Zdá sa vám táto otázka predčasná? Pre mnohých filmových fanúšikov nie. A tak sa na internete už v tomto období spúšťa veselá aj vážna diskusia o tom kto má aké šance a s čím. Veď si to priznajme, nevyšli ste ešte nikdy z kina s pocitom – tak tie kulisy nemali chybu, zaslúžili by si Oscara?Keďže väčšina filmov s oscarovým potenciálom prichádza do amerických kín práve na konci kalendárneho roka, nie je preto ťažké tipovať. Veď za ostatných 10 rokov len 3 filmy, ktoré získali hlavnú cenu mali premiéru skôr ako koncom roka. Mnohé filmy síce ešte nemali štart v amerických kinách úspešne však majú za sebou festivaly a novinárske projekcie. A keďže podľa regulí Americkej filmovej akadémie (skrátene AMPAS) stačí na zaradenie do „súťaže“ jedno odpremietanie daného filmu v rámci lokality Los Angeles, nemožno sa teda čudovať, že väčšina sveta dané filmy nepozná a musí sa spoľahnúť na názory kritikov. Spoľahnime sa teda na ne aj my, primiešajme skúsenosti s pánmi a dámami v Akadémii a tipovanie môže začať. Prejdime si teda najdôležitejšie kategórie – film, herecké kategórie, réžia, animovaný celovečerák.
Najlepší film
Azda najväčšie šance kritika a diváci na festivaloch dávajú „gay westernu“ Anga Leeho Brokeback Mountain. Film má už Zlatého leva z festivalu v Benátkach a predchádza ho povesť vyplakaných očí divákov. Ideálna kombinácia pre akademikov. Je však otázne, či „teplé Odviate vetrom“ osloví väčšinou starších ľudí v Akadémii, keďže USA sú v tomto období prezidentovania G. Busha ml. prudérnejšie ako kedykoľvek predtým. Na strane druhej sa však členovia AMPAS netaja averziou voči súčasnému prezidentovi a možno mu to urobia napriek.
Vážneho konkurenta bude mať v „historickom thrilleri“ Stevena Spielberga – Munich. Film pojednáva o vážnej a v súčasnosti často diskutovanej téme terorizmu a odplate zaň. Spielberg je zručný filmár a vie čo platí na Akadémiu a divákov, a ako správne namixovať city, politickú výzvu, historickú vernosť a poctivé remeslo. A keď si k tomu prirátame kvalitný scenár a okruh stálych spolupracovníkov, tak sa z Munichu stáva adept na Oscara číslo 2. Najmä ak si uvedomíme, že Spielbergove filmy v tomto desaťročí prakticky nebodovali.
Ďalším horúcim kandidátom je Good Night and Good Luck od Georga Clooneyho. Film je zasadený do obdobia súdnych procesov proti skutočným aj domnelým komunistom v päťdesiatych rokoch 20. storočia v USA, ktoré dostali aj prezývku „Hon na čarodejnice“. Opäť ďalšia príležitosť pichnúť do prezidenta a jeho spôsobu politiky (o porušovaní ľudských práv vo väzniciach pre údajných teroristov snáď netreba hovoriť). Film však nemusí byť divácky „vďačný“, čo hovorí v jeho neprospech.
Naopak divácky vďačnejším kandidátom sa zdá byť príbeh japonskej gejše – Memoirs of Geisha od Roba Marshalla. Mix exotiky, erotiky a spoznávania kultúr na Akadémiu platí, ale ohlasy predpovedajú limonádový príbeh a pomerne vlažné herecké výkony.
So záujmom v amerických kinách sa stretol Cinderella Man (u nás Druhá šanca). Film bezpochyby kvalitný s nadpriemernými hereckými výkonmi sa ani netají, že dúfa v Oscara. Veď jeden film s Russellom Croweom, ktorý štartoval v kinách v lete už Oscara získal – Gladiátor. Toto však nie je fascinujúce oživenie žánru a v roku 2005 bodovala „Miliónová baba“ s podobnou témou.
