Damon Lindelof, ktorý sa scenáristicky podieľal na mysterióznych seriálových hitoch Stratení (Lost, 2004 – 2010) a Pozostalí (The Leftlovers, 2014 – 2017), sa chopil neľahkej úlohy: oživiť klasiku komiksového žánru, Watchmenov Alana Moorea, a vdýchnuť im moderný vzhľad. Dej je zasadený do alternatívnej reality, v ktorej je prezidentom Spojených štátov herec Robert Redford.
Napriek nostalgickým odkazom na pôvodné dielo sa v príbehu vydávame originálnou cestou. Maskovaní strážcovia sú postavení mimo zákon, no samotné policajné hliadky si zakrývajú tváre šatkami. Poprednou postavou je Angela Abar (Regina King), hlavná vyšetrovateľka policajného zboru v Tulse, ktorá je zároveň hrdinkou Sister Night. Ďalej uvidíme vynikajúceho Jeremyho Ironsa ako starnúceho lorda na anglickom panstve, Dona Johnsona v úlohe náčelníka polície Judda Crawforda či Jean Smart ako federálnu agentku Laurie Blake, posadnutú lovením strážcov.
Napriek rozpačitému rozjazdu, ktorý rozdelil fanúšikov na dva tábory, sa s pribúdajúcimi epizódami dej čoraz viac prepája s pôvodnými strážcami, ktorých poznáme okrem komiksu aj z kontroverzného filmového spracovania Zacka Snydera z roku 2009. Odkrývajú sa rôzne mysteriózne vrstvy záhad plné bizarností, ktoré sa v posledných častiach majstrovsky prepletú.
Seriál ťažko k niečomu prirovnať. Svojou jedinečnou atmosférou vás buď úplne pohltí, alebo nadobro odradí. Pracuje s rôznymi spoločenskými témami, z ktorých najvýraznejšie rezonuje rasizmus.
S novými postavami to nie je až také ružové. Regina King nie je zrovna typom herečky na hlavného ťahúňa. Strážca Looking Glass zase až nápadne pripomína Rorschacha. Nové tváre nedokážu strhnúť ako tie známe, našťastie sa po čase vrátime scenáristickou okľukou k niektorým pôvodným hrdinom. Exceluje hlavne Jeremy Irons, ktorý sa postupne prepracuje od komicky vyšinutého lorda po jedného z hlavných hýbateľov deja a ku koncu série dostane zaslúžený priestor.
Fanúšikov pôvodného komiksu isto poteší prepracovaný čiernobiely diel venovaný hrdinovi s kapucňou Hooded Justice, ktorého si môžeme pamätať zo starého zoskupenia Minutemen.
Čo sa týka aktualizácie starého odkazu strážcov do moderného šatu, odvádza Damon Lindelof bravúrnu prácu. Posledné dva diely sú v tomto kontexte vyslovene lahôdkové a poslúžia aj ako satisfakcia za nejednoznačne prijaté prvé epizódy. Seriál výborne pracuje s hudbou, ktorá absolútne vystihuje rytmus diania. Tvorcovia sa vyhrali s najmenšími detailmi, čo napríkladne ukazujú nápadité názvy jednotlivých epizód. Z pamäte nezmažete momenty ako násilné porciovanie bizónov, kalamárový dážď či nekonečnú elimináciu služobníctva na vidieckom panstve. Po deviatich dieloch si budete priať, aby tvorcovia s ďalšou sériou príliš dlho neotáľali.
Napriek drobným neduhom HBO novým spracovaním Strážcov trafilo do čierneho. Seriál rezonuje aj vďaka kontroverznému prijatiu u divákov, no jeho kvality mu uprieť nemožno. Svojou rozvrstvenosťou patrí k tomu najzaujímavejšiemu, čo sme mohli tento rok na káblových staniciach či streamovacích službách vidieť. Zároveň funguje ako pôsobivá alternatíva k jednotvárnym family friendly komiksom od Marvelu. Atmosférou ani myšlienkami sa mu len tak nejaký komiksový materiál nevyrovná.
Kto vie, čo by naň povedal samotný autor Alan Moore, ak by ho niekto prinútil seriál sledovať. Osobne som Lindelofovu verziu zhltol s nadšením.