Originálny názov: Away We Go
Žáner: komédia/dráma
Minutáž: 98 minút
Krajina: USA / Veľká Británia
Rok: 2009
Prístupnosť: MP 15
Réžia: Sam Mendes
Scenár: Dave Eggers, Vendela Vida
Kamera: Ellen Kuras
Hudba: Alexi Murdoch
Hrajú: John Krasinski, Maya Rudolph, Jeff Daniels, Carmen Ejogo, Maggie Gyllenhaal a ďalší
Sam Mendes si zrejme potreboval oddýchnuť od náročných štúdiových projektov a vytvoril sympatickú nezávislú snímku. Komediálnu drámu o tradičnej a obľúbenej Mendesovej tematike: o vzťahoch. Scenár z pera manželskej dvojice Davea Eggersa a Vendeli Vida analyzuje partnerský vzťah v interakcii s okolitým prostredím a jeho predstaviteľmi.
Burt a Verona spolu čakajú potomka. Žijú na okraji malého mestečka v nenápadnom domčeku s najnutnejšou výbavou na chod domácnosti. Obaja pracujú doma, on dohadzuje poistenie poistenia (poistenia) a ona maľuje chorobami napadnuté orgány objavené pri pitvách. V šiestom mesiaci sa dozvedia nemilú správu. Burtovi rodičia sa rozhodli splniť si na staré kolená dávny sen: odcestovať do Belgicka a dva roky sa tam ponevierať. Excentrickí penzisti bez problémov pustia do éteru šokujúcu novinku a stoicky prijímajú fakt, že prvé dva roky sa nebudú podieľať na výchove a formovaní svojej vnučky. No stoicizmus je cudzí ich synovi a neveste. Pochybujúc o svojich rodičovských zručnostiach, rozhodnú sa ešte pred pôrodom zrealizovať menší výskum. Čo robiť a čo rozhodne nerobiť pri výchove dieťaťa.
Všade dobre, prečo byť doma možno vnímať ako dramedy, vystavanú na základoch road movie. Inštruktážna odysea po stredostavovských rodinách žijúcich v rôznych štátoch poskytuje priestor pre karikatúru i kritiku. Hlavní protagonisti žijú na okraji mestečka, čo zároveň poslúži aj ako výstižný symbol ich života na periférii spoločnosti. Burt sa najčastejšie stretáva s päťdesiatnikmi a staršími a Verona si môže poklábosiť nanajvýš tak s patológom alebo zdravotnou sestrou. Uzavretí do vlastného sveta, kde sú si navzájom oporou, aj bez zbytočných administratívnych a tradicionalistických opletačiek, ako je svadba. Aby našli nový domov, ktorý by znamenal aj nové a vhodné prostredie pre výchovu potomka, rozhodnú sa pre socializáciu s priateľmi a dávno nevidenými rodinnými príslušníkmi.
Na rozdiel od Americkej krásy sa režisér Sam Mendes tentoraz nesústreďuje len na predmestie s vysokou koncentráciou spoločenských neduhov. Cestuje po Amerike, aby dokázal, že objavenie miesta, ktoré môže človek s hrdosťou nazývať domovom, je sizyfovská úloha. A geografia je v tomto prípade absolútne irelevantná. Súčasne ho zaujíma, čo vytvára „domov.“ Rozoberá povahu rodičovského hniezdočka a nezávislosť výchovy potomka od participácie ostatných ľudí.
Všade dobre, prečo byť doma je ódou na rodičovstvo ako jednu z najdôležitejších ľudských úloh. Tvorcovia nenamietajú proti modernému rodičovstvu, ale odmietajú „progresívnu“ výchovu, čerpajúcu z hnutí na spôsob New Age. Hlavná postava sústavne odmieta princíp manželstva, no protestuje proti experimentálnemu rodičovstvu, ktoré je dotiahnuté do absurdna výmenou rodových úloh a explicitným vystavovaním detí rodičovskej sexualite. Kým v Americkej kráse Mendes pôvodne sondoval psychické rozpoloženie jedinca v spoločenskom mori individualít, vo Všade dobre, prečo byť doma sa venuje „kolektívnemu“ vedomiu oboch manželov, resp. ich zdieľaniu spoločného života a (možnému) vplyvu okolia na vývoj ich dieťaťa. Pod drobnohľad sa nedostáva izolované teritórium predmestia, ale tradičné i okrajové podoby rodičovstva v dnešnej spoločnosti.
Hlavných hrdinov predstavujú relatívne neopozeraní John Krasinski (seriál The Office) a stálica zoskupenia Saturday Night Live, Maya Rudolph. Ako mladí a novopečení rodičia podávajú sympatický a zároveň dojímavý výkon. Všetky pocity prekladajú úvahami o úsvite svojho rodičovstva a víziami spoločného života. Keďže sú naladení na spoločnú vlnovú dĺžku, ľahšie znášajú dekonštrukciu ilúzie o rodičovstve, ktorá je neoddeliteľnou súčasťou odysey po dysfunkčných amerických stredostavovských rodinkách. V menších, no o to výstredných vedľajších úlohách sa mihnú i Maggie Gyllenhaal, Allison Janey a Catherine O´Hara.
Všade dobre, prečo byť doma poskytuje mierne ironický a moralizátorský náhľad na fenomén výchovy potomkov a rodičovstvo ako také, príhodne pre súčasný populačný regres. Výchova a prístup rodičov k deťom výrazne ovplyvňuje nielen ich osobnosť, ale i celý život. Preto je dôležité vybudovať pre nich ideálny domov. Rozsudok: svižné, čerstvé a komické putovanie Amerikou za účelom objasnenia pojmov domov a rodičovstvo.