Oproti „popoluškovému“ mužovi je však zaujímavejším tipom Match Point. Nový film Woodyho Allena, ktorý týmto vstúpil do vôd drám s thrillerovým nádychom. A zdá sa, že aj v nich vie plávať, veď na festivale v Cannes zožal búrlivý potlesk. Bol by to Oscar aj za odvahu, ale verme kritikom a tešme sa na nového Woodyho, ktorý tento rok asi nebol u psychoanalytika.
Silný biografický príbeh sľubuje Walk the Line. Film zachytáva životné osudy jedného z najznámejších spevákov a legendu country music – Johnnyho Casha. Kritika chváli najmä herecké výkony, ale ani celkové vyznenie filmu nie je prázdne, takže s nomináciou možno rátať.
O praktikách tajných služieb hovorí film Syriana, scenáristu drámy Traffic – Stephena Gaghana. Film určite zaujímavý, podľa mienky divákov však údajne príliš intelektuálny a prekombinovaný.
Medzi kandidátmi, ktorí môžu zamiešať karty ešte nájdeme Históriu násilia, Crash a The Constant Gardener. Všetky tri sú však pre staršie osadenstvo Akadémie príliš experimentálne. Ale nechajme sa prekvapiť.
A nakoniec je tu ešte film, ktorý ešte nikto nevidel (okrem režiséra samozrejme), ale vzbudzuje očakávania. Tie však môžu vyústiť aj do sklamania. Tým filmom je The New World Terencea Malicka, ktorý sľubuje reálny pohľad na príbeh Johna Smitha a indiánky Pocahontas.
Herec v hlavnej úlohe
V tejto kategórii už teraz viac-menej kraľuje Philip Seymour Hoffman so svojim stvárnením spisovateľa Trumana Capoteho vo filme Capote. Kritici spievajú ódy a vyjadrenia typu “ Hoffman sa Capotem naozaj stal“ sú na dennom poriadku. Členovia AMPAS majú radi stvárnenia skutočných ľudí a ešte radšej majú životopisy ľudí zo šoubiznisu (minulý rok Ray Charles a Katharine Hepburn). Hoffman taktiež podáva stabilné výkony dlhší čas, takže by ho zlatý plešatec nemal minúť.Na päty mu však šliape Joaquin Phoenix, ktorý vo filme Walk the Line stvárnil nedávno zosnulého Johnnyho Casha. Kritika má iba slová uznania a opäť platí čo aj pri Hoffmanovi – stabilné výkony dlhší čas. A už bol nominovaný a vyšiel naprázdno
Je však možné, že dajú prednosť Davidovi Strathairnovi za výkon v Good Night and Good Luck, ktorý svojím civilným herectvom púta pozornosť kritiky pár rokov. Nemá ešte nomináciu a ktovie, či sa akademici nerozhodnú odložiť ho na čas „k ľadu“.
Russell Crowe za Druhú šancu asi veľa vody nenamúti, hoci čestná nominácia je možná. Dôvod? Sošku už má a po minulom ročníku je preboxované až dosť.
Naopak veľké šance má Bill Murray za drámu Broken Flowers režiséra Jima Jarmuscha. Aj keď sa v kritikách ozývajú pochvalné slová, nie je to vraj také ako to bolo. Ale možno práve preto, že mu ušlo ocenenie za Stratení v preklade, sa mu akademici takýmto spôsobom revanšujú.
Ako otočenie sa o 180º označuje kritika výkon Heatha Ledgera v Brokeback Mountain. V jeho neprospech hovorí mladosť a doterajšia rozporuplná kariéra a priemerné výkony. Ale možno práve ocenením budú chcieť akademici vyjadriť podporu odvážnym krokom akým bolo prijatie tejto úlohy. Viggo Mortensen za históriu násilia a Ralph Fiennes za The Constant Gardener sú tiež zdatnými hráčmi, uvidíme však aký výkon podal Eric Bana v Munich a Colin Farrell v The New World.
