Bryanovi Singerovi sa po jedenásťročnej mutantej pauze podaril husársky kúsok a dokázal nadviazať na kvalitu prvých dvoch dielov s tým, že úplne obišiel zatracovanú dejovú linku Posledného vzdoru Bretta Ratnera (X-Men: The Last Stand, 2006). Definitívny charakter mnohých postáv trojky napojil na úspešný začiatok, ktorý nastolila Prvá trieda Matthewa Vaughna (X-Men: First Class, 2011). Nezabudol zakomponovať ani sólové odbočky rozzúreného Wolverina a vyšiel úplne novou cestou. Stretneme všetky dôležité postavy, ktoré hýbali pavučinou rozvetveného príbehu a nebude ich málo.
X-Men: Days of Future Past
akčný, sci-fi
2014 / 131 min. / MP 12
USA / Veľká Británia
Réžia
Bryan Singer
Scenár
Simon Kinberg, Jane Goldman, Matthew Vaughn
Vďaka originálnemu príbehu naprieč časovému kontinuu sme svedkami stretu mladších verzií postáv s tými staršími, čo patrí k najsilnejším momentom filmu. Obľúbený Wolverine tentokrát prím nehrá, čo Hughovi Jackmanovi očividne neprekáža. Najväčší priestor dostal prekvapivo Profesor X, ktorého stvárnili čoraz zaujímavejší James McAvoy a stále vynikajúci Patrick Stewart zároveň. Zo zlomeného muža na drogách oddávajúceho sa každodennej apatii sa na povel musí stať Charles Xavier ako ho poznáme, čo nebude jednoduché.
McAvoy podáva excelentný výkon, ktorý ako by z oka vypadol jeho nedávnej Špine (Filth, 2013). Výskyt Iana McKellena ako Magneta poteší, no viac scén má samozrejme napísaných jeho mladšie ja s tvárou Michaela Fassbendera. Ten povesti najsilnejšieho z pomedzi mužov X neostáva nič dlžný. Jeho schopnosti sú ohromujúce, čo dokazuje hravými likvidáciami strážcov zákona či presunmi mamutích stavieb. Najpamätnejší výpad má dozaista v kuchynskej scéne nováčik Quicksilver, ktorý by vzhľadom na potenciál jeho schopností zniesol vlastný film.
Katalyzátorom príbehu je Raven alias Mystique, ktorú zahrala oscarová Jennifer Lawrence. Jej postava prešla úplnou revolúciou, nakoľko v prvotnej trilógii bola len za príťažlivé modré mimikry. Preobsadenie modelky Rebeccy Romijn za talentovanejšiu Lawrence je preto úplne pochopiteľné.
Nezanedbala sa ani hudobná zložka, ktorej sa venoval skladateľ John Ottman. Do svojej tvorby zakomponoval aj pôvodné melódie Michaela Kamena, takže nový zvuk vám predsa len bude miestami povedomý.
Singer svojim mutantom rozumie ako málokto. Jeho návrat na pozíciu režiséra je preto viac ako vítaný. Príbehovú hĺbku výborne mieša s akciou, ktorej je síce na pomery letného blokbasteru pomenej, no za to ju vyvažuje originalitou. Zobrazenie neblahej budúcnosti v úvode je priam strhujúce a temnotou pripomína druhého Terminátora vizuálneho veľmajstra Jamesa Camerona. Komiksy pod vedením talentov akým je Bryan Singer právom patria k špičke popcornovej zábavy.
Bude zaujímavé sledovať, kadiaľ sa séria vyberie po novo nastavení cesty. Ďalší diel X-Men: Apocalypse tu máme už o dva roky, a ak sa bude niesť v podobnom duchu ako Budúca minulosť, zdá sa, že sa budeme mať na čo tešiť. Nech len Singer ostane poručníkom X-Menov čo možno najdlhšie. Budúcnosť majú vďaka nemu viac ako svetlú.