Nar Williamson je americký moderátor, producent či scenárista mnohých televíznych programov. Známy sa stal najmä vďaka tým filmovým, ako sú napríklad Heads Up!, či dokumentárny seriál o vizuálnych efektoch Science of the Movies vysielaný na Science Channel. Pravidelne prispieva aj do Rotten Tomatoes Show ako kritik.
Nar sa počas práce na Science of the Movies produkovanom Discovery Channel stretol s mnohými ľuďmi pracujúcimi v špecifickom odbore výroby vizuálnych efektov pre filmový priemysel a mohol tak nazrieť aj do ich práce. V rozhovore nám teda poskytol mnoho zaujímavých informácii, postrehov a názorov priamo z prvej ruky.
CinemaView.sk: Čo je považované za najrevolučnejší moment v oblasti vizuálnych efektov v rámci histórie filmu?
Nar: Povedal by som, že pre vizuálne efekty bol takým prelomovým momentom T1000 z Terminátora 2. To je nedávna história. Viem, mohli by sme hovoriť o zvuku, o farebných filmoch, za posledných sto rokov sa vyvinuli významné inovácie v spôsobe, akým prežívame film. Ale v oblasti vizuálnych efektov bol bodom obratu úspech vizuálu, ktorý bol kompletne počítačovo generovaný a zároveň pôsobil reálne, slúžil príbehu a úplne vás odrovnal. To bol rok 1991, keď sa do kín dostal T2. Ak si spomínate, krátko nato prepukla celá revolúcia digitálnych vizuálnych efektov a ďalším skokom v nej bol Jurský park. Takže väčšina ľudí z oblasti vizuálnych efektov, s ktorými som hovoril, citujú T2 ako film, čo ich inšpiroval alebo ukázal, že použitím počítačovej animácie sa dá dosiahnuť niečo výnimočné.
Čo je predpokladaná budúcnosť vizuálnych efektov, o čom snívajú ich tvorovia a prečo?
Filmárski vizionári ako James Cameron a Peter Jackson dnes snívajú o tom, ako by sa ich diela dali vnímať v 3D takým spôsobom, aby nič nestálo v ceste medzi divákom a filmom. Poznáte to, masívne okuliare, s ktorými sa možno necítite pohodlne, alebo technológia, ktorá na vás pri sledovaní môže pôsobiť odradzujúco. Momentálne sa snaha upriamuje na vytvorenie 3D technológie, miesta ako IMAX si už tento postup do istej miery oslovili, lenže… Každý dnes, myslím, chápe, že filmový priemysel nie je len o navštevovaní kina, ide aj o domáci zážitok. O zábavu v súkromí, o možnosť kúpiť si či stiahnuť DVD alebo Blu-Ray, zakúsiť to na vlastnej koži. A myslím, že veľa režisérov a filmárov chce, aby ste si mohli ich filmy vychutnať doma tak ako v kine. Existujú už firmy, vyvíjajúce domácu 3D technológiu, 3D televízory. Ako si pozriete doma film v 3D? Budete musieť nosiť okuliare? Ako do toho zapojiť počítače? Tieto problémy sa riešia práve teraz.
V spoločnosti Stereo Show, špecializujúcej sa na 3D, vytvorili technológiu pre iPhone, ktorá vám umožňuje sledovať záznamy na iPhone v 3D. Preto si myslím, že s podobnými postupmi sa budeme stretávať čoraz častejšie a do piatich až desiatich rokov budú súčasťou mainstreamu. Taký veľkofilm ako Avatar by to mal odštartovať. Pán Cameron, ako som pochopil, dúfa v podobný účinok Avatara na 3D, aký mal T2 na vizuálne efekty. Verí, že jeho film opäť odštartuje revolúciu vo filmovej technológii. Hoci výsledok ešte reálne neexistuje, niekoľko spoločností práve teraz tvrdo súťaží a pracuje na tom, aby práve oni priniesli 3D divákom domov a do kín. Myslím, že na také niečo sa môžeme všetci iba tešiť.
Mnohé filmy sú nabité veľmi drahými autami, zničenými v priebehu deja. Je to vo väčšine týchto filmov naozaj?
Či sú naozajstné? Mnohokrát veci či vozidlá, ktoré vidíte vybuchovať, nie sú skutočné. Spoločnosť Flash Film Works sa špecializuje na dopravné prostriedky: helikoptéry, lietadlá, tanky, autá, nákladiaky. Do takej miery sú vizuálne efekty špecializované: to je v podstate všetko, čo táto firma robí. A pretože robia iba to, sú v tom naozaj dobrí. Ukázali mi zábery skutočného vrtuľníka letiaceho vedľa ich napodobeniny a ja som nedokázal rozlíšiť napodobeninu od reálneho stroja. Tak skutočne vyzerala. Robia to tak, že vytvoria 3D model vozidla podľa plánov alebo scanov, a potom nafotia digitálne fotografie každej súčasti povrchu vozidla. Následne týmito fotografiami “obalia” 3D model vozidla a vznikne úplne realistický automobil. Samozrejme, výroba je oveľa komplikovanejšia, nezabúdajme na osvetlenie, animáciu a mnoho ďalších procesov.
