Televízna udalosť roka, ktorá pripútala k obrazovkám nielen fanúšikov knižnej predlohy, ale aj divákov, ktorí žáner fantasy takpovediac „nemusia“.
Projekty televíznej stanice HBO určené výhradne dospelým divákom sú v súčasnosti najsľubnejšími pokusmi o prekonanie bežných, finančne limitovaných možností televíznej produkcie. Snaha o dosiahnutie filmového „looku“ seriálovej tvorby HBO sa odráža nielen v množstve investovaných peňazí, ale predovšetkým vo výbere tematických okruhov. Sex, násilie, vojna a intrigy bezchybne fungovali (a fungujú) vo všetkých predchádzajúcich projektoch, či už hovoríme o seriáloch vojnových (Bratstvo neohrozených, Generation Kill), historických (Rím), kriminálnych (The Wire – Špina Baltimoru, u nás takmer neznáma séria z väzenského prostredia Oz) alebo o provokatívnom spracovaní upírskej tematiky (Pravá krv). V apríli tohto roku stanica HBO predstavila divákom nový seriál, ktorý sa tiež opiera o tieto dlhodobo preferované tematické základy. Hra o tróny je však napriek zdanlivej podobnosti s predchádzajúcimi hitmi v portfóliu známej televízie niečím úplne novým. Úspešnou televíznou adaptáciou knižnej fantasy ságy odohrávajúcej sa v prostredí, ktoré je alegorickým obrazom stredovekých mocenských bojov v Európe.
Fenomenálny úspech filmovej verzie Pána Prsteňov vrátil žáner epickej fantasy do povedomia filmových fanúšikov a plánov produkčných spoločností, ktoré sa celkom logicky rozhodli naladiť sa na vlnu nadšenia (a zisku) a preniesť na strieborné plátno ďalšie známe príbehy fantastickej literatúry. Umelecky hodnotné a predovšetkým finančne úspešné filmové epické fantasy (ak si odmyslíme spomínaného Pána Prsteňov a nemenej úspešného Harryho Pottera) sa však napriek tomu dajú spočítať na prstoch jednej ruky. Diváci so slabosťou pre magické svety, statočných hrdinov a prepracované príbehové línie sa vo väčšine prípadov dočkali nanajvýš priemerných a ľahko zabudnuteľných filmov. Tieto neúspechy spoločne s nevyhnutnou potrebou venovať každému takémuto projektu niekoľko rokov tvrdej práce a značné množstvo financií urobili z filmovej epickej fantastiky nanajvýš riskantnú investíciu.
Problém spočíva hlavne v tom, že stovky strán kníh – v mnohých prípadoch viacdielnych – a desiatky hrdinov nie je možné preniesť na filmové plátno bez nekonečného škrtania a zjednodušovania. Na dôstojné spracovanie fantastických príbehov je jednoducho potrebná oveľa dlhšia stopáž než približne 120-180 minút. Ako efektívnejšie (a podstatne lacnejšie) riešenie sa javí spracovanie vo forme 10- až 12-dielnej série, ktorá v prípade úspechu môže pokračovať ďalšími sezónami. A tu na scénu vstúpili producenti HBO, ktorí sa rozhodli, že tentoraz divákom ponúknu nielen poriadnu porciu násilia, sexu a intríg, ale aj nejaký ten priestor pre rozvíjanie obrazotvornosti. Po osvedčených exkurziách do staroveku, stredoveku či zákopov druhej svetovej vojny teda zariskovali a vzali nás do Westerosu, fiktívneho sveta pochádzajúceho z pera spisovateľa Georga R R. Martina, mnohými označovaného za amerického Tolkiena.
Martinova dosiaľ nedokončená knižná séria Pieseň ľadu a ohňa je v súčasnosti jedným z najpopulárnejších literárnych diel žánru fantasy. Zo strany HBO ide o veľmi vhodný výber, pretože hoci tomuto dielu ako správnej fantastike nechýba nadprirodzený nádych, nie je vyslovene postavené na mágii a súbojoch obrovských armád zložených z temných síl a rôznych príšer, čím odpadá potreba financovať náročné trikové sekvencie. Veľkým kladom je tiež otvorená spolupráca medzi autorom predlohy a tvorcami scenára. David Benioff (Trója, Wolverine, 25. Hodina) a D.B. Weiss sa pri písaní scenára orientovali predovšetkým na vypilované dialógy a detailné vykreslenie jednotlivých charakterov. Pridajte (na televízne pomery) vysoký rozpočet 60 miliónov dolárov, hlavného hrdinu s tvárou sympatického Seana Beana, ktorému zdatne sekunduje množstvo menej známych, ale o to viac talentovaných hercov a vydarená adaptácia fantasy ságy je na svete.
