajúci protestujúci sú dobití políciou.
Napriek tomu, že počas celého filmu sledujeme v podstate len jeden súdny proces, Aaron Sorkin nás nenechá ani chvíľu sa nudiť. Dynamiku vytvárajú ironické vtipy reagujúce na súdny systém, vhodne vybraný čas pre retrospektívy a tiež neustále prelínanie tém vojny, spravodlivosti, demokraсie s iróniou absurdného systému, v ktorom žije Amerika v 70. rokoch. Ku kvalite filmu prispievajú aj precízne vypracované postavy. Obžalovaní žiaria energiou a sú pripravení bojovať za pravdu. Každé súdne zasadnutie prináša nový konflikt, ktorý drží diváka v napätí a vyvoláva rôznorodé emócie od súcitu až po strach.
Počas celého filmu som pociťovala úzkosť, pretože som v ňom stále nachádzala odkazy na súčasnosť. Použitie skutočných záberov z protestov malo obrovskú silu. Je tu viditeľná paralela s protestmi proti policajnej brutalite, ktoré sa tento rok začali v USA a objavili sa aj v ďalších kútoch sveta. Taktiež scény mlátenia nevinných ľudí, ktoré sa mi automaticky spojili s dnešnými protestmi v Bielorusku.
Film pútavo zobrazuje situáciu, ktorá môže nastať, ak má vláda odlišné názory ako ľud. The Trial of the Chicago 7 nás núti si položiť dôležité otázky. Cítime sa v bezpečí? Je vláda pripravená prijať náš nesúhlas? Môžeme veriť v ochranu a porozumenie z jej strany?
Americký historik Timothy Snyder píše, že história sa neopakuje, ale ponúka ponaučenia. Aaron Sorkin nám pripomína dôležitú časť amerických dejín a je na nás, čo si z nej zoberieme.