Herečka v hlavnej úlohe
Felicity Huffman je meno, ktoré na Slovensku pozná málokto. V Amerike je však vďaka seriálu Desperate Housewives veľmi populárna. Vo filme TransAmerica si zahrala muža, ktorý čaká na operáciu, ktorá ho má zmeniť na ženu. Kritikmi ospevovaná herečka má takto veľkú šancu chopiť sa Oscara vhľadom k tomu, že Akadémia má podobné výkony rada ak ich predstaviteľ zvládne (Hillary Swank).
Ak by si pred dvoma rokmi neodniesla naháča s mečom domov Charlize Theron za Monštrum, tak za tento rok by ju zrejme Oscar neminul. V North Country sa podľa ohlasov skvelo zhostila úlohy sexuálne obťažovanej. Akadémia však nerada rozdáva Oscarov tým istým hercom v priebehu 3 rokov. Keira Knightley v Pride and Prejudice vraj podala životný výkon a utiahla celý film, ktorý napriek kvalitnej predlohe Jane Austinovej nie je celkom vydarený. Posledných 5 rokov však v tejto kategórii víťazili herečky z mladej generácie a je otázne, či to akademici nechcú trochu oživiť a oceniť staršiu herečku.
Naopak Joan Allen (romantická dráma The Upside of Anger) je na tom omnoho lepšie. Nepatrí už medzi mladé žabky a nehrozí jej ani ocenenie zo súcitu. Je miláčikom Akadémie, jej výkony sú vyvážené a kvalitné a vyhýba sa nepodareným filmom. Má za sebou niekoľko nominácií, zatiaľ neúspešne.
Podobne je na tom Judi Dench, ktorá okrem charizmy a šľachtického titulu oplýva fantastickým herectvom a za výkon v komédii Mrs. Henderson Presents by sa mohla vykľubať veľká šanca. Dench však už Oscara doma má – za Zamilovaného Shakespeara aj keď vtedy to bolo „len“ za vedľajšiu úlohu.
Ďalšími dvoma herečkami, ktoré môžu pomýšľať na sošku sú Rachel Weisz za Constant Gardener a Reese Whiterspoon za Walk the Line. Ich výkony však majú kolísavú kvalitu, takže ocenenie je viac ako otázne.
Nie je zvykom aby herečky v komediálnej úlohe získavali Oscarov, Claire Danes však podľa kritikov a divákov prekvapila vyzretým komediálnym výkonom a môže pomýšľať na sošku. Má za sebou množstvo kritikou nadšene prijímaných úloh a filmov, čo je veľké plus.Čo v tejto kategórii zostáva otázne, je ako nomináciami otrasie Zhang Ziyi v Memoirs of Geisha a či postavu Michelle Williams v Brokeback Mountain klasifikujú ako úlohu hlavnú alebo vedľajšiu.
Herečka vo vedľajšej úlohe
V tejto kategórii neexistujú jasné favoritky, takže si len stručne vymenujeme, ktoré sa najčastejšie spomínajú v tipovaní novinárov a filmových fanúšikov.
Scarlett Johannson je v Akadémii pečená – varená a nominácia za film Match Point je v podstate istá. Za príjemné prekvapenie označujú odborníci výkon Marie Bello v Histórii násilia a Sandry Bullock v psychologickej dráme Crash. Viac-menej stálicami medzi nominovanými by boli Diane Keaton za The Family Stone a Frances McDormand za North Country. Obe však už Oscara doma majú, takže by spôsobili veľké prekvapenie, keby ho opäť získali.
Celkom zaujímavým zjavom sa tohto roku zdá Catherine Keener, ktorá v snímke Capote stvárnila spolupracovníčku Trumana Capoteho. Tento druh prihrávačok skutočných osobností je v Akadémii veľmi obľúbený (napr. Marcia Gay Harden v Pollockovi).
Herec vo vedľajšej úlohe
Veľkých hercov vo vedľajších úlohách nie je nikdy dosť, ale každý rok sa ich nájde dostatok aby zaplnili nominácie. Favoritom je jednoznačne Paul Giamatti – kritikmi vynášaný do nebies za Bokovku by tentoraz nemal vyjsť naprázdno za Druhú šancu. Súpermi mu zrejme budú Don Cheadle a Matt Dillon za Crash a Jake Gyllenhaal za Brokeback Mountain.