Lord Eddard „Ned“ Stark (Sean „Boromir“ Bean) si po rokoch plných vojnových výprav užíva zaslúžený odpočinok na svojom panstve Zimohrad. Žije tu spoločne s manželkou Catelyn (Michelle Fairley), piatimi spoločnými deťmi a nemanželským synom, ktorého si priviezol z jedného zo svojich ťažení. Jeho relatívne pokojný život občas narúšajú nevyhnutné vlastnoručné popravy zbehov a rastúce obavy sprevádzajúce končiace leto. Ako sa dozvedáme, obdobia leta a zimy vo Westerose môžu pretrvať roky, ba i desaťročia. Zimy sa v prvej sérii síce nedočkáme, ale rodinu Starkovcov napriek tomu spoľahlivo zmrazí správa, že pobočník kráľa Roberta Baratheona (Mark Addy) zomrel. Súdiac podľa narýchlo chystaného kráľovského výletu na Zimohrad, práve Ned má byť ako kráľov verný priateľ novým pobočníkom. Počas tejto urodzenej návštevy jeden zo Starkových synov, desaťročný Bran (Isaac Hempstead-Wright), za zvláštnych okolností vypadol z okna a jeho život visí na vlásku. Táto udalosť je však len predzvesťou násilia, ktoré v priebehu prvej série zachváti krajinu, kedysi zjednotenú (doslova) mečom a dnes spravovanú ľahostajným panovníkom. Ozajstnú moc má totiž v rukách bohatá rodina jeho prefíkanej manželky Cersei (Lena Headey). Navyše, kdesi na druhom brehu mora plánuje pomstu princ Viserys (Harry Lloyd), ktorého súčasný kráľ násilím obral o následníctvo… Skutočný symbol moci pre všetkých zainteresovaných „hráčov“ však namiesto obligátnej koruny či žezla predstavuje nevzhľadné kreslo tvorené stovkami mečov – bájny Železný trón.
Televízna podoba Hry o tróny je tvorená kombináciou viacerých príbehových línií, ktoré sa v ďalších sériách bezpochyby začnú zlievať do jedného celku. V duchu čiastočného zachovania rozprávačského štýlu pôvodného knižného diela (sledovanie jednotlivých udalostí z pohľadu rozličných postáv) sa spolu s protagonistami ocitáme vo fiktívnej krajine pripomínajúcej obdobie stredoveku, ktorá je na severe lemovaná mohutným Múrom (ochrana pred príšerami zimy) a na juhu sa pýši rozľahlým Kráľovým prístaviskom (ochrana pred kočovnými národmi na druhej strane mora). Väčšinu scén štáb nakrútil na rozličných miestach v Severnom Írsku a na Malte. Výber lokácií filmovania je skutočne špičkový, rozmanitosť a svojská podoba prostredí pomáha hlbšie charakterizovať mentalitu ľudí, ktorí žijú v jednotlivých krajoch.
Hru o tróny však posúvajú na vrchol tohtoročnej televíznej tvorby predovšetkým herecké výkony. Najväčšou hviezdou tímu je pochopiteľne skúsený Sean Bean v úlohe až nezdravo spravodlivého šľachtica Neda Starka, no ostatní herci mu sekundujú s obdivuhodným nasadením. Výsledkom je nečakane široké spektrum charakterov a ich osudov. Starkova manželka Catelyn v podaní Michelle Fairley bráni vlastné deti ako levica, ale pre nevlastného syna Johna nemá ani len pekný pohľad. Každé zo Starkových detí je svojím spôsobom zaujímavé. Výnimkou je iba najmladší syn, ktorý sotva vyrástol z plienok. Najstarší syn Robb (Richard Madden) je napriek mladosti hrdý a spravodlivý rovnako ako jeho otec. Jeho rovesník, nemanželský syn Jon Snow (Kit Harington), zdedil otcovu tvrdohlavosť a odhodlanie. V snahe „odčiniť“ svoj nelegitímny pôvod sa stáva členom Nočnej hliadky, strážcov Múru, ktorých si vysníval ako šľachetné a hrdé spoločenstvo. Pravda je, samozrejme, niekde úplne inde. Mladá a naivná Sansa (Sophie Turner) sa túži vydať za následníka trónu, jej mladšia sestra Arya (Maisie Williams) naopak pripomína viac divokého nespratníka než dievča. Paradoxné je, že vďaka vlastnostiam neprístojným pre budúcu dámu sa jej neskôr podarí zachrániť si život. Osobitnou kapitolou je nešťastný, po páde ochrnutý Bran (Isaac Hampstead-Wright).
