Originálny názov: Crank
Žáner: akčný thriller
Minutáž: 87 minút
Krajina pôvodu: Veľká Británia / USA
Rok: 2006
Prístupnosť: MP 15
Réžia: Mark Neveldine, Brian Taylor
Scenár: Mark Neveldine, Brian Taylor
Kamera: Adam Biddle
Hudba: Paul Haslinger
Hrajú: Jason Statham, Amy Smart, Efren Ramirez, Dwight Yoakam, Chester Bennington, Francis Capra
Crank je presne ten typ filmu, na ktorý sa mi ťažko píše objektívna kritika. Béčkova akčná produkcia totiž nie je masovka. Je to žáner malých kultov, kde je síce každý vítaný, ale ostane len pár otrlých, skalných. A z tejto škatuľky na nás mrká aj dnešný „pán na holenie“, ktorý (prekvapivo) dostal šancu, aby zabojoval o srdce davu a kolosom typu Casino Royale, Departed, či Children of Men urval kúsok z trhového koláča. S anorektickým rozpočtom, s newcomermi za volantom a príbehom kratším ako distribučný názov, to držalo tesne nad hladinou záujmu meno hlavného freaka a dynamický trailer.
Chev Chelios (Jason Statham) chce zmenu. Po úspešnej kariére nájomného vraha sa rozhodne, že zavesí kolty na klinec a zmizne niekam na vidiek so snúbenicou (Amy Smart) plodiť ďalšie generácie killerov. Ale jeho posledná akcia bola chyba. Ráno sa zobutí pred plazmou, kde miesto Káčerovcov sleduje, ako mu stredne veľká ryba Verona (Jose Pablo Cantilo) do tela dávkuje akýsi čínsky shit. Info, že mu ostáva zhruba hodina života, spúšťa diablov kolotoč, v ktorom sa odteraz točí celý svet. Ako prvá to schytá plazma, potom banda černochov v ghetto klube, atď. Srdce dosluhuje a jediné, čo mu pridá nejaké tie minúty života, je adrenalín. V ľubovoľnej forme. Chev, nadopovaný jedom pred finálnou cestou do krematória, chce stihnúť poslednú vec. Stiahnuť so sebou aj Veronu.
Pri letmom pohľade na príbeh aj tí pomalší zistia, že to nie je to, kvôli čomu Crank vznikol. Prakticky neznáme klipárske duo Neveldine – Taylor (doterajšia tvorba hlavne na poli reklamy) muselo dať Chevovmu besneniu nejaký zmysel a spravili to zo všetkou eleganciou. Jednoducho (oko za oko) a neopozerane (adrenalín). Je jasné, že táto veľmi zjednodušená forma motivácie má svoje úskalia (hlavne z medicínskeho hľadiska), ale pri nasadenom tempe človek nemá ani čas, ani chuť riešiť malichernosti. A vôbec, tempo je kategória sama osebe. Kadencia šialeností, ktorá je od prvých minút tunovaná na maximum, funguje prakticky celý film. Nešťastný trend akčného filmu (vrcholná scéna filmu v prvej polhodine), ktorý sa poslednou dobou patologicky rozrastá, dostáva s prehľadom na frak. Omáčka, ktorá by Crank mohla s prehľadom natiahnuť niekam na úroveň dvoch hodín, chvalabohu absentuje. V tomto nech je príkladom „veľkým“ súrodencom.
Tak ako tempo, aj Jason Statham (Cellular, Zbaľ prachy a vypadni, Italian Job) je kategória sama osebe. Človek, ktorého máme radi od Podfu(c)ku a ktorého milujeme od Kuriéra, je proste správňak za všetky drobné. V dnešnej dobe vyhasnutých akčných hrdinov je tento plešoun jasný adept na badassa nového tisícročia. A to nielen vďaka svojej charizme, ale aj vďaka prístupu k filmu. Je to človek, ktorý sa filmom baví a dôkazom buď jeho rozhovor (vygooglite) o účinkovaní v tomto neambicióznom nízkorozpočtovom projekte. A aj keď mu to do šporkasy veľa dukátov nenasypalo, sympatie diváka k tomuto bývalému olympijskému potápačovi exponenciálne rastú. Jeho Chev je nekompromisný buldozér. Morálne zásady idú bokom, nerieši, či niekoho zrazí, či predbehne dôchodcu, či zastrelí pacienta. Nemá čo stratiť a hlavne nie je čas špekulovať. Je to živelný ťah na bránu cez mŕtvoly. Doslova.
Ak by som chcel v skratke film charakterizovať, tak ma napadá Grand Theft Auto. Že táto veľmi populárna a kontroverzná herná séria bola do istej miery predlohou, potvrdzujú aj samotní autori. V jednej scénke, kedy Chev „nakupuje“, berie si z regálu Rockstar Energy Drink (Rockstar je vývojársky tím, ktorý stojí za GTA). Rovnako ako hra, ani film nepoužíva zbytočné servítky a trúsi jednu hlášku za druhou. Ľudský život tu nemá cenu.
Určite ste zabrúsili na výsledné hodnotenie a tých 70% evidentne nie je adekvátnych k doterajším riadkom. Opäť sa vrátim ku škatuľkám v úvode a Crank hodím do tej z nápisom: „na jedno pozretie“. Stopercentné nadšenie z prvej projekcie bolo pri druhej o tretinu nižšie. Aj menej pozorný divák na prvýkrát s prehľadom „vychytá“ všetky chuťovky. A na druhýkrát film ako celok už nemá ambíciu veľa ponúknuť. Ďalším „zádrhelom“ sú odvážne audio-vizuálne laškovinky, ktoré občas prerastú do kontrastných gýčov (jediný moment, kedy je absencia financií naozaj vidieť). A tretí možno nájsť v poslednej vete minulého odstavca. Fakt, ktorý som empiricky vypozoroval na svojej drahej. Drzý, provokatívny drajv nie je pre každého.
Zastaneš a neprežiješ je totiž jednohubka pre fajnšmekrov. Politicky nekorektná čiernohumorná adrenalínová pumpa plná sviežich nápadov, ktoré ale nesadnú každému. Žiadna revolúcia sa nekoná, je to len učebnicové využitie technických a finančných možností v prospech filmu a diváka, čo posúva túto jazdu na prvé miesto v kategórii: pomer cena/výkon. Zatiaľ najlepšie preinvestovaných 12 miliónov tejto sezóny na poli akcie. Týmto zdravím Bryana Singera.