Rok: 2008

Réžia: Todd Phillips
Scenár: Jon Lucas, Scott Moore
Kamera: Lawrence Sher
Hudba: Christophe Beck
Hrajú: Bradley Cooper, Heather Graham, Zach Galifianakis, Ed Helms, Jeffrey Tambor, Justin Bartha, Mike Tyson

Vo štvorici po opiciVytvoriť v dnešnej dobe zábavnú, aspoň trochu inteligentnú a zároveň aj originálnu komédiu je priam nemožné. A napriek tomu sa o to stále tvorcovia pokúšajú, ale vychádza to najmä tým mimo Hollywoodu. Občas sa vyskytne nejaká zaujímavá komédia napríklad z Veľkej Británie. Teraz sa však v našich kinách premieta americká komédia, ktorá má úplne neoriginálnou základnú premisu príbehu a napriek tomu je ohromne zábavná a budete mať takmer určite chuť zopakovať si ju. A vysoko pravdepodobne nielen raz.

Táto komédia sa v origináli volá Hangover, teda opica a v slovenčine sa premieta pod mierne pozmeneným, ale mimoriadne zvučným a zapamätateľným názvom – Vo štvorici po opici. Tou štvoricou sú čoskoro ženáč Doug a jeho traja kamaráti, ktorí sa logicky rozhodli urobiť rozlúčku so slobodou v hriešnom meste Las Vegas. Všetko ide podľa plánov, budúci svokor dokonca požičal na výlet svoj Mercedes – veterán, a tak sa môže správna párty v hlavnom meste zábavy začať. Nasleduje zrazu strih a naši hrdinovia sa prebudia ráno vo svojom apartmáne, kde z ničoho nič majú “ mierumilovného“ tigra v kúpeľni, batoľa v skrini a Doug záhadne chýba. Najlepšie je ale na tom to, že si z predošlej noci vôbec nič nepamätajú.

Vo štvorici po opici Vo štvorici po opici

Po tomto prebudení nastáva veľmi zábavne pátranie potom, čo sa vlastne noc pred tým stalo. Trojica je v značne dezolátnom stave, ale napriek tomu vcelku poľahky nachádza indície svojej nočnej jazdy mestom. Pri tomto zisťovaní stretávajú zaujímavé figúrky Las Vegas. Trojica kamošov sa nestačí čudovať, čo to v noci navyvádzali. Práve v tejto časti sa začne naplno uplatňovať komediálnosť filmu, ktorá nie je postavená na lacných vtípkoch, ale je zaujímavým mixom inteligentného humoru s úplne nekorektnými témami (napríklad holocaust). Tvorcom nie je takmer nič sväté a pre takýto humor dokonale využívajú postavu budúceho Dougovho švagra Alana, ktorý to má v hlave mierne pomiešané a tak jeho občas až brutálne hlášky nepôsobia tak urážajúco.

Vynikajúco je vo filme zvládnutá gradácia zábavy. Z počiatku to vôbec nevyzerá na poriadny nápor na bránicu. Film sa pekne pomaly rozbieha, zoznamuje diváka s jednotlivými postavami a potom zrazu príde spomínaný strih a začne sa poriadna komediálna jazda. Ku koncu už jednotlivé komediálne prvky splývajú do jedného skvelého celku. Vrcholom je potom prezeranie fotiek pri záverečných titulkoch, ktoré sú skvelou bodkou za celým filmom. Dobrým krokom sa ukázalo rovnako aj obsadenie menej známych hercov do hlavných úloh, čo zvýšilo uveriteľnosť celého príbehu.

Nedá sa povedať, že vo filme všetko dokonale funguje, príkladom je postava dosť divného Číňana alebo dvojica policajtov. Tieto dva prvky trochu rušia inak vynikajúco napísaný príbeh. Okrem tohto aspektu ide o vynikajúcu komédiu, aká tu už dlho nebola. Komédia, ktorá je zároveň mainstreamová, zábavná a aj vcelku inteligentná. Inteligentná nie v tom smere, že je to zábavu len pre “intelektuálov“, ale inteligentná v zmysle, že nerobí zo svojho diváka hlupáka. A to je v prípade hollywoodských komédií vec nevídaná. Navyše, ak ste aspoň raz v živote mali poriadnu opicu s oknom ohľadom nočných udalostí, tak sa budete takmer určite kráľovsky baviť.

/