Protipólom k hrdým Starkovcom sú vplyvní Lannisterovci. Svetlovlasí súrodenci sa podľa vzoru svojho ctižiadostivého otca vedia vynájsť v každej situácii. Vypočítavá kráľovná Cersei (Lena Headey) je nebezpečnejšia než ktorýkoľvek muž, jej brat-dvojča Jaime (Nikolai Coster-Waldau) disponuje neuveriteľnou dávkou cynizmu a bezcitnosti. Nad všetkými sa však týči (a v tom je naozaj veľká irónia) ich mladší brat, trpaslík Tyrion (Peter Dinklage). Fyzické nedostatky nahrádza intelektom a ako pravý zhýralec a nenapraviteľný zbabelec si vie poradiť v každej situácii. Rovnako dôležitá je však príbehová línia reprezentovaná kráľovskými súrodencami v exile za morom. Chladný a krutý Viserys (Harry Lloyd) v snahe získať prostriedky na dobyvačnú vojnu vydáva svoju sotva dospelú sestru Daenerys (Emilia Clarke) za drsného náčelníka kočovného kmeňa Droga (Jason Momoa).
Diváci sa tak počas desiatich epizód zoznamujú s plejádou rozmanitých postáv. Každá z nich vďaka výbornému scenáru a skvele vybranému predstaviteľovi postupom času čoraz viac odhaľuje svoje charakterové odtiene. Napriek vysokej úrovni celého obsadenia je potrebné vyzdvihnúť postavu Tyriona „Škriatka“ Lannistera. Peter Dinklage stvárnil dokonalého antihrdinu a jeho nominácia na cenu Emmy je viac než oprávnená. Tyrion je zároveň skazený i poľutovaniahodný, cynický aj zraniteľný. V spleti intríg a klamstiev sa pohybuje ako ryba vo vode, čo ho zvýhodňuje napríklad pred čestným Nedom, ktorému falošné prostredie kráľovského dvora od začiatku nejde k úžitku.
Z remeselnej stránky je seriál takisto zvládnutý skvele. Na režisérskej stoličke sa počas prvej série vystriedali Tim van Patten, Brian Kirk, Daniel Minahan a Alan Taylor, ktorých určite poznajú fanúšikovia seriálov Deadwood, Sopranovci či Boardwalk Empire. Pri rozdeľovaní rozpočtu tvorcovia kládli dôraz predovšetkým na kulisy, dekorácie, kostýmy a rekvizity. Trikové sekvencie a davové scény sú používané minimálne, no ak sa nejaká objaví, je zvládnutá na najvyššej úrovni.
Hra o tróny je pre mňa zatiaľ najväčším osviežením tohtoročnej seriálovej ponuky. Plne využíva svoju originalitu v podobe fantastickej verzie stredoveku, predostiera množstvo zaujímavých postáv, medzi ktorými si snáď každý nájde svojho obľúbenca. Skúsení fanúšikovia žánru fantasy, ktorí očakávajú nadprirodzené javy, vizuálne efektné strety mnohotisícových armád a krvavé súboje, však budú zrejme sklamaní. Piliermi príbehu sú predovšetkým výborne napísaný scenár, vzťahy medzi postavami a málo vídaný jav – nepredvídateľný dej. Tvorcovia sa nevyhýbajú tabuizovaným témam ako incest či vražda dieťaťa. Obľúbenosť a sympatickosť postavy jej negarantuje prežitie ani úspech. Každý jeden dialóg má určitý význam pre príbeh alebo pre vykreslenie postáv. Nedá mi tiež nespomenúť úžasný hlavný hudobný motív a úvodnú titulkovú sekvenciu. Absolútna špička.
Odporúčam divákom, ktorí oceňujú dynamické dialógy, záhady, intrigy a výborne napísané postavy, sú fanúšikmi žánru fantasy či historických filmov a nevadí im sex a nahota. Pre priaznivcov knižnej predlohy je sledovanie povinnosťou.
Neodporúčam divákom, ktorí očakávajú veľké množstvo súbojov, strety obrovských armád a iné finančne nákladné vizuálne lahôdky. Seriál budú zrejme považovať za príliš „pomalý“ a ukecaný.
Poznámka na záver: Ak Jason Momoa zvládne Barbara Conana rovnako skvele ako Khala Droga v Hre o tróny, máme sa na čo tešiť.
Žáner: fantasy
Krajina pôvodu: USA
Minutáž: 55 minút
Rok produkcie: 2011-?
Počet epizód: 10 (v jednej sérii)
Autor knižnej predlohy: George R. R. Martin, séria Pieseň ľadu a ohňa
Adaptácia príbehu do seriálovej podoby: David Benioff, D.B. Weiss
Hrajú: Sean Bean, Michelle Fairley, Mark Addy, Lena Headey, Peter Dinklage, Emilia Clarke, Harry Lloyd, Jason Momoa, Richard Madden, Kit Harington, Nikolai Coster-Waldau, Maisie Williams, Sophie Turner a ďalší