„Pri výbere filmov ma podobne ako predchádzajúce roky aj tentokrát zaujímali iba estetické kritéria, ktoré vytvárajú kinematografickú a umeleckú hodnotu filmu – bez ohľadu na žáner, štýlovú vyhranenosť režiséra, či krajinu vzniku,“ tvrdí hlavný programový dramaturg a zostavovateľ Súťaže prvých a druhých hraných filmov Nenad Dukić. Výber, v ktorom tento rok prevažujú európske tituly, ukazuje podľa Dukića „krásny fakt, že Európa môže rátať s potenciálom svojich mladých tvorcov, pričom producenti cítia a podporujú tieto vibrácie mladých európskych filmárov.“
Výborným príkladom je debut švédskej autorky Anny Odell Stretávka, ocenený v Benátkach cenou FIPRESCI. Anna Odell je známa konceptuálna umelkyňa a v tomto filme hrá prakticky samú seba, filmárku, ktorá na pomaturitnej stretávke začne otvárať nepríjemné témy z minulosti, čo vyvolá nemilosť jej spolužiakov. Stretávka je však nielen film o spoločenskom ostrakizovaní, ale taktiež o nejasnej hranici medzi skutočnosťou a fikciou.
Ruský film Major režiséra Sergeja Soboleva zobrazuje skorumpovaný svet polície a následky, aké to má na občanov. Hlavným hrdinom je policajný major, ktorý cestou do nemocnice, kde rodí jeho žena, náhodou zrazí chlapca a svoj čin sa snaží zakryť. Veci sa však postupne začnú vymykať kontrole.
Situácii v Bosne a Hercegovine, ktorá ostáva rozdelená aj 20 rokov po vojne sa venuje Obrana a ochrana, nespokojnosť mladých ľudí so súčasným nastavením spoločnosti na mikrosvete triedy študentov rieši film Triedny nepriateľ a téme počatia v lesbickom vzťahu sa venuje film Dve matky.
V súťaži krátkych filmov sa nachádza množstvo titulov z veľkých festivalov ako Berlín, Cannes, či Rotterdam. „V súťaži nájdete zmes skúsených a relatívne nových filmových tvorcov; niekedy dokonca v jednom filme; a tiež mix žánrov a foriem,“ hovorí zostavovateľ sekcie Erwin Houtenbrink. Filmy sa zaoberajú aktuálnymi spoločenskými témami, ako napríklad nebezpečné lodné transporty z Afriky do Európy (Sharaf), alebo neľahkým postavením žien v spoločnosti (Viac než dve hodiny), iné zobrazujú spoločnosť cez optiku mikrokozmu náhodných stretnutí (Človek kórejský), iné sa pohrávajú s formálnou stránkou (Sága o neposednej nohe a Zhulený), a navyše sú autobiograficky ladené (Belavé tulipány).
Súťaž dokumentárnych filmov predstaví prostredníctvom úspešných festivalových filmov širokú paletu žánrov, metód a štýlov. Chýbať nebude asi najdiskutovanejší dokumentárny film uplynulého roku Akt zabitia, či v Cannes ocenený Chýbajúci obraz, ktoré sa oba venujú traumatizujúcim udalostiam moderných dejín. Rodinnej histórii sa naopak venujú filmy Rodinné príbehy a Zajatie. Podobne ako známy film Jima Jarmuscha, aj Ďalšia noc na Zemi sleduje dialógy v taxíkoch.
Tohtoročný MFF Bratislava prichádza taktiež s novinkou, kategóriou Mimo súťaž. V rámci nej sa budú premietať ďalšie zaujímavé hrané, dokumentárne a krátke filmy, ktoré sa síce nezmestili do súťažných výberov, no stále stoja za pozornosť.