Ale viete, keď sledujete veľký záber v niečom ako Deň, keď sa zastavila Zem alebo v Transformeroch, a vidíte všetky tie autá letiace okolo alebo vybuchujúce, zvyčajne sú to imitácie. Je to tak, pretože tento spôsob je bezpečnejší a jednoducho praktickejší, nemusíte viac na pľaci používať tie veľké, až gigantické, nebezpečné kaskadérske akcie. Umožňuje to režisérovi väčšiu kontrolu nad vzhľadom výsledného záberu. Ak vo filme zošrotujete skutočné auto či vrtuľník, bude to vyzerať nejakým určitým spôsobom. Ak necháte vybuchnúť animované auto alebo vrtuľník, výsledok môže vyzerať ako len chcete, výbuch môže byť taký veľký, resp. malý, aký ho chcete mať. Máte možnosť dosiahnuť v zábere čokoľvek, nie sú žiadne hranice. Tvorcovia sa snažia dodržiavať zákony fyziky, ale existuje fyzika reálneho sveta a filmová fyzika, a zvyčajne filmová fyzika preváži. Takže si vyberú väčšiu explóziu alebo niečo úžasnejšie na pohľad. No áno, obvykle sú to napodobeniny a iba niekedy reálne objekty.
Koľko ľudí sa podieľa na výrobe filmových efektov a ako vyzerá jej koordinácia?
Nuž, je to rôzne v závislosti od projektu. Keď pozeráte filmy ako Transformers alebo Star Trek, alebo iný na efekty náročný film je tu dôvod prečo vidíte stovky a stovky ľudí v záverečných titulkoch. Nielenže na filme pracuje veľká spoločnosť ako napríklad Industrial Light & Magic, Hydraulics, VFX, či Sony Imageworks – to sú niektoré z najväčších VFX (vizuálne efekty) spoločností v Hollywoode – ale na výrobe sa podieľajú aj menšie špecializované agentúry, ktoré pracujú na veľmi špecifických veciach. Každá z nich je špecializovaná a vo vnútri každej z nich je každý jeden človek za pc terminálom špecializovaný.
Napríklad v prípade remaku filmu Deň, keď sa zastavila Zem výroba špeciálnych efektov bola zastrešená jednou z veľkých spoločností, ale zároveň špecifické efekty boli zverené menším spoločnostiam. Napríklad v tomto filme je veľa falošných helikoptér, neviete ktoré sú to, pretože vyzerajú presne tak ako skutočné. O ich výrobu sa starala už spomínaná spoločnosť Flash Film Works a v rámci nej tím 20 až 30 ľudí. Takto sa ľahko dostaneme v prípade veľkého filmu s množstvom vizuálnych efektov k stovkám zúčastnených ľudí. Navyše spoločnosti ako Industrial Light & Magic majú kancelárie po celom svete. Povedzme, keď idú zamestnanci v San Franciscu po celodennej práci na efektoch spať, práca sa presunie do Japonska, či Veľkej Británie a pokračuje sa ďalej.
V čom podľa Vás spočíva náskok Spojených štátov v tejto oblasti filmového priemyslu?
To je skvelá otázka. Myslím si, že to má niečo dočinenia s množstvom ľudí, ktorí sú v tom. Tam, kde žijem, v Hollywoode, je centrum výroby filmu a ľudia sem prichádzajú… viete, sú to tisíce ľudí. Pracovná sila je tu ohromujúca a nie sme ďaleko od Silicone Valley. Kalifornia je miesto kde sa spája počítačová a filmová technológia.
Máme tu výpočtový výkon a peniaze, ktoré do toho idú. V prípade takmer každého blockbustra odpremierovaného tento rok to boli stovky miliónov dolárov. Vizuálne efekty sú veľmi nákladné, pretože sú pracovne intenzívne a štúdia majú dostatok peňazí, aby to zaplatili. Navštívil som spoločnosti na výrobu vizuálnych efektov, kde sa cítite ako na vysokoškolskom internáte alebo niečom podobnom. Totiž, majú tu biliardové stoly, kuchyne a niekedy aj postele. Títo chalani tu trávia celé svoje životy. Je to ako keby nikdy nechodili domov. Štúdiá v Hollywoode sú jediné, ktoré na to majú peniaze. A to je podľa mňa dôvod.
Máme tu režisérov ako napríklad Steve Spielberg alebo James Cameron, ktorí sú vizionári a vždy chcú posunúť limity a ísť ďalej ako pri poslednom filme. To je ďalšia vec, ktorá to skutočne poháňa vpred. Nikdy nechcú mať pocit, že kráčajú späť a každého tlačia na hranice možností. A tiež renderovacie (serverové) farmy. Sú to gigantické budovy, ktoré uchovávajú všetok ten výpočtový výkon. Zaberajú veľa miesta a my máme veľa miesta tu v Kalifornii. Myslím si, že je to mnoho faktorov, ale toto sú niektoré z nich.
