Chce to obrovskú guráž vytrieť si zadok s kánonickou komoditou iného národa. A ešte väčšiu guráž, aby pridaná hodnota vyššie popísaného činu zahŕňala zároveň aj vytretie zraku. Ostrovnému spoločenstvu nikdy guráž nechýbala a provokáciu hraničiacu s kontroverznosťou má v krvi. Britské seriály sú charakteristické svojou progresívnosťou, sebareflexiou (často zameniteľnou s persiflážou až urážlivým výsmechom) a až rituálnou dekonštrukciou zavedených konvencií. Ikonickým príklad predstavuje opus magnum televízneho dramedy žánru, The Shameless. Do légie britských seriálových osvietencov sa prednedávnom začlenil i samozvaný prorok televíznej obrazovky, Howard Overman.
Howardovi guráž nechýba a do parády si zobral posvätnú relikviu americkej popkultúry, superhrdinov. Spoza veľkej mláky sa začína šíriť čpavý zápach prepotených trenírok, ktoré tamojšie ikony komixových zošitov a filmových plátien nosievajú na elasťákoch. Űbermenschi zovšedneli a Overman sa ich rozhodol posunúť v evolučnom rebríčku o stupienok vyššie. A tak sa nová rasa nadľudí, homo sapiens superior, objavuje aj na Britských ostrovoch a ich stvoriteľ sa postaral, aby sa nám tak rýchlo nezunovali. Do svetla reflektor vstupujú X-Meni novej generácie, Liga ne-Spravedlnosti nastoľujúca anarchiu, The Misfits.
Nový seriál zažiaril na obrazovkách a rýchlo si získal stabilnú fanúšikovskú základňu. Celé kúzlo spočíva vdýchnutiu puncu jedinečnosti do široko-ďaleko známej témy. Overman sa pohral so superhrdinským žánrom, namiesto prihriatych spodkov ho zaodel do nekonvenčnosti, vyzbrojil ofenzívnou britskou drzosťou a na pódium vykopol postavy sympatické svojou nesympatickosťou. Základný pilierom unikátnosti tohto seriálu predstavujú práve hra s paradoxmi.
The Misfits, nové pokolenie superhrdinov vôbec nie sú zohratou partičkou, ktorá na plný úväzok zachraňuje všetky ohrozené zadky na zemeguli. Práve naopak, táto légia hrdinov je charakteristická dysfunkčnosťou, netímovou spoluprácou, šikanovaním, harasmentom…v podstate všetkým antihrdinským. Niet sa čo čudovať, veď ani jeden z nich nie je žiadny svätec, všetci sú mladiství delikventi, momentálne tráviaci väčšinu svojho času verejnoprospešnými prácami práve za svoje prehrešky. Pôvodne mali iba splatiť daň spoločnosti, no stalo sa čosi nepravdepodobné. Osud ich obdaril nadľudskými schopnosťami a to už je teda niečo na vyplácanie daní.
Po pravde, osud to tak celkom nebol, ale podivný prírodný fenomén v podobe divokej búrky. Náš kamarát Fry z Futuramy by v tomto momente naivne poznamenal: „…to je divné, vždy som si myslel, že superschopnosti sa musia šnupať,“ ale Simon, novopečený člen The Misfits by ho poučil, že „za všetko divné môže vždy búrka!“ Už od prvého momentu pozorujeme ako si tvorca užíva žonglovanie s ortodoxnými prvkami superhrdinského kánonu. Na počiatku bola nehoda, ktorá ich všetkých premenila. A po nehode nasledovala udalosť, ktorá ich napriek vzájomnej osobnostnej nekompatibilite spojila. Noví hrdinovia sú zjednotení v smrti. V krutej, brutálnej a beštiálnej smrti. A potom, že kvalitné komediálne seriály už vymreli…
Samotný príbeh disponuje vysokou návykovosťou, postarané je o prekvapivé zvraty, humorné situáciu i napätie hodné hororovej klasiky. Tvorcovia nám servírujú pastíž rôznych žánrov, šikovne a zábavne kombinujú gýč, či už superhrdinský alebo hororový s prednosťami britského dramedy žánru. Práve tento kreatívny spôsob sa podpisuje pod variabilitou a diverzifikáciou jednotlivých epizód eliminujúc tak neželanú nudu, či notoricky známe veci. Ľahko sa stane, že si jeden týždeň pozriete takmer psychologickú coming-of-age epizódu len, aby tvorcovia na ďalší týždeň vyrukovali s epizódou karikujúcou cestovanie v čase a princíp kauzality na spôsob filmu The Butterfly Effect a pomedzi to ešte navzájom previazať jednotlivé osudy hlavných postáv podobným štýlom, aký uplatnili scenáristi pri Stratených.
