Mockumentary boom nedáva spávať viacerým producentom a filmárom. Od priekopníckych čias Záhady Blair Witch až po súčasný Hollywoodsky trend (Monštrum, Karanténa, Paranormal Activity a pod.) predstavuje umocnená ilúzia reality cennú komoditu. Formu mockumentary (fiktívny dokument) v doméne televíznych seriálov spopularizoval britský The Office. Na počinoch kontroverzného tandemu Borata a Brüna v súčasnosti úspešne parazituje Marc Wotton v seriáli La La Land.
Paradoxne, súčasným globálnym etalónom na televízne produkty zábavného priemyslu využívajúce estetiku dokumentu je práve americká verzia The Office. Po preskupení viacerých členov kmeňového produkčného tímu tohto seriálu vznikla skupinka nadšencov na čele s komičkou Amy Poehler (Blades of Glory, Southland Tales, Deuce Bigalow), kedysi stabilným inventárom komediálneho programu Saturday Night Live, ktorá sa snažila pretlačiť do národnej televízie klon The Office.
Úvodné špekulácie o nástupcovi The Office, či jeho priamom spin-offe sa krátko potom, čo projekt dostal od pohlavárov zelenú, nepotvrdili. Avšak prekopírovaný koncept a do očí bijúca podobnosť sa nedajú poprieť. Seriál skrsol v mysliach dvoch pánov, ktorých pracovné skúsenosti zahŕňajú písanie scenárov pre Simpsonovcov, King of the Hill, Seinfeld, Saturday Night Live a prirodzene The Office. Byrokratická satira natoľko oslovila hlavnú protagonistku, Poehler, že sa stala nielen hlavnou hviezdou projektu, ale sa aj pridala k producentskému osadenstvu seriálu.
Centrom pozornosti je zástupkyňa riaditeľa pre Správu parkov a rekreácií v mestečku Pawnee, štát Ilinois. Hyperaktívna byrokratka Leslie Knope dáva do práce celú dušu, zatiaľ čo ostatní kolegovia prejavujú nadšenie ekvivalentné ku klaustrofobickému väzneniu v mauzóleu. Leslie evidentne trpí mesiášskym komplexom a domnieva sa, že prostredníctvom parkov zrejme dokáže americkým spoluobčanom sprostredkovať celosvetový mier. Jej zápal a odhodlanie si diváci všimnú už v pilotnej epizóde, kde energicky pobehuje po pieskovom ihrisku a spytuje sa detských návštevníkov na spokojnosť so zariadeniami Správy parkov a rekreácií a ich ohodnotenie.
Katalyzátorom udalostí je zívajúca gigantická jama v Pawnee, ktorá predstavuje pre Leslie hlavnú nemesis, ale i doposiaľ najväčšiu životnú výzvu. Okamžite sa stáva hlavným cieľom programu miestnej Správy parkov a rekreácií premenenie neestetického kráteru na bujný a blahodarný…park. Prirodzene, nie je to také jednoduché, ak sa na prvý pohľad môže zdať. Leslie si musí prejsť krížovou cestou pri pretláčaní jamy do programu, promovaní jej kultivácie, ale i ostatnými strasťami spojenými s prácou v štátnej správe: apatickým nadriadeným, veľkohubým chytráckym kolegom, ale i srdcovou záležitosťou v podobe podozrivo normálneho kolegu. Pri úradníckej odysei jej pomocnú ruku a oporné rameno poskytuje sestrička Ann Perkins (Rashida Jones), uvedomelá obyvateľka, ktorá podala osvietený návrh na zneškodnenie jamy.
Seriál sa odohráva v nie nepodobnom kancelárskom prostredí ako jeho krstný otec a predchodca The Office. Tvorcovia sa snažili seriál odlíšiť práve presunom zo súkromnej podnikateľskej sféry do štátnej správy. Avšak politickej satiry by sa človek nedorezal. Parks & Recreation osciluje medzi dvomi pólmi: ironickým komentovaním byrokratického systému a klasickými (vzťahovými) sitcomami. Obligátnou súčasťou je samozrejme humor na pracovisku, akým nás kŕmil The Office. Diváci si užijú širokú škálu vtipných situácií od byrokrata neznášajúceho byrokraciu až po rôzne milostné priekaky.
Hlavný ťahač seriálu a najvzácnejšiu komoditu predstavuje samotná Amy Poehler, čo by naivná, narcistická, hyperaktívna a infantilná Leslie Knope, zástupkyňa miestneho riaditeľa Správy pre parky a rekreácie. V úvodných epizódach nemá sama herečka predstavu, akým smerom chce postavu viesť, čo sa odzrkadľuje na explicitnom vykrádaní komediálneho prejavu nie Stevea Carella, ale práve Ricky Gervaisa (postup na ktorom ,,ryžuje“ Ty Burrel v seriály Modern Family), osoby označovanej za priekopníka estetiky trápnosti (fundament tvoria jeho výstupy v britskom The Office, no do dokonalosti ju dotiahol v koprodukcii BBC a HBO, Komparz).
S pribúdajúcimi časťami sa postupne kryštalizuje ako herecký prejav hlavnej predstaviteľky (aj keď základnú paletu tvorí práve spomínaná estetika trápnosti), tak aj samotný seriál, ktorý mal spočiatku problém hlavne s načasovaním gagov a nehomogénnym dejom. Počas seriálu nedospieva len herecký prejav talentovanej Poehler, ale pribúda aj sofistikovanejší a intelektuálny humor poskytujúci reminiscencie nezabudnuteľných seriálov ako Frasier, či Arrested Development. Znamením, že sa blýska na lepšie časy je aj homosexuálna svadba dvoch tučniakov v lokálnej zoo (epizóda režírovaná Paulom Feigom, tvorcom kultového Apatowského seriálu Freaks & Geeks).
Narozdiel od The Office v Parks & Recreation nedochádza k takej veľkej interakcii ústredných predstaviteľov s podpornými hercami a komparzom. Amy Poehler sekunduje vynikajúci Aziz Ansari (známy z Apatowských filmov), Rashida Jones, ktorá si strihla opakujúca sa rolu aj v americkom The Office a Paul Schneider ako srdcová záležitosť oboch dám. Najvýraznejšou postavou je práve Ansari, ktorý takmer patologicky upriamuje na seba pozornosť v každej scéne, v ktorej sa objaví. Svojou drzou a nevymáchanou hubou, ako aj bezchrbtovým správaním si získava sympatie publika. Spolu s Poehler tvoria dynamizované komediálne duo, stávku na istotu.
Televízia CBS už zakúpila aj tretiu sériu s plánovaným odvysielaním počas jesene 2010. Po nekoordinovanej prvej sérii projekt preukázal potenciál (nielen po komediálnej stránke, ale vyvíjajúcimi sa postavami), ktorý by bol hriech ďalej nerozvíjať. Parks & Recreation majú šancu zaujať minimálne taký status, aký drží americká verzia The Office.
Žáner: dramedy / mockumentary
Krajina pôvodu: USA
Minutáž: 30 minút
Rok produkcie: 2009 –
Počet epizód: 30 (pripravuje sa tretia séria)
Seriál vytvorili: Greg Daniels, Michael Schur
Hrajú: Amy Poehler, Rashida Jones, Aziz Ansari, Nick Offerman, Aubrey Plaza, Chris Pratt, Jim O’Heir, Paul Schneider, Jama Williamson a ďalší