Už tradične je dominantou Art Film Festu Medzinárodná súťaž hraných filmov. Aj počas 19. ročníka, ktorý sa uskutoční od 17. do 25. júna v Trenčianskych Tepliciach a Trenčíne, sa vo “filmovom ringu” stretnú diela talentovaných začínajúcich režisérov. Všetky súťažné filmy už zožali úspechy na medzinárodných prehliadkach a na Art Film Feste zabojujú o festivalovú trofej – Modrého anjela.
Medzinárodná súťaž hraných filmov uvedie 15 titulov. “Do súťaže sa snažíme dostať snímky s výrazným autorským rukopisom, originálnou ideou a presvedčivým filmárskym spracovaním. Každý vybratý film je dielom zaujímavých osobností, ktoré sú veľkým prísľubom pre európsku a svetovú kinematografiu,” povedal riaditeľ Art Film Festu a zostavovateľ súťaže Peter Nágel. Vo vybranej kolekcii prevažujú podľa Nágla diela s mladými hrdinami, ktorí chcú vyjadriť svoje názory či orientáciu a získať rešpekt, častokrát v neľahkých rodinných či partnerských vzťahoch.
Slovensko bude mať v tejto súťaži zástupcu po prvý raz vo festivalovej histórii. Bude ním film Dom mladej slovenskej režisérky Zuzany Liovej, ktorý bol s úspechom uvedený aj na slávnom festivale v Berlíne. Art Film Fest ho premietne v exkluzívnej slovenskej predpremiére počas otváracieho ceremoniálu. Snímka rozpráva príbeh otca, ktorý pre každú zo svojich dvoch dcér stavia dom. Do stavieb premieta svoje sny a ambície, ktoré stratil počas komunizmu. Lenže dcéry sa proti otcovi začnú nečakane búriť a na povrch vychádzajú skryté tajomstvá.
Českú kinematografiu bude na Art Film Fest reprezentovať celovečerný debut Václava Kadrnku Osemdesiat listov (Osmdesát dopisů), ktorý tiež uviedlo tohtoročné Berlinale v sekcii mladých filmov Forum. Snímka vznikla na základe osobných spomienok autora, ktorý vykresľuje atmosféru bezmocnosti počas komunizmu. Vaškova matka sa totiž snaží získať dokumenty potrebné na vycestovanie za manželom do Veľkej Británie. Predrať sa cez byrokratický aparát k opätovnému stretnutiu rodiny je ale veľmi ťažké. A kým úrady posvätia cestu, napíše matka presne osemdesiat listov, v ktorých manželovi popisuje útrpné prekážky.
Slovenský a český film sa v súťaži stretne aj s najnovšími filmami z celkom nedávno skončeného festivalu v Cannes. “Doslova na poslednú chvíľu sa nám podarilo získať do súťaže tri horúce novinky, ktoré sa objavili pred pár dňami v oficiálnom výbere festivalu v Cannes,” povedal Nágel.
Za jeden z najväčších úlovkov Art Film Festu možno označiť rakúsky film Michael režiséra Markusa Schleinzera. Do súťaže Art Film Festu prichádza priamo z hlavnej súťaže Cannes, kde „bojoval“ o hlavnú cenu – Zlatú palmu. Film zobrazuje posledných päť mesiacov nedobrovoľného spoločného života desaťročného Wolfganga a tridsaťpäťročného Michaela. „Toto je príbeh o zločincovi. Chcel som priniesť záznam jeho vlastného videnia sveta. Úmyselne som sa bránil akýmkoľvek objasňujúcim názorovým alebo vysvetľovacím morálnym stanoviskám. Je tu len muž a dieťa a ich interakcie. Chcel som vytvoriť niečo, čo musíte sami odhaliť. Kde sa každý musí pozrieť, čo to je, a čo to s ním urobí. Pozorne sledujte svoje pocity. Myslím, že to pomôže nielen spoločnosti a nám všetkým, ale aj prispeje k ďalšiemu vývoju,“ povedal režisér o svojom debute, ktorý si v Cannes vyslúžil úspech.
Hraný debut francúzskeho režiséra Rolanda Edzarda Koniec mlčania (La fin du silence) bol uvedený v sekcii Quinzaine des realisateurs (Režisérska pätnástka). Snímka sa začína v odľahlom dome v horách, kde zrazu prepukne zúrivá hádka a mladší syn Jean je vyhodený z domu. Pripojí sa k skupine lovcov, aby sa naučil zabíjať. Ďalšiu noc však zhorí auto jeho matky a Jean sa cíti byť zodpovedný. Mizne v lese… „Chcel som vytvoriť impresionistický napínavý príbeh, žiadnu sociálnu drámu,“ vysvetlil režisér.
Rovno z Cannes prichádza na Art Film Fest aj ruská intímna dráma Lovec (Ochotnik) režiséra Bakura Bakuradzeho. Snímku uviedli v sekcii Un certain regard (Istý pohľad). Rozpráva o farmárovi Ivanovi, ktorého svet tvoria jeho prasiatka, traktor a predaj mäsa. Má ženu, dcéru v puberte a malého syna. A je vášnivý poľovník. Jeho svet však zmenia dve nové robotníčky z miestnej väznice. „Tento film hovorí o podstate intimity, o nutnosti intimity. Je to najsilnejší pocit, ktorý zažíva človek na tomto svete. Čo sa stane, keď tento rozmer každodennosti pretrhne intimita medzi dvoma ľuďmi? Čo sa stane, ak niekto vstúpi do nášho života, hoci nemá žiadne ilúzie, ale potrebuje práve nás?,” pýta sa režisér vo svojom filme.
V súťaži sa predstaví aj anglicko-americká snímka Ponorka (Submarine) režiséra Richarda Ayoadeho, ktorá sa stala diváckym hitom na prestížnych festivaloch v Toronte, Sundance aj Berlíne. Zobrazuje príbeh 15-ročného chlapca, ktorý si určí dva zásadné ciele – prísť do svojich nasledujúcich narodenín o panictvo a zabrániť matke opustiť rodinu kvôli učiteľovi tanca.
Silným hráčom bude aj film Zimné prázdiny (Han jia) čínskeho režiséra Li Hongqiho, ktorý získal Zlatého leoparda a Cenu FIPRESCI na MFF Locarno 2010. Leitmotívom filmu je nuda v Číne, alebo čo robiť v meste, kde to nežije. Deti a mládež pochmúrneho provinčného mesta spoznávajú úmornosť života bez školskej dochádzky. To, čo na prvý pohľad vyzerá ako ďalšia typická čínska festivalová snímka plná zdĺhavých záberov, sa čoskoro mení na absurdnú frašku parodujúcu tento typ okázalých produkcií.