Originálny názov: Se, jie

Žáner: dráma/historický
Minutáž: 157 minút
Krajina pôvodu: Hong Kong/Čína/USA
Rok: 2008
Prístupnosť: MP

Réžia: Ang Lee
Scenár: Wang Hui Ling, James Schamus
Kamera: Rodrigo Prieto
Hudba: Alexandre Desplat
Hrajú: Tony Leung Chiu Wai, Tang Wei, Joan Chen, Wang Leehom, Tou Chung Hua, Chu Chih Ying, Kao Ying Hajan

Túžba, opatrnosťDve veci v názve najnovšieho filmu Anga Leeho sú často v protichodnom postavení. Túžiaci človek často koná bez opatrnosti a nehľadí na možné dôsledky svojho konania. Tento vzťah je ešte viac viditeľný v prípade milostnej túžby. Zamilovaný (alebo očarený) človek len málokedy koná opatrne. Presne tak je to aj v prípade filmu Túžba, opatrnosť, ktorý je zaujímavým rozjímaním nad večnými témami ako je láska, nenávisť a povinnosť. Ang Lee sa po svojom poslednom filme, škandalóznom príbehu o netradičných kovbojoch Skrotená hora (Brokeback Mountain), vrátil do rodnej Číny a nakrútil film, ktorý je po viacerých stránkach vynikajúci, ale zároveň v iných je zase len prekvapujúco priemerným.

Príbeh filmu čerpá inšpiráciu z čínskych dejín a vychádza z poviedky čínskej spisovateľky Eileen Chang. Film sa odohráva počas druhej svetovej vojny v Hongkongu a najmä v Šanghaji, kde je mladá študentka Wang Jiazhi ako členka študentského odboja nasadená na jednu veľmi delikátnu úlohu. Má sa podieľať na zavraždení exponenta režimu, ktorý spolupracuje s japonskými okupantmi. Jej úlohou je pána Yee zviesť a pripraviť tak pôdu ostatným členom skupiny, aby ho zabili. Dievčina vďaka svojmu hereckému talentu ľahko prenikne do spoločnosti predstaviteľa kolaborantskej vlády, ale čoskoro spozná, že splnenie jej úlohy nebude vôbec ľahké…

Túžba, opatrnosť Túžba, opatrnosť

Na prvý pohľad vyzerá film Túžba, opatrnosť ako klasicky vyrozprávaný historický príbeh najmä vďaka formálnej stránke, ktorá sa snaží čo najlepšie vytvoriť dojem Šanghaja počas druhej svetovej vojny. Podieľajú sa na tom najmä skvelé kostýmy, dekorácie a spôsob zachytenia filmu, čo dokopy vytvára veľmi autentický dojem. Rovnako aj príbeh neprináša mnoho originálnych prvkov, keďže podobne vystavaný dej s tyranom, mladou naivnou dievčinou a s komplotom sme mohli vidieť už viackrát. Dojmu už stokrát videného napomáha navyše aj spôsob rozprávania. Film je poriadne dlhý a v niektorých momentoch aj značne pomalý, ba priam až nudný.

Z predchádzajúceho odseku vyplýva záver, že film je nudným a neoriginálnym. Našťastie to ale tak vôbec nie je, keď vyššie spomenuté negatíva sú prekryté mimoriadne presvedčivo nakrútenými scénami. Prvou takou je scéna pokusu o vraždu v opustenom dome, ktorá je dosť naturalisticky zobrazená. Explicitne zobrazené násilie však nie je ničím novým a originálnym. Podobným spôsobom sú ale zobrazené aj početné sexuálne scény, ktoré sú na pomery klasických filmov urobené asi až príliš realisticky a doslovne. Puritáni by mohli polemizovať nad tým, že sa jedná o pornografiu. Je to však značne pritiahnuté za vlasy, keďže tieto scény okrem samotného aktu zobrazujú aj niečo ako neverbálny rozhovor medzi dvoma hlavnými hercami, ktorý posúva príbeh do iných rovín oproti len dialógovej časti filmu. Následne aj tie bežné scény, ktoré v prvej polovici vyznievajú ako nudné, sú zrazu plné narážok a nikdy nepovedaných viet.

Túžba, opatrnosť Túžba, opatrnosť

Túžba, opatrnosť je navyše aj hereckým koncertom predstaviteľov dvoch hlavných úloh. Konkrétne ide o mladú čínsku režisérku-herečku Wei Tang a hongkonskú hviezdu Tony Leung Chiu Wai (Volavka, 2046). Aj vďaka ich výkonom nie je film len tým bezduchým rozprávaním príbehu, ako to na prvý pohľad vyzerá. Celkovo je film takým trochu zvláštnym mixom filmov ako sú Ríša slnka, Stvorení pre lásku a Milenec. Tieto tri filmy by sa dali považovať za príbuzne v niektorých ohľadoch dielu Anga Leeho, ale Túžba, opatrnosť je samostatne konzistentným filmom, ktorý by mohol dosiahnuť aj na absolútne hodnotenie, nebyť tej trochu zbytočne dlhej stopáže.

/