Ansámbel (anti) hrdinov a ich statusu odpovedá vyššie spomínanému žonglovaniu s nápadmi. Superschopnosti a samotná typológia postáv odpovedá obom kľúčovým aspektom dramedy žánru. Na jednej strane sú zábavné a viaže sa na nich množstvo gagov, na druhej strane dokážu prinútiť diváka zamyslieť sa a pretlmočiť aj závažnejšie témy. Práve táto pridaná hodnota posúva celý seriál do vyššej ligy. Len v máloktorom seriáli zaznie hneď v úvodnej epizóde z úst jedného protagonistu prejav náklonnosti v podobe žiadosti o odpudzujúcu sexuálnu praktiku „pissingu.“
Každopádne sa v seriáli nenachádza nič samoúčelné a vzhľadom na postavy a prostredie sa mu darí vynikajúcu vystihnúť obdobie nastupujúcej mladej generácie. The Misfits sú manifestom všetkých mladých 20+, posielajúcich Generáciu X do starého železa a prehlasujúcich nadvládu Generácie Y2K. V záverečnej epizóde prvej série zaznie óda na ,,zkurvencov“ novej doby a na ich unikátne postavenie v histórii ľudstva. Plastické postavy a vôľa prezentovať veci také, aké v skutočnosti sú, teda aj s mamuťou dávkou cynizmu, otvárajú ďalšiu dimenziu. Okrem žánrového pastišu a kutlúrno-historických referencií, The Misfits oplývajú socio-psychologickým rozmerom (podobne ako vyššie spomínaný The Shamless, ale i ostatné vplyvné seriály z britskej produkcie ako Queer as Folk, The Teachers apod.), vďaka ktorému celý seriál nadobúda už spomínaný punc jedinečnosti, odzbrojujúcu devízu.
Medzi zaujímavosti seriálu a faktory, ktoré ho jasne vydeľujú zo šedivej priemernosti patrí fakt, že Howard Overman sa pri písaní inšpiroval svojím krajanom a komixovým bohom, Alanom Mooreom. Hlavné postavy sa podobajú hrdinom z legendárnych Strážcov. Simon, neviditeľný asociál Simon pripomína Rorschacha, svojou neviditeľnosťou, anonymitou, chladnokrvnosťou. Rovnako ako Rorschacha si ho diváci obľúbia aj napriek psychopatickým zárodkom. Alisha, dievčina so schopnosťou vyvolať v pánskej populácii agresívny sexuálny chtíč je silnejším odvarom Hodvábneho prízraku, rovnako ako Curtis, manipulátor s časom, sa ponáša na Dr.Manhattana. Výrazný progres predstavuje aj transmediálna narácia, čo v praxi znamená, že dej každej epizódy sa rozširuje dodatočnými informáciami prostredníctvom sociálnych sietí ako Facebook, Twitter a YouTube. Nejedná sa iba o súčasť virálneho marketingu, diváci tu môžu mnohokrát objaviť skutočnosti, ktoré im unikli počas sledovania, ale úplne absentovali. Zaujímavosťou je interakcia v reálnom čase, teda ak Simon niečo práve vyvedie na obrazovke, vzápätí sa objaví jeho osobný komentár na Twitteri. V Británií mal tento „upgrade“ za následok sledovanie seriálu s notebookom na kolenách.
The Misfits sú jednoznačne seriálom novej generácie.
Žáner: scifi dramedy
Krajina pôvodu: Veľká Británia
Minutáž: približne 50 minút
Rok produkcie: 2009
Počet epizód: 6 (v prvej sérii, druhá pôjde do vysielania v novembri 2010)
Seriál vytvoril: Howard Overman
Hrajú: Iwan Rheon, Robert Sheehan, Lauren Socha, Nathan Stewart-Jarrett, Antonia Thomas a ďalší