Tomu, čo režisér Terry Gilliam zažíval s filmom The Man Who Killed Don Quixote, sa hovorí produkčné peklo. Zdá sa, že sa z neho konečne dostal a svojim fanúšikom na sociálnych sieťach 4. júna konečne oznámil ukončenie nakrúcania.
Produkcia tejto snímky sa ťahala prinajmenšom dve desaťročia. Gilliam sa projektom zaoberal údajne už v roku 1989, no vážne to začalo byť v roku 1998, keď sa začala jeho predprodukcia. Trvalo dva roky, kým režisér našiel toho správneho herca pre rolu Dona Quijota a rovnako dlho, kým našiel financovanie. S rozpočtom čosi viac ako 32 miliónov libier malo ísť o vtedy najdrahší európsky filmový projekt.
Dona Quijota mal hrať francúzsky herec Jean Rochefort, ktorý strávil sedem mesiacov učením sa angličtiny, aby rolu zvládol. Po jeho boku sme mali vidieť Johnnyho Deppa, vtedy mimoriadne vychyteného herca. Stvárniť mal riaditeľa v marketingovej firme, ktorý sa akosi ocitne v sedemnástom storočí a blúzniaci rytier si ho pomýli so svojím Sanchom Panza.
Nakrúcanie sa v Španielsku začalo v septembri roku 2000, no trvalo len šesť dní. Neďaleká americká vojenská základňa sa im preletmi lietadiel neustále plietla do nakrúcania a kazila zvukovú stopu. To znamenalo, že sa produkcia musela zmieriť dabingovými seánsami po dokončení filmu.
Jeana Rocheforta už po prvom dni nakrúcania začali trápiť zdravotné problémy, na druhý deň si povodeň odniesla časť filmového vybavenia a, navyše, podpísala sa aj pod vzhľad prírodných kulís. Nový nakrútený materiál nekorešpondoval s tým, ako prostredie filmu vyzeralo na predchádzajúcich nahrávkach. Na šiesty deň bol Rochefort už hospitalizovaný v Paríži s dvojnásobným pruhom.
Režisér sa snažil v nakrúcaní pokračovať, venovali sa scénam v ktorých Don Quijote nevystupoval, no časovo vyťažený Johnny Depp si nemohol dovoliť čakať na zotavenie francúzskeho herca. Gilliam krátko na to prišiel o financovanie, produkcia sa zastavila a hotový scenár pripadol nemeckej poisťovacej spoločnosti, ktorá sa ich ešte aj roky neskôr nehodlala vzdať.
Nakrúcanie sa malo opäť rozbehnúť o rok na to, no problémy neustále spôsobovali napr. aj jazykové bariéry medzinárodného štábu. O reťazi nešťastných nehôd a rozhodnutí svedčí dokument Stratený v La Mancha (Lost in La Mancha, 2002) od režisérskej dvojice Keith Fulton a Louis Pepe.
Keď sa aj druhý pokus o nakrúcanie začínal ponášať na neúspech, Gilliam dokumentaristov posmelil: „Na tomto projekte sa pracuje už tak dlho a poznačilo ho také nešťastie, že niekto odtiaľto s filmom odísť musí. A nevyzerá to tak, že to budem ja.“ Veru, tak aj bolo. Ani druhý pokus oživiť projekt nevyšiel a dlhé roky po tom sa z času na čas objavili správy o financovaní či o novom obsadení filmu, len aby opäť zapadli prachom.
Terry Gilliam sa teda stal hrdinom svojho vlastného donkichotského príbehu. „Každý rozumný človek by sa vzdal už pred rokmi, ale niekedy predsa len tvrdohlavý donkichot napokon vyhrá,“ nadchýnal sa Gilliam, keď sa produkcia filmu chýlila k zdarnému koncu.
Gilliam napokon svoj film na ôsmy pokus dokončil vďaka tomu, že sa do projektu zapojilo Amazon Studios, ktoré vopred kúpilo práva na distribúciu filmu v anglicky hovoriacom svete. Nakrúcalo sa opäť v Španielsku a Dona Quijota si zahral významný britský herec Jonathan Pryce, ktorý s Gilliamom už spolupracoval na filme Brazil (1985). Aktuálne je divákom známy vďaka divácky vďačným seriálom ako Hry o tróny (Game of Thrones) či Taboo Toma Hardyho.
Reklamného majstra Tobyho, ktorý bude cestovať časom a nahradí panoša Panzu, stvárnil Adam Driver, ktorého poznáte ako Kyla Rena z aktuálnych Hviezdnych vojen či z poetickej snímky Paterson. Jadro hereckého obsadenia uzatvárajú Olga Kurylenko a Stellan Skarsgård.
S filmom to teda po sedemnástich rokoch opäť vyzerá sľubne a pokiaľ sa počas postprodukcie nestane nič nevídané, v kinách by sme sa staronového filmu mali dočkať v roku 2018.