Kým augustu dominovali akčné filmy, september sa rozhodol zmútiť stojaté vody slovenského filmu. V premiére sa nám predstavia až dve snímky: ako prvá príde „trochu čierna komédia“ Mŕtvola musí zomrieť a o dva týždne neskôr dráma Dom. V tohtomesačnej ponuke vám predstavíme z každého rožku trošku – 3D experiment Pina, mysteriózny triler Super 8, českú drámu a na svoje si prídu i priaznivci romantických komédií. K vychytávkam mesiaca radíme aj nové dielo Pedra Amodóvara Koža, v ktorej žijem a samozrejme aj desiatku filmov, ktoré budú v rámci Projektu 100 uvedené do filmových klubov. Projektu 100 sa budeme čoskoro venovať v samostatnej téme.

Druhý týždeň, premiéra 8. septembra:

Nevinnosť
Režisér Ján Hřebejk už od svojich začiatkov spolupracuje so scenáristom Petrom Jarchovským a spolu na plátna kín priniesli také nezabudnuteľné filmy ako sú Pelíšky (1999), Musíme si pomáhať (2000), Pupendo (2003), U mě dobrý (2008) a naposledy Kawasakiho ružu (2009). Ich najnovší projekt sa v Česku predstavil už v januári tohto roku, k nám teda prichádza s viac ako pol ročným odstupom.

Váženého doktora, (Ondřej Vetchý) zdiskredituje obvinenie zo sexuálneho zneužívania maloletej. Zo dňa na deň sa mu rúca rodinný život a kariéra, ktoré budoval. Film sleduje vnútorný život obvineného, jeho krízu a snahu o preukázanie neviny. Situáciu sťažuje to, že vyšetrovanie prípadu sa zhodou okolností dostáva do rúk bývalého manžela Milady (Zita Morávková), doktorovej ženy. Dráma sa vo veľkej miere venuje aj postave Lídy, Miladinej sestry, ktorú zosobnila Aňa Geislerová. Práve ona ovplyvnila prekvapivý koniec filmu, ktorý sa sformuloval až počas nakrúcania. Mladú Olinku, ktorú mal doktor zneužiť, si zahrala šestnásťročná Anna Linhartová, ktorej po jej debute v Nevinnosti predpovedajú svetlú budúcnosť.

Super 8
Začalo to tajomným teaserom, ktorý viac otázok položil, ako zodpovedal. Všetko zostalo zahalené rúškom tajomstva až do svetovej premiéry v júni. Super 8 je prvým projektom, na ktorom sa J.J. Abrams podieľal ako scenárista, režisér a zároveň aj ako producent. Ďalším producentom filmu je Steven Spielberg, ktorý má bohaté skúsenosti s filmovými mimozemšťanmi, preto nie je prekvapením, že tajnostkárstvo tvorcov vyvolalo (zrejme plánovanú) vlnu dohadov o tom, že vo filme pôjde o návštevníkov z iných planét.

Partia detí sa rozhodne na svoju 8mm kameru Super 8 nakrútiť amatérsky horor, no stanú sa svedkami vykoľajenia vlaku pri ich mestečku v Ohiu. Keď sa v meste začnú diať zvláštne veci, miznúť zvieratá i ľudia, začína byť čoraz jasnejšie, že vlak neviezol len taký obyčajný náklad. Ak prítomnosť vojakov nie je dostatočnou nápovedou, tak nápis „Area 51“ vás už uistí, že malomesto sa bude musieť porátať s niečím nevídaným. V mysterióznom trileri sa predstaví menej známy ansámbel hercov, medzi nimi Kyle Chandler (poznať ho môžete zo seriálu Zajtrajšie noviny) ako miestny šerif a Elle Fanning, Ryan Lee, Riley Griffiths, Gabriel Basso ako mladí nádejní filmári.

Viac v našom preview.

Tretí týždeň, premiéra 15. septembra:

Mŕtvola musí zomrieť
Táto nová slovenská komédia je hotová už od roku 2008, ale jej postprodukciu predĺžilo rozhodovanie Audiovizuálneho fondu, a tak sa jej premiéra niekoľkokrát odkladala pre nedostatok financií na výrobu distribučných kópií. Autorom námetu a scenára a aj debutujúcim režisérom je Jozef Paštéka pôsobiaci na VŠMU. Vo vedľajších úlohách sa ukážu známe osobnosti českej i slovenskej scény – Dorota Nvotová, Marián Geišberg, Marián Labuda ml. či Zuzana Mauréry.

