V niektorých častiach Ázie zažíva sci-fi menšiu renesanciu. Možno to súvisí aj s rastúcimi ambíciami viacerých krajín vo vesmírnom výskume. Určite v tom však vidieť stopy Netflixu, ktorý je najmä v Južnej Kórei veľmi aktívny a objednáva si u miestnych tvorcov už pravidelne seriály a filmy. Spomenúť môžeme napr. veľmi vydarený osemdielny The Silent Sea (2021).
Ming ri zhan ji
sci-fi, akčný
2022 / 99 min. / MP 12
Hong Kong / Čína
Réžia
Yuen-Fai Ng
Scenár
Ho-Leung Lau, Tin-Shu Mak
O slovo sa najnovšie prihlásila hong-kongská produkcia. Netflix si v tomto prípade až po premiére zadovážil medzinárodné distribučné práva. Miestna kritika bola k filmu pomerne zhovievavá, zdá sa, že pre filmový priemysel Hong Kongu ide o veľkú udalosť – najmä z pohľadu kvality vizuálnych efektov a zrejme aj kvantity ich použitia. Sympatické je mi to aj z dôvodu, že sa ešte stále snažia prezentovať samostatne a nie ako súčasť čínskej tvorby.
Inak je však k Warriors of Future (v cz ako Boj o budoucnost) ťažké povedať niečo pozitívne. Príbeh je veľmi generický a postavy doslova jednorozmerné. Jednoducho, len také body. Týka sa to napríklad lokálneho veliteľa Seana Leeho (Nick Cheung). Ten sa z osobných dôvodov rozhodne celú misiu, o ktorú v tomto filme ide, sabotovať. Ale aj ďalšie postavy sú také zvláštne karikatúry. Často som mal pocit, že je v tom aj zbytočná snaha napodobňovať západné, resp. vyslovene americké akčné tituly, ale takým tým nie dobrých spôsobom. Dôraz je navyše kladený jednoznačne na vizuálne efekty. O réžiu sa totiž postaral debutant Ng Yuen-fai, ktorý doteraz pracoval práve na vizuálnych efektoch pre viacero filmov. Produkčne za projektom stál jeden z hercov, Louis Koo, ktoré vlastná firma sa tiež venuje tvorbe vizuálnych efektov. Jednoducho, toto bolo pre nich to hlavné a iné veci išli do úzadia.
Príbeh sa snaží byť v niečom súčasný. Odohráva sa v roku 2055, kedy je ekosystém Zeme vážne poškodený klimatickou zmenou, znečistením a rozsiahlymi vojnami, ktoré vyvolal najmä zásadný technologický pokrok v robotike. Deti sa rodia s rôznymi zdravotnými problémami a ľudia musia žiť pod obrími kupolami, ktoré im zabezpečujú, ako tak dýchateľný vzduch. Ešte skôr, ako je dokončená kupola nad Hong Kongom (vo filme ako sektor B-16), dopadne do mesta meteorit, z ktorého začne vyrastať mimozemská obria rastlina, neskôr pomenovaná Pandora. Okrem toho, že po každom daždi enormne rastie a ničí tým samotné mesto, vie vyčistiť atmosféru. Stáva sa tak nádejou pre ľudstvo. Treba ju však dostať pod kontrolu.
Vo výsledku by misia robotov s menšou pomocou ľudských pilotov a vojakov nebola síce práve jednoduchá, Pandora totiž podľa všetkého aktívne „poľuje“ na život vo svojom okolí a vie sa trochu brániť, ale v pohode zrealizovateľná za polhodinu filmového času. To by tu však nemohol byť komandér Lee, ktorému je ľúto všetkého času, ktorý venoval výstavbe obrých dómov. Misiu tak sabotuje na každom možnom kroku, čo vedie k strate viacerých lietadiel a životov. Misiu tak musí dokončiť partička vojakov po zemi a je až zarážajúce, že im základňa nevie poskytnúť v zásade žiadnu podporu.
Našťastie, trojica ústredných hrdinov, veteránov ošľahaných bojom, je v skutku fajn a viete im fandiť. Škoda, že sa snímke málokedy darí vytvárať väčšie napätie. Vizuálne efekty sú tu síce fajn, aj dizajn mnohých vecí nápadití, ale chýba tomu šťava. Navyše to mnohokrát pôsobí, ako zábery z akčnej videohry. Čo je inak problém, do ktorého sa dostávali aj mnohé akčné sci-fi snímky na Západe, ale podarilo sa s tým tvorcom celkom rýchlo vyrovnať. Nehovoriac už o snahe vrátiť sa k práci s normálnymi kulisami, ak to rozpočty dovoľujú.
Všetko je to asi daň za to, kto Warriors of Future vytvoril. Priority boli jasné a na tvorbu originálneho, či aspoň lepšieho príbehu neostal priestor. Navyše, ak by sa snímka dostala von v pôvodne plánovanom čase, teda v roku 2019, nebolo by to možno až také márne (aspoň tematicky), ale produkčný tím si dal tri extra roky na prácu na vizuálnych efektoch a CGI. Ale doma v Hong Kongu to bola veľká udalosť, aj komerčne úspešná.