Isaac Asimov publikoval prvú poviedku o Nadácii (v pôvodnom slovenskom preklade ako Základňa) už v roku 1942 a v ucelenej románovej podobe vychádzala pôvodná trilógia začiatkom 50. rokov. Ide teda už o pomerne staré dielo, na ktorom je to v mnohých smeroch cítiť. Niežeby mu to uberalo na kvalite a atraktivite – veď bez toho by sme dnes nemali jej vôbec prvé audiovizuálne spracovanie.
Mimochodom, od roku 1998 prebehlo niekoľko pokusov o adaptáciu tejto sci-fi klasiky, či už v podobe filmu alebo seriálu. Viackrát sa o to dokonca pokúšali produkčné spoločnosti patriace pod Warner Bros. (naposledy HBO), ale nakoniec sa to podarilo až pod streamingovkou Apple TV+, ktorá sa aspoň zatiaľ výrazne zameriava práve na tento žáner.
Seriál Foundation (Nadácia) sa na Apple TV+ objavil v októbri 2021, takže sa k nemu dostávam s určitým oneskorením. Po svojom uvedení však vyvolal veľmi rôznorodé reakcie a pozrieť sa naň s odstupom času by tak nemuselo byť na škodu.
Jeho tvorcovia David S. Goyer a Josh Friedman sa rozhodli predlohu výrazne zaktualizovať, takže ak patríte medzi divákov, ktorí očakávajú verné spracovanie, môžete byť sklamaný. Treba však povedať, že na mnohých miestach sa jej naozaj držia, na iných ju „len“ sympaticky dopĺňajú (napr. Synnax, Luminism, Starbridge), ale inde idú aj viac či menej proti nej a to najmä v hlavnej dejovej línii. Ľahko sa tak dá získať dojem, že v ďalších sériách, bude seriálová Foundation úplne iná ako tá knižná.
A to je v zásade v poriadku. Treba seriál vnímať ako samostatné dielo. Goyer a Friedman sú skúsení seriáloví tvorcovia a scenáristi, ktorí majú za sebou veľa vydarených diel. Pri nich však zároveň neprekvapí, že chcú Foundation urobiť atraktívnejšou a napínavejšou pre súčasného diváka. Ustupujú tak od prílišného dôrazu na dialógy a diplomaciu, na čom predloha výrazne stavala. Nechýbajú akčné scény, ale inak je seriál prekvapivo pomalý. Jednotlivé epizódy a ani séria ako celok sa nikam neponáhľajú. Treba mať teda v zásobe aj trochu trpezlivosti, ale určite sú medzi nami aj diváci, ktorí práve takýto prístup dokážu oceniť.
Pochváliť treba celý tím scenáristov. Prvky, ktoré do sveta Nadácie pridali, sú naozaj zaujímavé, dobre prepracované a majú vždy širší kontext – či už ide o pridanie náboženstiev do spoločenskej a politickej dynamiky galaxie alebo dotvorenie pozadia pre jednotlivé postavy, kde si však pomáhali aj knižnými prequelmi. Silným motívom je aj starbridge na Trantore, hlavnej planéte Impéria, ktorý tu našťastie nie je vnímaný len ako technologická vychytávka, ale jeho zničenie vyvoláva veľmi zaujímavé sociologické posuny.
Prepracovanosť týchto noviniek ma osobne privádza k optimizmu aj ohľadom hlavnej dejovej línie. Showrunneri a scenáristi majú potenciál pozitívne prekvapiť aj pri nej.
Mnohé zmeny nastali aj pri hlavných postavách. Z viacerých mužov sú ženy, ale nemá to prečo vadiť. Mnohé z nich však čaká iný osud, ako ich mužských predchodcov. Obsadenie bolo vyskladané prevažne z neznámych hercov. Výnimkou sú azda len Jared Harris (Chernobyl, Mad Men) ako matematik a autor psychohistórie Hari Seldon a Lee Pace (The Hobbit) ako Brother Day, čo je označenie vždy pre klon galaktického cisára Cleona v strednom veku. Toto je jeden z najväčších posunov oproti predlohe a určite aj najodvážnejší. Galaxii totiž namiesto rôznych cisárov vládne genetická dynastia a teda klony Cleona I.
Voči tejto zmene som zo začiatku bol celkom skeptický, ale mať v príbehu jasného antagonistu, ktorý prekoná mnohé časové skoky, je vo výsledku zaujímavé. A práve Cleon XIII, ktorý je v deji prítomný najdlhšie, prináša rôzne pochybnosti a opatrnú snahu vykročiť z dlhého radu predvídateľných rozhodnutí a vzorcov uvažovania. Lebo vládca je síce ten istý, ale vesmír okolo neho sa napriek tisícročiam stagnácie predsa len mení.
Paletu hlavných postáv dopĺňajú ešte dve postavy, ktoré boli v predlohe mužmi a v seriáli sú ženami. Gaal Dornick (Lou Llobell) je mladá matematička, ktorá pomáha Seldonovi, ale pôvodne sa vyskytovala len v prvej časti knihy. V seriáli bude mať podľa všetkého omnoho väčší priestor. Scenáristi významne dotvorili aj jej backstory a domovský svet Synnax, ktorý z náboženských dôvodov začal odmietať všetku vedu a to práve vo veľmi zlom čase. Druhou takouto postavou je Salvor Hardin (Leah Harvey), pôvodne prvý starosta Foundation, tu niečo ako strážca kolónie. Scenár mu podľa všetkého tiež prichystal nové dobrodružstvá.
Seriál Foundation je vďaka všetkým zmenám omnoho kompaktnejší a v istom zmysle aj pestrejší ako knižná predloha. Tá totiž vyšla u nás síce ako román, ale, a platí to pre celú pôvodnú trilógiu, ide skôr o zbierku úzko previazaných poviedok a noviel, ktoré sa odohrávajú v rozmedzí mnohých stoviek rokov a samozrejme v celej galaxii. Málokedy sa postavy objavujú viac ako v jednom príbehu. Zachovanie tohto prístupu by v televízii až tak nefungovalo, keďže treba divákov do deja jednoducho vtiahnuť.
A to sa Davidovi S. Goyerovi a Joshovi Friedmanovi podarilo. Vytvorili seriál s dobrou atmosférou a zaujímavými postavami, ale potrebujú diváka, ktorý tomu dá šancu a neodradí ho ani nečakane pomalý spôsob rozprávania príbehu. Foundation to každopádne bude mať v súčasnosti ťažké. Konkurencia v sci-fi žánri je netradične vysoká a máme množstvo kvalitných produkcií, či už ide o veľkorozpočtové spektaláty ako Duna, alebo o originálne televízne produkcie ako The Expanse.