Film Photophobia režisérskej dvojice Ostrochovský a Pekarčík sleduje podoby detstva cez dve ukrajinské deti, ukrývajúce sa s rodinami pred bombardovaním v metre zdevastovaného mesta Charkov. Film do svojho programu zaradila nezávislá sekcia Giornate degli Autori, ktorá sa koná popri Benátskom filmovom festivale.
Ivan Ostrochovský a Pavol Pekarčík prišli na Ukrajinu s humanitárnou pomocou na jar 2022 a s prestávkami tu nakrúcaním strávili štyri mesiace. Od začiatku si uvedomovali, že pozornosť sveta sa bude zameriavať predovšetkým na dianie na bojiskách. Preto sa snažili hľadať obrazy života bežných ľudí, aby ich uchovali podľa svojich najlepších schopností ako chvíle skutočnej ľudskosti v čase zničujúcej hrôzy. V Charkove objavili deti skrývajúce sa dva mesiace v metre. Na začiatku apríla bezprostredne hrozilo obkľúčenie Charkova. Nikto nevedel, čo prinesú nasledujúce týždne. Šanca, že sa deti dostanú von z úkrytu metra bola minimálna. Deti upadali do apatie a depresie, ktoré s nimi riešila lekárka dochádzajúca do metra. Nakrúcanie filmu s deťmi uväznených vojnou v metre vychádzala zo snahy vytrhnúť deti z apatie a narastajúcej depresie. Pre autorov bolo fascinujúcim zistením, že aj v tak nehostinných podmienkach, vojna nevie vymazať z detí ich detskosť.
Film sleduje príbeh dvanásťročného Nikiho a jeho rodiny, ktorí v jedno chladné februárové ráno prichádzajú na stanicu metra, aby sa ukryli pred bombardovaním, ktoré postupne ničí ich sídlisko – obydlie pre pol milióna ľudí. Pre rodinu sa stalo denné svetlo synonymom smrteľného nebezpečenstva. Niki nesmie opustiť priestory stanice, kde žije pod neustálou žiarou neónových svetiel spolu so stovkami ďalších ľudí. Bezcieľne sa túla po opustených vagónoch a nástupištiach. Stretáva však dievča Viku a vtedy sa pred ním otvára celkom nový svet. Deti sa postupne zbližujú a spoločne nachádzajú odvahu opäť pocítiť na svojich tvárach slnečné lúče.
Tvorcovia sa rozhodli kontrastovať život bez času a cieľa, ktorý boli nútení žiť Niki a jeho rodina, s mrazivými scénami odohrávajúcimi sa na povrchu zeme, pomocou záberov nakrútených na Super 8mm film. Nasnímali obrazy vojnou zničenej krajiny, ktoré sa môžu zdať ako vzdialené predstavy traumatizovaného dieťaťa, takmer ako sen z dávno minulých čias, ale spoločne s divákmi si bolestne uvedomíme, že sú bohužiaľ realitou dnešnej Ukrajiny. Do distribúcii kín príde film prostredníctvom spoločnosti Filmotopia.
Giornate degli Autori – Dni autorov, je nezávislá sekcia, ktorá sa organizuje popri benátskom filmovom festivale a založená bola v roku 2004. Jej cieľom je propagovať vysokokvalitnú kinematografiu, ktorá prináša inováciu, originalitu, nezávislosť a ktorá sa zaoberá neprebádanými postupmi a obsahom a formou nie je obmedzovaná zaužívanými filmárskymi postupmi. Giornate degli Autori je tiež paralelou prinášajúcou miesto pre stretnutia autorov, producentov, distributérov a novinárov a podporuje ich diskusiu v neformálnom prostredí. Medzinárodný filmový festival v Benátkach sa v tomto roku uskutoční od 30. augusta do 9. septembra.
Ivan Ostrochovský a Pavol Pekarčík debutovali celovečerným dokumentárnym filmom Zamatoví teroristi (2013), ktorý režírovali spolu s dokumentaristom Petrom Kerekesom a ktorý ocenil festival Berlinale.