19. ročník Medzinárodného filmového festivalu Bratislava v sekcii Cinema Now predstaví hneď niekoľko snímok, ktoré zarezonovali počas tohtoročnej festivalovej sezóny. Retro fantasy Podoba vody (The Shape of Water, 2017) a čierna komédia Tri billboardy kúsok za Ebbingom (Three Billboards Outside Ebbing, Missouri, 2017) zvíťazili na prestížnom benátskom festivale a právom tak patria medzi najočakávanejšie filmy roka a horúcich kandidátov na Oscara.
Rodinná dráma Abriline dcéry (April’s Daughter, Las hijas de Abril, 2017) od uznávaného mexického filmára Michela Franca bola pre zmenu ocenená na festivale v Cannes, kde získala Cenu poroty v sekcii Un Certain Regard a zožala nadšené ohlasy filmových kritikov. Trojica horúcich filmových prírastkov uzavrela program 19. ročníka bratislavského festivalu, ktorý je plný atraktívnych slovenských premiér.
Podoba vody
Mexický filmár Guillermo del Toro patrí medzi jedného z najoriginálnejších režisérov súčasného Hollywoodu. Jeho doposiaľ najslávnejšími počinmi sú magicko-realistické fantasy Faunov labyrint (Pan’s Labyrinth / El laberinto del fauno, 2006) a dve opulentné spracovania komiksového fenoménu Hellboy. Jeho najnovší film Podoba vody (The Shape of Water, 2017) získal na filmovom festivale v Benátkach najvyššie ocenenie, Zlatého leva pre najlepší film, a patrí medzi horúcich kandidátov na Oscara.
Del Toro sa opätovne pohybuje na hranici žánrov a prináša sci-fi zasadené do histórie, konkrétne do paranoidného obdobia studenej vojny. Zároveň vzdáva hold americkým monster filmom 50. a 60. rokov, odkazujúc najmä na slávneho Netvora z Čiernej lagúny. V snímke Podoba vody sa politický triler mieša s hororom i melodrámou. Vďaka del Torovej unikátnej obrazotvornosti a univerzálnemu príbehu o boji Dávida s Goliášom a zakázanej láske „krásky a zvieraťa“ pôsobí táto žánrová zmes konzistentne. Výsledkom je výnimočný emocionálny zážitok, ktorý zaujme sviatočných i náročných divákov.
Príbeh filmu sa odohráva v roku 1963, uprostred studenej vojny. Hlavnou postavou je nemá upratovačka Elisa, ktorá pracuje v tajnom vládnom laboratóriu, kde úrady v zajatí držia svoj tajomný nález – rybieho muža neznámeho pôvodu. Elise sa pomocou posunkovej reči podarí nadviazať s ním kontakt a postupne medzi nimi vzniká láska, ktoré Elisu ženie k nebezpečnému plánu jeho vyslobodenia. V hlavných úlohách sa predstaví množstvo výrazných hercov na čele so Sally Hawkins, Michaelom Shannonom a Octaviou Spencer.
Tri billboardy kúsok za Ebbingom
Nemenej úspešnú festivalovú púť má za sebou aj ďalšia benátska premiéra, čierna komédia Tri billboardy kúsok za Ebbingom (Three Billboards Outside Ebbing, Missouri, 2017) oscarového scenáristu, režiséra a rešpektovaného dramatika Martina McDonagha. Snímka získala na festivale v Benátkach cenu za Najlepší scenár a diváci na festivaloch v Toronte a San Sebastiane jej odovzdali divácke ceny.
Martin McDonagh sa preslávil najmä svojim čiernym humorom, groteskným zobrazením násilia, brilantnými postavami antihrdinov a popkultúrnymi odkazmi. Za svoj prvý celovečerný film V Brugách (In Bruges, 2008) získal Oscara za najlepší pôvodný scenár. Vo filme Tri billboardy kúsok za Ebbingom spojil svoje sily s hereckými hviezdami Frances McDormand, Woodym Harrelsonom a Samom Rockwellom.
Hlavná hrdinka Mildred Hayes je matkou, ktorej pred niekoľkými mesiacmi zavraždili dcéru. Po márnom čakaní na odhalenie vinníka sa rozhodne rozmiestniť pri vstupe do mesta tri billboardy s nekompromisnými odkazmi pre miestneho ctihodného šerifa Williama Willoughbyho. Keď sa do konfliktu zapojí aj nezrelý a násilnicky policajný dôstojník Dixon, vojna sa môže začať.
Abriline dcéry
Festivalovým vavrínom je ovenčená aj snímka Michela Franca Abriline dcéry (April’s Daughter, Las hijas de Abril, 2017). Z Cannes si odniesla Cenu poroty sekcie Un Certain Regard a jej svetovú premiéru sprevádzalo množstvo pozitívnych kritických ohlasov. Michel Franco už dlhodobo patrí medzi obľúbencov najvýznamnejšieho zo svetových festivalov. V roku 2015 tu získal cenu za najlepší scenár za drámu Chronic a v roku 2012 vyhral súťaž Un Certain Regard s filmom Lucía, a čo potom (After Lucia, Después de Lucía, 2012).
Rodinná dráma Abriline dcéry rozpráva príbeh mladej tehotnej Valerie, ktorá žije so svojou sestrou Clarou. Dieťa čaká so svojím o niečo starším priateľom, no kvôli ekonomickým problémom musí požiadať o pomoc svoju matku Abril. Rodina ani zďaleka nežije v idyle a Abril nadobúda presvedčenie, že Valeria skrátka nie je dobrou matkou. Preto sa rozhodne pre drastické riešenie.
Michel Franco opäť nakrútil silnú psychologickú drámu o napätých vzťahoch a postavách, ktoré sa z ničoho nič ocitnú na dne a sú bezmocné. V hlavnej úlohe Abril exceluje španielska herečka Emma Suárez, ktorú naši diváci mohli vidieť napríklad v poslednom filme Pedra Almodóvara Julieta (2016).
Festival v rôznych bratislavských kinách
19. ročník Medzinárodného filmového festivalu Bratislava sa uskutoční v príjemnej atmosfére mestských kín – v Kine Lumière, Kine Mladosť, Kine Nostalgia a v kaviarni Gorila.sk Urban Space, kde okrem vybraných filmových premietaní budú prebiehať aj sprievodné podujatia festivalu. Skvelé koncerty a hudobné párty ponúkne bratislavský klub Fuga – priestor pre chýbajúcu kultúru. Festivalový program sa po prvýkrát objaví aj v mestách v širšom regióne, vybrané festivalové tituly ponúknu Kino MIER v Modre, Kino Mier v Senci a Kino Záhoran v Malackách.
Aktuálne informácie o programe 19. ročníka Medzinárodného filmového festivalu Bratislava nájdete na internetovej stránke www.bratislavaiff.sk a na Facebooku.