Ktoré filmy, čo ste videli mali lacné, ale výborné špeciálne efekty?
Mám rád niektoré staršie filmy Petra Jacksona. Všetko sú to praktické efekty, ale sú skvelé, podporujú príbeh a dávajú mu osobnosť. Hovorím samozrejme o filmoch pred trilógiou Pán prsteňov. Snímky ako The Frigtener alebo Heavenly Creatures. Meet the Feebles je skutočne zábavný, je v ňom použitých veľa bábok. A podobne filmy Sama Raimiho. Séria The Evil Dead mala veľmi skromné rozpočty, ale prišla s naozaj skvelými efektmi ako povedzme chodiaca ruka a podobne. Spomínam mnoho gory filmov, ale v čerstvem v pamäti mám napríklad District 9. Efekty v ňom sú prekvapujúce vzhľadom na rozpočet. Samozrejme, 30 miliónov dolárov nie je málo, to všetci vieme, ale vo svete hollywoodskych blockbusterov je to lacné. Keď vidíte takýto film, uvedomíte si, že na ňom odviedli neobyčajnú prácu. Dúfam, že filmy sa uberú týmto smerom.
Môžete nám povedať aké výnimočné efekty ste videli počas práce na programe Science of the Movies? Špeciálne efekty,ktoré Vás prekvapili a ohromili?
Niektoré z najvýnimočnejších vecí, čo som videl, boli technológie použité na zachytenie efektov takým spôsobom ako nikdy predtým. V septembri mal tu v Amerike premiéru film nazvaný Oblačno, miestami fašírky. Je to animovaný film od Sony Pictures, kompletná 3D animácia, niečo podobné ako Rodinka Úžasných alebo Wall-E. Pre tento film chceli vytvoriť zdanie, akoby ho nakrúcal kameraman ručnou kamerou. Ako vytvoríte pocit, že film, ktorý je celý generovaný na počítači, sa nakrúcal reálnou fyzickou kamerou v reálnom svete?
V štúdiách vymysleli jedinečný systém: kúpili starú kameru Sony, úplne ju vyprázdnili, potom na ňu pripevnili maličký infračervený senzor a na strop svojej kancelárie namontovali infračervenú mriežku. Následne kameru prepojili s animačným softwarom. Možete skutočne vziať kameru do rúk ako normálnu filmovú kameru a pozerať sa cez hľadáčik a ste priamo vo vnútri animovaného sveta Oblačno, miestami fašírky. Môžete sa s ňou pohybovať a nakrúcať presne tak, ako by ste boli kameraman. Je to absolútne úžasné. Práve skutočnosť, že môžete vytvoriť tento efekt a pocit ozajstnej kameramanskej práce v animovanom filme, je vskutku prevratná.
Čo potrebuje mladý človek, aby sa mohol stať odborníkom na vizuálne efekty?
Pomôže, ak je umelcom. Keď študujete umenie, naučíte sa veci ako perspektíva, hĺbka, forma, farby a všetko ostatné. Mnoho špecialistov, s ktorými som sa rozprával, však začínali v oblastiach ako počítačová veda, či inžinierstvo. Takže je mnoho ciest ako sa dostať k vizuálnym efektom, nie len umenie. Software je neuveriteľne špecializovaný a komplikovaný. Výučbové programy ako Maya alebo niektoré editovacie programy, prípadne Photoshop sú skvelým miestom kde začať.
Jedna strana celého procesu je technologická a vedecká, druhá umelecká. Treba vedieť pracovať v oboch rovinách. Je dobré robiť všetko to, čím sa môžu kultivovať obe tieto schopnosti. Mnoho mladých ľudí je dnes veľmi zdatných v práci s počítačmi. Takže si myslím, že rozvíjať umelecké schopnosti a potom zvládnuť dané programy je ta správna cesta.
Ďalšie poznámky Nara Williamsona:
Keď sa pozerám na film ako District 9, ktorý bol vyrobený za 30 miliónov dolárov a vyzerá úplne úžasne a realisticky a potom sa pozriem na niečo ako Wolverin – vyrobili ho za 100 miliónov a má niekoľko naozaj otáznych efektov. To vás núti zamyslieť sa.
Digitálne efekty sa vyvíjajú veľmi rýchlo. Všimnite si napr. Kuriózny prípad Benjamína Buttona, len efekty ľudskej tváre za posledné dva-tri roky vyleteli na závratnú úroveň. Bol som na mieste zvanom Lola, tu v Hollywoode. Špecializujú sa tu práve na tvár, ukázali mi niektoré veci, čo dokážu. Vyzerali úplne skutočne, naozaj. Hovorili o tom, že v súčasnosti už niektorých hercov dokonca omladzujú. Keď sledujete film, nemusíte ani zistiť, že sa dívate na herca alebo slávnu filmovú hviezdu, ktorá bola omladená digitálnou technológiou.