Originálny názov: La Mala educación
Žáner: dráma/krimi/romantický
Minutáž: 105 minút
Krajina pôvodu: USA
Rok: 2004
Prístupnosť: MP 15
Réžia: Pedro Almodóvar
Scenár: Pedro Almodóvar
Kamera: José Luis Alcaine
Hudba: Alberto Iglesias
Hrajú: Gael García Bernal, Fele Martínez, Francisco Boira, Daniel Giménez Cacho, Javier Cámara
Láska, nenávisť, viera, priateľstvo, smrť, alebo homosexualita – to všetko je súčasťou Almodóvarovho filmu. Čo v ňom však od umelca, ktorý bol v minulosti známy ako odvážny prieskumník emocionálneho sveta žien chýba, sú práve ženy.
V melodramatickej príbehovej skladačke režisér pomenúva pravým menom cirkev, tematizuje jej zvrátenú a úchylnú tvár, ktorá zneužíva detskú nevinnosť pre uspokojenie vlastných túžob. Malý chlapček Ignácio vyrastá v kláštornej škole pod patronátom prísneho kňaza Manola. Jemný detský hlások a charizma chlapca vzbudila v Manolovi vášne a chlapec zostáva poznačený na celý život. Jeho osobnosť sa rozpája a cit k spolužiakovi Enriquemu zostáva nenaplnený. Dostávame sa tak do sveta almodóvarskej melodrámy plnej túžby, vášne, lásky, krikľavých farieb a tranzvestistov. Udalosti neplynú v jednom slede, ale sú navrstvené jedna na druhú, prekrývajú sa a zároveň čerpajú zo seba navzájom.
V jednej z prvých scén sa zoznamujeme s mladým režisérom Enriquem, ktorý práve prekonáva tvorivú krízu. Námety na svoj ďalší film hľadá v novinách, v čiernej kronike, z ktorej si najzaujímavejšie prípady vystrihuje a zakladá. Jedného dňa za ním prichádza mladík, ktorý sa vydáva za jeho dávnu lásku, Ignacia, so scenárom s názvom La Visita (Návšteva). Hneď v ten istý večer sa Enrique ponára do čítania a dostáva sa do iného časopriestoru, dávno zabudnutého. Ignaciov scenár je veľmi dôležitým motívom, svojou transparentnosťou sa na istý čas stáva bránou prechodu do inej vrstvy príbehu. Rozličné diely skladačky do seba ale nakoniec zapadnú a utvoria pevný celok. Hra zdanlivých náhod a príbehových „odbočiek“ sa napokon stáva explicitnou výpoveďou hlavných hrdinov.
Almodóvar vytvára veľmi pestrý obraz smutného detstva, túžby po láske a sláve a jednej pomste, pričom sa nevyhýba ani veľmi realistickým homosexuálnym erotickým scénam. Postavy sú navzájom prepojené skôr vzťahmi vzájomnej závislosti a vydieračskej žiadostivosti, než citmi, a v mene svojich vášní sa dopúšťajú hneď niekoľkých ohavných skutkov. Film rozhodne nie je klasickou milostnou drámou – skôr by sa dalo povedať, že nám nastavuje jeho odvrátenú tvár.
Kvalitu filmu podčiarkuje aj jeho výtvarné spracovanie. Káždý záber je starostlivo skonštruovaný, mimoriadne dokonale je zladená farebnosť dekorácií, kostýmov, interiérov i exteriérov, nič nie je ponechané náhode. Aj keď Almodóvar porušuje pravidlá narácie, v jednotlivých záberoch je dôsledný, až doslovný. Opiera sa pritom i o skvelých hercov, z ktorých si mimoriadnu pozornosť zaslúži Gael García Bernal, ktorý všetky polohy svojej role obdaril dôveryhodnosťou a presvedčivosťou.
Zlá Výchova je najautobiografickejším počinom Pedra Almodóvara, pretože jedným z kľúčov k jeho duši leží v jeho detstve, dospievaní, v jeho predošlých filmoch a filmoch vôbec. Je to film veľmi osobný, nie taký bizardný ako tie predchádzajúce, dáva priestor hĺbaniu a premýšľaniu, no napriek tomu je hravý a iný.
Aj napriek príliš jednostrannému zobrazeniu cirkvi je i v tomto prípade almodóvarský svet čarovný nevyhnutnou potrebou zhmotňovať všetky veci a predmety predkamerovej reality, a tým im vdychovať dušu alebo akýsi tretí rozmer. Film vzbudzuje údiv nielen otvorenou priestorovosťou, farebnosťou, výstavbou príbehu, ale aj hodnovernosťou postáv. Vo svojej podstate sa vracia k téme, ktorá je Almodóvarovi najbližšia – k vášni a sexualite vo viacerých podobách. Zlá výchova vás pohltí svojim príbehom, z ktorého vám celkom isto naskočia zimomriavky.