Vyháňač diabla: Znamenie viery © 2023 Universal Pictures US Vyháňač diabla: Znamenie viery © 2023 Universal Pictures US

Režiséra Davida Gordona Greena si budeme pamätať ako priemerného filmára kolísavých kvalít, ktorý najprv s veľkou pompou oživil a následne nepochopiteľne prizabil hororovú frančízu Halloween (2018-2022) – Michael Myers nech odpočíva v pokoji. Aktuálne sa Green pokúša vzkriesiť ešte väčšiu filmovú klasiku.

Originálny názov
The Exorcist: Believer

horor
2023 / 111 min. / MP 15
USA

Réžia
David Gordon Green
Scenár
Peter Sattler, David Gordon Green

Režisér pôvodného Vyháňača diabla (1973), William Friedkin, krátko pred smrťou (7. augusta 2023) predpovedal katastrofálny výsledný produkt a nakoniec nebol ďaleko od pravdy. V hollywoodskych kuloároch sa povráva, že Green dostal od Warner Bros. tučných 400 miliónov dolárov na celú exorcistickú trilógiu. Tu sa naplno ukazuje sila štúdiových kontaktov nehorázne prevyšujúca režijné kvality, prinajlepšom rutinného charakteru.

Príbeh nového Vyháňača diabla nás zavedie na Haiti, kde fotograf Victor Fielding (Leslie Odom Jr.) prichádza pri hrozivom zemetrasení o tehotnú manželku Sorenne (Tracey Graves). Lekárom sa zázrakom podarí zachrániť aspoň jeho dcérku Angelu. Po dvanástich rokoch sledujeme ich bežný život, ktorý sa im náhle otočí hore nohami. Angela (Lidya Jewett) spolu s kamarátkou Katherine (Olivia O´Neill) záhadne zmiznú v lese. Po troch dňoch zúfalého pátrania sa dezorientované dievčence objavia na neďalekej farme. Po prvotných zdravotných vyšetreniach vyzerajú byť obe bez fyzickej ujmy. Ich traumatizovaný mentálny stav však začína vykazovať hororovým divákom známe symptómy. Victor je na rozdiel od Katherininých pobožných rodičov pragmaticky založený a na peklo neverí. Akurát, že je najvyšší čas s tým začať.

Green vystaval spolu so scenáristom Petrom Sattlerom exorcistickú novinku na nosnej otázke viery. Ako poraziť prastaré zlo, v existenciu ktorého ani neveríme? Scenár stavia do konfliktu logický pragmatizmus zastúpený Victorom s jemne prehnaným kresťanským fanatizmom prezentovaným rodičmi druhého dievčaťa. Do dvoch odlišných ideológií sa vmiesi ešte pohanská šamanka Deshannah (Lariah Alexandria) vyznávajúca očistné rituály, ktoré by dnes dostali nálepku ezoterizmu. Zaujímavá téma konfliktu rôznych prístupov k viere v dobro a zlo, je však spracovaná tak fádne, že až na pár okrídlených myšlienok vyšumí do zabudnutia. Je to do istej miery dané prílišným počtom prítomných postáv, ktorým nie je venovaná dostatočná scenáristická pozornosť. Príbeh v podstate sledujeme Victorovou optikou, ostatné charaktery sú priveľmi ploché a vystupujú len ako nástroje pre náročné finále.

Čo zamrzí najviac, je nevyužitá hlavná devíza Greenovho pokračovania, a síce prítomnosť Chris MacNeil v podaní 90 ročnej Ellen Burstyn. Matka pôvodne posadnutej Regan sa stala spisovateľkou skúmajúcou exorcistické rituály naprieč všetkými možnými kultúrami. Z jej charizmatického comebacku šlo istotne vytrieskať oveľa viac, ako sme nakoniec vo filme dostali. Nehovoriac o pachuti istého dešpektu, s akým k obľúbenej postave režisér pristúpil. Green je vysadený na návraty silných matiek, ktoré ľutujú svoje činy. Podobne, ako tomu bolo v jeho Halloweenoch s Jamie Lee Curtis.

Vyháňač diabla: Znamenie viery © 2023 Universal Pictures US

Ďalším citeľným mínusom je absencia autoritatívnej kňazskej osobnosti, akými boli kedysi otec Merrin, či otec Karras. Nesebavedomý otec Maddox (E.J. Bonilla) pôvodným zástupcom cirkvi môže robiť tak akurát miništranta. Duchovný záprah na seba bola namiesto neho nútená vziať zdravotná sestra Ann (Ann Dowd), ktorá kedysi v kláštore odmietla vysviacku.

Čo sa týka pre hororový žáner klasických prvkov, tých si tu príliš neužijeme. Je tu pramálo desivých ľakačiek, navyše v rozvláčnom tempe. Posadnuté dievčatá okrem vulgárnej vravy a otáčania hlavy veľa trikov nepredvedú. Od dvojice démonom hnaných tínedžeriek by som čakal väčšie divadlo. Vyháňacia atmosféra, na ktorú sa celú dobu tešíme, hustne až v závere filmu. Tentoraz sa nebúrajú žiadne tabu, veriaci nezažijú žiadne prehnané útoky na ich vyznanie. Provokácia zašla až hanebne do úzadia.

Oceňujem Greenovu snahu oživiť klasickú značku, vyťažiť z nej to, čo podľa neho fungovalo a prispieť do nej svojimi myšlienkami. Vytýčiť exorcistický smer pre novú generáciu hororových nadšencov, ktorých rok od roka, zdá sa, pribúda. Dokáže prilákať solídnu pozornosť angažovaním pôvodných herečiek a dokonca ich celkom zmysluplne vložiť do nového príbehu. Po celom tomto enormnom úsilí však výsledok trpí dojmom polovičatosti. Akoby ešte len nahryzol potenciál príbehu.

Avšak po tom, čo predviedol s rodinnou ságou Myersovcov v Haddonfielde, už akosi neverím, že by si aktuálnym, skrz na skrz priemerným počinom len vyšliapaval cestu pre nadupanejšie pokračovanie s omladenou verziou Regan. To je už mimochodom oficiálne ohlásené na rok 2025 pod titulom The Exorcist: Deceiver. Kiež by som sa v Greenovi mýlil.