Niektoré seriály nepotrebujú kladného hlavného hrdinu na to, aby ste ich milovali. Tento je presne taký.
Breaking Bad (u nás známy aj ako Perníkový tatko) sa stal globálnym fenoménom. Veľkej popularite sa tešil aj u nás. Päť sérií bolo tak akurát na to, aby boli diváci hotoví a aby sa nezačali nudiť. Tvorcovia tak vyšli s čistým štítom, diváci ich nemôžu podozrievať z toho, že seriál umelo naťahujú len pre zisk. No dvojici Vince Gilligan a Peter Gould zrejme chýbalo nezameniteľné čaro Nového Mexika, plného farebných postavičiek, drámy a drogových obchodov. Mikrosvet, ktorému vdýchli život, oživili spin-off prequelom (teda že si vzali postavu z pôvodného seriálu a ukázali, čo robila predtým než sa v pôvodnom seriáli objavila).
Vznikol projekt s rovnakým názvom, aký mala jedna z častí Breaking Bad – Better Call Saul. V hlavnej úlohe sa nám predstavil morálne pochybný právnik James McGill (Bob Odenkirk), aj keď morálne pochyby začnú až neskôr. Diváci si ho obľúbili pre jeho bezprostrednosť a improvizačné schopnosti vykľučkovať z každého ((ne)zákonného) problému. Opäť nás (tak ako v Breaking Bad) čaká pohľad na to, ako sa z inak slušného, dobrého a bezúhonného jedinca stane kriminálnik. Ochudobnenie o pointu sa však nekoná, divák síce tuší, čo stojí za prerodom slušného jedinca za pofidérneho právnika, tvorcovia mu to však ponúkajú v príjemnom šate a s gradujúcim napätím. V tomto prípade platí, že cesta je cieľ a miniepizódky sú zaujímavejšie, než čakanie na grandiózne finále.
Gilligan s Gouldom hrajú na istotu a vyberajú len to najlepšie, čo sme od nich už videli, a to aj čo sa týka postupov, aj postáv. Stretneme sa s Hectorom Salamancom (Mark Margolis), mexickým mafiánom, ktorý znepríjemňoval život aj Walterovi Whiteovi, s nevypočitateľným majiteľom siete „kuracích“ občerstvení Fringom (Giancarlo Esposito), či Mikeom (Jonathan Banks), ktorému odpustíte aj jeho angažovanie sa pre tú „nesprávnu stranu“.
Tak, ako v Breaking Bad, aj tu stojí nad všetkým rodina, no kým Walter White sa snažil zachrániť tú svoju od núdze, keďže sa bál smrti, Jimmy McGill bojuje o prácu a hlavne o priazeň svojho brata Chucka (Michael McKean). To vám je postavička! Bojí sa elektroniky, takže sa mu ani nedovoláte. Nevychádza na svetlo, pretože má prazvláštnu chorobu, aj keď ju nemá, a preto nechodí do práce. Jednoducho, zvláštny pán, ktorý už ale dosiahol veľké veci v právnickej oblasti. A svojmu bratovi teda vôbec neverí. A to plodí zlo a dobrú zápletku.
Tých dobrých zápletiek núka seriál požehnane, problém však môže byť v ich dávkovaní. Faktom je, že nie každému musí vyhovovať tempo seriálu. Ono, ste v Novom Mexiku a tam sa ľudia nikam neponáhľajú. Pomalé odsýpanie deja však nutne neznamená nudu, priestor dostáva poriadna psychológia a vyniknú zábery z takých uhlov, aké by ste, slušne povedané, nečakali.
Pôvodne vraj malo ísť o komediálny seriál. Aj vo finálnej podobe sa síce divák zasmeje (joj, tá scénka s patentom na inteligentný záchod!), ale prvoradá je tu dráma. Čierny humor je korením pomaly rozprávaného príbehu, ktorého koniec sa zdá byť známy. Nie však celkom. V krátkych ukážkach nahliadneme aj do budúcnosti a na udalosti, ktoré sa v chronologickom slede dejú až po Breaking Bad. Nevieme však, či útržky majú aj nejaký hlbší význam a či uvidíme aj niečo viac z dní, počas ktorých sa Saul skrýva pred svetom.
Better Call Saul funguje aj ako seriál pre ľudí, ktorí Breaking Bad nevideli. Tí, ktorí sledovali osudy Waltera Whitea, majú výhodu, pretože porozumejú skrytým aj odkrytým odkazom. Zatiaľ sa táto dobrôtka dočkala troch sérií, ohlásená (a bolestivo očakávaná) je aj tá štvrtá.
Kritika prijala seriál veľmi pozitívne, svedčia o tom aj rôzne nominácie na prestížne ceny. Kvalita jednotlivých častí nekolíše, hoci divák občas chce viac, než len náznaky (o to viac sa teší na novú časť).
Môj skromný názor je, že právnická odysea z Albuquerque prekonala aj veľkého drogového brata. Ak by som mal hodnotiť na stupnici piatich hviezdičiek, dal by som jej plný počet. Úprimne sa priznávam: neviem či som niekedy videl lepší seriál.