Dej sa začína ľúbostnou scénou vysokoškolského pedagóga Kryštofa Mitvorského (Miro Noga) a diplomantky Silvie Chocholákovej (Michaela Drotárová), liečenej nymfomanky. Radovánky preruší jeho pani manželka. Rozhorčená Naďa Mitvorská (Veronika Žilková) odchádza z „miesta činu“ a pustí sa do netaktného zákazníka pumpy (Ľubomír Paulovič), ktorého poriadne nakope do zadnice a poškodí mu auto. Ten ju naháňa až k nej domov, kde mu Naďa uštedrí veľmi nešťastný pohlavok, a tak sa na scéne objaví oná mŕtvola z titulu filmu. Komédia ťaží z následných peripetií ústredných postáv.

Bláznivá hlúpa láska
Scenáristické duo Glenna Ficarra a Johna Requa má za sebou zvieracie faux pas Mačky a psi (Cats & Dogs, 2001), no renomé si čoskoro napravili komédiami Santa je úchyl (Bad Santa, 2003) a Milujem ťa Phillip Morris (I Love You Phillip Morris, 2009). Tento rok prichádzajú s romantickou komédiou Bláznivá, hlúpa láska, a to so skvostným obsadením. Uvidíte jedného z najvychytenejších komediantov súčasnosti Steva Carella, Julianne Moore a mladú a talentovanú Emmu Stone, ktorej bude nabiehať Ryan Gosling, ktorého v roku 2006 len tesne minula pozlátená soška Oscara.

Cal (S. Carell) má dobrú prácu a rodinu, ale jeho život sa rúca, keď sa dozvie, že ho jeho manželka Emily (J. Moore) podviedla a chce sa rozviesť. Tento čerstvo štyridsiatnik je stratený a už dávno nevie, ako loviť ženy. Našťastie sa nad zúfalým Calom zľutuje šarmantný lovec ženských sŕdc Jacob Palmer (R. Gosling), ktorý mu pomôže nájsť jeho dávno stratenú mužnosť a štýl. Keď sa však na scéne objaví Hannah (E. Stone), Jacob musí paradoxne hľadať radu u Cala, aby ju mohol získať. A aby to nebolo veľmi jednoduché, ľúbostná zápletka neobíde ani Calovho trinásťročného syna Robbieho.

Štvrtý týždeň, premiéra 22. septembra:

Pina
Film Pina je ťažké žánrovo zaradiť, vari najpriliehavejšie je označenie „experiment“. Ide o prvý európsky 3D film a zároveň prvý trojdimenzionálny klubový film (hoci u nás sa bude premietať v bežnej sieti kín). Režisérom filmu je Wim Wenders, prezident Európskej filmovej akadémie, ktorý niekoľkokrát súťažil na festivale v Cannes a hoci Zlatú palmu zatiaľ nezískal, pozbieral ocenenia z iných kategórií.

S Pinou Bausch a jej revolučnou choreografickou školou Tanztheater sa zoznámil už v osemdesiatych rokoch minulého storočia, no musel si počkať viac ako štvrť storočia, kým technológia dozrela natoľko, aby mohol jej majstrovské predstavenia zachytiť na filmový pás tak, aby sa z filmu nevytratil onen jedinečný divadelný zážitok. Pina samotná sa žiaľ dokončenia filmu nedožila a v júni 2009 náhle a nečakane podľahla rakovine. Na istý čas sa zdalo, že projekt nikdy neuzrie svetlo sveta, no naliehanie Pininých spolupracovníkov a tanečníkov dodali Wendersovi novú silu. Film Pina je teda úctivou spomienkou a poctou legendárnej nemeckej choreografke a zároveň aj prvým krôčikom k novej filmovej reči, ktorú treba v 3D priestore ešte len objaviť.

Piaty týždeň, premiéra 29. septembra:

Dom
Keď Zuzana Liová, autorka scenára a režisérka filmu, získala v roku 2007 v Cannes cenu Krzystofa Kieslowského za najlepší scenár k filmu Dom, ani zďaleka nemala vyhraté. Produkcia sa totiž rozbehla práve v čase, keď starý slovenský grantový systém dosluhoval a ten nový, Audiovizuálny fond, ešte nerozdával dotácie. Z filmu slovenskej autorsky sa teda stala slovensko-česká koprodukcia, do ktorej hodným dielom prispela hlavne česká produkčná spoločnosť Fog’n’Desire, Česká televízia a naša STV.

Dráma Dom vyrozpráva intímne problémy vo vzťahu otca a dcéry. Imrich (Miroslav Krobot) chce každú zo svojich dcér zabezpečiť na život a posilniť ich rodinné väzby, a tak im obom na svojom pozemku stavia dom. Staršia z dcér, Jana (Taťjana Medvecká), sa však vydá za muža, s ktorým jej otec nesúhlasil, a tak jej dom zostáva nedostavaný. Jana s novou rodinou sa dostávajú do finančnej tiesne, v ktorej im za Imrichovým chrbtom pomáha mama. Otcova snaha spútava mladšiu Evu (Judit Bárdos), ktorá túži konečne po maturite odísť z rodného mesta do Londýna. Bojuje s ideálmi otcovej generácie a potajme sa vzpiera jeho plánom.