ŽILINA. Viete o tom, že sa film dá urobiť aj bez kamery? V animovanej tvorbe je všetko možné. Presvedčíte sa o tom aj 29. júna až 3. júla 2016 na Medzinárodnom festivale animácie Fest Anča v Žiline. Jedným z hlavných hostí bude totiž montrealský režisér Steven Woloshen, ktorý svoje filmy a časozberné inštalácie vyrába pomocou škrabancov, rýh, farieb a leptania priamo na filmový pás. A naučí to aj vás na celodennom workshope Scratchatopia.
O tom, že Steven Woloshen je výnimočným tvorcom svedčí fakt, že sú jeho diela uvádzané na najvýznamnejších filmových festivaloch a v galériách. Zážitkom je však vidieť jeho tvorbu aj priamo v procese. Svoje animácie tvorí v aute, v práci, na letisku, v lietadle… inými slovami, kdekoľvek a kedykoľvek, ak má na to aspoň desať minút času. Bez jeho pracovnej zostavy ho uvidíte len málokedy. Takmer vždy nosí so sebou drevené škatuľky s filmovými pásmi, atramenty, výtvarné nástroje a baterku.
Osobitý umelec z Montrealu pôsobí ako profesor, porotca, animátor a remeselník. Veľmi dlhý čas bol vodičom počas natáčania holywoodskych veľkofilmov. Takto sa v roku 2004 rozhodol, že v aute vytvorí svoj film a pretaví doň všetko, čo zažíva za volantom. Trvalo mu to až dlhých desať rokov a nie náhodou ho nazval 1000 Plateaus (1000 rovín, 2014). Drevené škatuľky s 35 mm filmom si šikovne uložil medzi sedadlá šoféra a spolujazdca. Keď nejazdil, animoval.
Za najzaujímavejšie však považuje diskusie, ktoré jeho malé škatuľky vyvolali. V aute sa vystriedali renomovaní režiséri, herci či technický štáb. Nerozprávali však o tom, čo práve zažili počas natáčania, ale zaujímali sa o to, čo Woloshen robí. Podaktorí si nevedeli predstaviť, ako môže vzniknúť animovaný film bez kamery. Niekto mu dokonca povedal, že je cvok. Mnohí začali spomínať na svoje študentské časy, pýtali sa ho na detaily, prípadne si vyskúšali nakresliť jedno-dve políčka. Podľa Woloshena je to dôkaz toho, že všetci môžeme vytvoriť kinematografické dielo a zároveň sa o ňom rozprávať.
Od roku 1999 pracuje výhradne s 35 mm filmom vo formáte CinemaScope, výnimočným vo svete nezávislej filmovej tvorby. Umožňuje mu to jeho inak veľmi úsporný spôsob produkcie. Podobne ako v jazze, ktorý často volí ako sprievodnú hudbu k svojim dielam, zohráva v jeho tvorbe dôležitú úlohu improvizácia a náhoda. Ako sám hovorí: „S každým filmom podstupujemriziko a chcem, aby o tom vedeli aj diváci. Sľúbil som si totiž, že sa nebudem dívať na svoje filmy, kým sú ešte vo výrobnom procese. Chcem byť totiž ich prvým divákom a prekvapiť sám seba pri pozeraní finálneho výtvoru.“ Nie je teda náhoda, že jeho snímky sú ako malé drahokamy, s úžasnou hudbou a ohromujúcim vizuálom.
Nedávno vyšla Stevenovi Woloshenovi knižná publikácia s názvom Scratchatopia, ktorá filmovým tvorcom približuje metódu poškodenia, obnovenia a iné postupy analógovej tvorby. Okrem toho vydal praktickú príručku o bezkamerovej animácii s názvom Scratch, Crackle and Pop! Animovanie priamo na filmový pás bude učiť aj návštevníkov Fest Anče počas workshopu Scratchatopia a viac o technike bezkamerovej animácie prezradí aj na svojom vlastnom masterclasse.