Veľké šance má aj Frank Langella za film Good Night and Good Luck. Predstaviteľ podivných a často záporných postáv ešte nomináciu nemá, čo ho síce stavia do pozície „jeden do počtu“, môže však byť aj čiernym koňom. Akadémia ale zrejme nezabudne na dámske publikom a s nomináciou môže rátať aj George Clooney za Syrianu
Réžia
V tejto kategórii sa očakáva vari najzaujímavejšia bitka. Je tu predovšetkým Ang Lee so svojím Brokeback Mountain za ktorý už má ocenenie z Benátok. Lee už má jednu nomináciu za réžiu Tigra a draka a jedného získal za ten istý film v kategórii cudzojazyčný film. V Akadémii majú jeho filmy radi a možno mu budú chcieť vzdať poctu takýmto spôsobom.
S pravdepodobnosťou hraničiacou s istotou môžeme povedať, že medzi nominovanými bude aj Steven Spielberg so svojím Munichom. Dve sošky v obývačke a množstvo nominácii ho však odsúvajú na druhú koľaj. Nominácia bude skôr ocenenie pretrvávajúcich kvalít tejto režisérskej legendy.
George Clooney bude zrejme hviezdou oscarového večera, keďže kritika ospevuje jeho režisérske kvality, ktoré predviedol filmom Good Night and Good Luck. Akademici milujú hercov, ktorí sa stali zručnými režisérmi a radi ich odmeňujú (Redford, Gibson, Eastwood), takže pre Clooneyho sa črtá slušná šanca na zisk sošky. Nomináciu ešte nemá, ale podobný kúsok sa podaril už aj Melovi Gibsonovi.
V Akadémii majú ale radi aj režisérov, ktorí rozprávajú príbehy známych osobností. Takým je tento rok James Mangold so svojím Walk the Line. Veľa ocenení zo sveta ešte nemá a bola by to jeho prvá nominácia na Oscara. Víťazstvo záleží od toho, ako sa mu podarilo osloviť publikum príbehom Johnnyho Casha.
Bez šance nie je Fernando Meirelles za The Constant Gardener. Pred troma rokmi zaujal celý svet Mestom bohov a aj keď z toho vtedy Oscar nebol, je možné, že to tento rok Akadémia napraví.Medzi režisérmi, ktorí budú takpovediac do počtu sú mená ako Ron Howard (Oscara už má a Cinderella Man nie je žiaden prevratný počin), Peter Jackson (King Kong je hlavne zábava a „naoscaroval“ sa dosť s Návratom kráľa) a Rob Marshall (za Chicago mu síce Oscar ušiel, ale Memoirs of Geisha je vraj slabý čaj, ktorý vyniká hlavne svojou vizuálnou stránkou).
A napokon je tu stálica Woody Allen. Síce za réžiu už nominácie nežne tak ako kedysi, filmom Match Point si však môže svoje pozície dobiť späť.
A nezabúdajme na Terencea Malicka, ktorý akademikov oslovil už pred ôsmimi rokmi s Tenkou červenou čiarou. Uvidíme ako zareagujú na jeho The New World.
V kategórii animovaných celovečerákov sa zvedie neľútostná bitka medzi Prekliatím králikodlaka (Wallace a Gromit) a Mŕtvou nevestou Tima Burtona. Obe majú približne rovnakú šancu vzhľadom k tomu, že obe sú klasickými bábkovými filmami s neopakovateľným čarom..
Snáď vám tento stručný náčrt šancí jednotlivých kandidátov urobil jasnejšiu predstavu a nezostanete prekvapený, keď sa 31. januára 2006 dozvieme oficiálne nominácie a prvú marcovú nedeľu aj definitívne výsledky na slávnostnom galavečeri v Kodak Theatre. Tlačenica je ako každý rok veľká a fanúšikovia dúfajú, že zlatú sošku si poťažkajú tí správni.