Originálny názov: The Exorcism of Emily Rose

Žáner: Horor / Dráma / Thriller
Minutáž: 113 minút
Krajina: USA
Rok: 2005
Prístupnosť: MP 15

Réžia: Scott Derrickson
Scenár: Paul Harris Boardman, Scott Derrickson
Kamera: James Muro, Dana Gonazles
Hudba: Tom Stern
Hrajú: Laura Linney, Campbell Scott, Tom Wilkinson, Jennifer Carpenter, Joshua Close, Colm Feore, Kenneth Welsh, JR Bourne, Mary Beth Hurt, Shohreh Aghdashloo, Henry Czerny

/Bolo to už dávno, keď v roku 1973 Wiliam Friedkin nakrútil jeden z najlepších a najdesivejších hororov všetkých dôb, Vyháňača diabla – The Exorcist. Pred rokom prišiel do našich kín film s témou exorcismu. Volal sa The Beginning (Vyháňač diabla-Zrodenie) a stal sa obrovským prepadákom a brakom z režisérskej dielne Fína Renyho Harlina. Teraz prichádza ďalší film s touto tematikou, no tentokrát založený na skutočnej udalosti. Je tu ale jedna dilema, ktorá môže vŕtať v divákovej hlave. Jeden hlas mu hovorí : Po predchádzajúcom prepadáku sa naozaj neoplatí ísť do kina. Zabudni na klasický originál. A ten druhý hlas zasa tvrdí : Bude to o niečom inom a navyše je to podľa skutočnej udalosti. Treba ísť dať filmu šancu! A teraz prichádza na rad môj hlas, ktorý vám hovorí : Vrelo odporúčam ísť do kina a zažiť po dlhom čase ozajstnú hororovú dávku!

Erin Bruner (Laura Linneyová), úspešná, mladá a ambiciózna advokátka dostáva neobyčajný prípad. Má obhajovať kňaza otca Moorea (Tom Wilkinson), ktorý je obvinený zo zavinenia smrti 19-ročnej študentky Emily Rose (Jennifer Carpenter), z ktorej vyháňal diabla. K zohavenému telu niekedy krásneho perspektívneho dievčaťa prichádza súdny lekár a jeho konečné stanovisko znie, že nemôže potvrdiť, že Emily Rose zomrela prirodzenou smrťou. Kňaz tak končí na súde. Erin má za úlohu presvedčiť kňaza, aby za žiadnych okolností nevypovedal a aby pristúpil na určitú dohodu, ktorá by zamedzila ešte väčším škandálom smerujúcim na cirkev. Predsa obžalovaný je „svätý muž“, ktorý pomáhal nevinnému dievčaťu s jej nevyliečiteľným stavom plným záchvatov, výpadkov, strát sebaovládania a sebavedomia…

Obžaloba, na čele ktorej urputne stojí nekompromisný advokát v podaní Campbella Scotta, si stojí úpenlivo za svojim, že Emily Rose nebola absolútne posadnutá diablom, démonmi, či inými nadprirodzenými temnými silami. Jej nevysvetliteľné správanie, ktoré začalo jej odchodom z domu na univerzitu, prirovnávajú k typickým znakom epilepsie, či neskoršej psychóze, ktorá sa vraj dala ďalej liečiť liekmi. No tie však nepomáhali, stav sa zhoršoval a kňaz pristúpil na poslednú možnú variantu. Všetko je ale veľmi diskutabilné (po skončení filmu budete mať o čom filozofovať a diskutovať). Erin na nadprirodzené veci neverí, jej čistokrvná ateistka, no ak chce prípad vyhrať nielen pre seba, ale aj pre kňaza, musí mu veriť a hlavne ho posadiť na lavicu svedkov. To sa jej nadriadeným nie príliš páči a prípad nevyzerá vôbec ružovo. Jej nádejná kariéra je výrazne ohrozená. Kňaz nechce za žiadnych okolností pristúpiť na dohodu a priznať sa k tomu, čo nespáchal, ale práve naopak. Chce pred všetkými povedať, ako to skutočne s Emily Rose bolo, lebo on je jediný, kto to vie. Zároveň ju varuje, že keďže stojí temnej sile a zlu v ceste, ani ona sa jej nevyhne…

/ /

Môžem s čistým svedomím prehlásiť, že konečne veľmi dobrý horor za posledné dlhé obdobie v našich kinách. Príbeh je založený na súdnom vyšetrovaní (väčšina príbehu sa odohráva v súdnej sieni), ktoré je kombinované a prestrihované skvelými flashbackmi, ktoré mapujú minulosť, respektíve postupné zhoršovanie Emilineho stavu. Takže si nemyslite, že všetko je to o súdnej sieni, rozprávaní, či špekulovaní. Je to skvelo a najmä pútavo skombinované. Skvelé dialógy s psychologickými podtextami a flashbacky, pri ktorých sa budete skutočne triasť a miestami až zatvárať oči. Strach je scénami diablom ovládanej Emily zvládnutý bravúrne a výborne kombinovaný so súdnou sieňou a argumentmi jednej či druhej strany.

/ /

Keďže ide o tému vyháňania diabla – exorcizmus, čo úmerne súvisí s náboženstvom a cirkvou, nájdeme vo filme množstvo náboženských symbolík. Samozrejme nie jeden pohľad sa nám naskytne na kríž, bibliu a neraz sa nám do uší dostanú skloňované pojmy ako Boh, Ježiš Kristus, Diabol alebo rôzne modlitby, hoci aj v mŕtvom jazyku. Symbolické je aj číslo (čas) 03:00, čo znamená hodinu diabla.

Zaujímavým a klasickým faktom je, že pri každej desivej hororovej scéne, keď mladá Emily bojuje či uteká pred diablom, buď parádne prší, sneží, alebo je riadna hustá „decembrová“ hmla. Ale to len pre zaujímavosť, že pochmúrne počasie z hororovej módy ešte nevyšlo.

Nie je to klasický americký horor, kde sa len uteká, kričí a sršia otrepané a trápne dialógy. Je to zmes skvelého hororového napätia a pútavého psychologického thrilleru. Herecké výkony, čo nie je v hororoch zvykom, sú zvládnuté veľmi dobre, dialógy nielenže nie sú otrepané, ale sú aj veľmi inteligentné. Vyzdvihujem výkony troch hlavných predstaviteľov, z ktorých pre mňa víťazí žalobca v podaní skvelého Camphella Scotta.

/ /

Režisér Scott Derrickson dáva do konfliktu svetskú a náboženskú spoločnosť, ktoré si vzájomne odporujú a zdieľajú protichodné názory rovnako ako žaloba a obhajoba, aj keď paradoxom je, že žalobca, ktorý by mal byť zákonite ateistom, je katolík, a obhajkyňa, ktorá by mala byť silnou katolíčkou, je ateistka. To nie je negatívum, ale paradox, ktorý nám len vysvetľuje, že nadprirodzené veci môžu obrátiť zmýšľanie katolíka i ateistu aj na druhú stranu. Veď všetko je možné, no nie?

Režisér ma veľmi milo prekvapil. Bol som už zmierený s ďalším slabým hororom na tému exorcismu či hororom ako takým. Na desivosti ešte pridáva, že to čo vidíte, je nakrútené podľa skutočnej udalosti. Ak máte radi horor, myslím naozaj dobrý horor, a neohrniete nosom nad skvelými psychologickými dialógmi či monológmi v súdnej sieni, musíte najnovší exorcistický počin vidieť na vlastné oči a hlavne v kine!

/