Nedarí sa nám uniknúť pocitu, že rok 2012 mohol byť omnoho lepším. Niežeby sa filmovému priemyslu nedarilo, to nie – veď Hollywood hlási rekordné zisky. Ale mnohé z očakávaných hitov na tom či onom pohoreli a to najmä preto, že dobré nápady zostali nevyužité či nedotiahnuté (ostatne, slabý scenár je už chronickou diagnózou). Takto v húfe filmov zanikli obe nové spracovania Snehulienky, zbytočný remake Total Recall, veľkolepý no málo zaujímavý Vojnový kôň, trochu schematický Dredd, bizarné Temné tiene bez štipky Burtonovskej charizmy či megalomanský Prometheus, ktorého ako tak držia pokope iba výborné herecké výkony.
Ale nechceme lamentovať, skôr vyzdvihnúť to dobré, čo nám kiná vlani ponúkli. Po tretíkrát redaktori CinemaView.sk hlasovali za najlepšie filmy uplynulého roka. Kým v minuloročnom rebríčku figurovali skôr umelecky než finančne ambiciózne snímky, tohto roku sa do zoznamu prekrúžkovalo viac mediálne známych hitov, čo môže znamenať hneď dve veci: z nezávislej scény vzišlo menej silných titulov a, na druhej strane, komerčná tvorba o čosi zručnejšie balansuje finančný a hodnotový aspekt filmov.
Zhodou okolností, hlasovanie našich desiatich redaktorov dopadlo tak, že v rebríčku nenájdete len päť filmov ako doteraz, ale až sedem: dva z nich sa totiž so zhodným počtom bodov delia o druhú priečku a trojica filmov zas o štvrté miesto. Rovnako ako minulý rok sme o krátke priblíženie filmov požiadali redaktorov, ktorí uvedené filmy postavili na vrch svojich osobných rebríčkov.
1. Skyfall
(Sam Mendes, Veľká Británia)
Petra Adamková: „Skyfall je dôležitým krokom v 50 ročnej filmovej histórii Bonda a je zavŕšením prerodu ústredného hrdinu. Bond, tak ako sme ho poznali ešte za čias Pierca Brosnana, bol prinajlepšom naivne fantastický. Skyfall je skvelou reakciou britského umu na zmenu filmového trhu a ešte lepším vyvrcholením pomyselnej trilógie (Casino Royale a Quantum of Solace), ktorá vyformovala Bonda hodného nového storočia. Tvorcovia nám pripomínajú, že na to, aby boli moderní, nemusia zabudnúť na všetko staré – namiesto toho, srdečne prijali starý kult Bonda a otvorili novú epochu. Skyfall je vizuálne uchvacujúci, scenáristicky takmer dokonalý, z hereckého ansámblu vytiahol úplné maximum a, hlavne, je „britskejší“ než kedykoľvek predtým.“
Prečítajte si našu recenziu.
2. Návrat Temného rytiera
(Christopher Nolan, USA | Veľká Británia)
Martin Zielosko: „Dôstojné uzavretie majestátnej trilógie, ktoré v kinematografii nemá obdoby. Hranice komiksu sa týmto vynikajúcim dielom posunuli zase o niečo ďalej. Hrubá sila zosobnená nekompromisným Banom zráža Gotham na kolená, aby jeho ľud predtým, než posledný krát vydýchne, prinútil trpieť. A rovnako jeho zlomeného ochrancu. Temný rytier musí povstať a vrátiť mestu slobodu. Christopher Nolan dokázal týmto epickým kolosom naviazať na tematicky i atmosféricky trochu iného Temného rytiera a navrátiť sa späť do komiksových vôd. Vyvrcholenie technicky dokonalého diela nesie sympatické štafetové posolstvo, s ktorým sa s okrídlenou legendou lúčime. Lepší záver si ani neviem predstaviť.“
Prečítajte si našu recenziu.
Atlas Mrakov
(Tom Tykwer, Andy Wachowski, Lana Wachowski, Nemecko | USA | Hong Kong | Singapur)
Radoslava Cenká: „Tento filmový produkt sa mi páčil predovšetkým preto, že sa skutočne vedel predať. Scény boli nádherné, idea perfektne prepojená, s dávkou drámy, úsmevu i skvelej dejovosti. I napriek svojej dĺžke som sa ani na moment nenudila. Bolo výborné, že toto dielo tvorcovia nepokazili 3D verziou a dali si záležať na hudobnom sprievode. Dúfam, že snímka získa ocenenia predovšetkým za masky. Niektorých hercov som spoznala až na konci filmu, a tak tam bol aspoň prvok tajomnosti. Pre mňa je to jednoznačne film roka – už len preto, že sa ho podarilo sfilmovať v súlade s komerčnou, výtvarnou, ale aj ideovou zložkou bez toho, aby čo i len jedna pokrivkávala.“
Prečítajte si našu recenziu.
3. Hanba
(Steve McQueen, Veľká Británia)
Ján Pekarik: „Jeden z najlepších filmov minulého roka zdanlivo klame telom, a to doslovne. Na diváka útočí pomaly a chladne – tak, aby si iba postupne začal uvedomovať, že ide predovšetkým o dušu jedného sexuálne závislého jedinca, ktorá slúži ako komentár k dnešnému prežívaniu vzťahov v odosobnenom svete. Režisér tak umne nevyvodzuje závery a necháva svoju postavu plynúť celým príbehom, aby sa dostala na samý kraj svojich možností, pravdepodobne však cyklicky zauzlených. Pomáha mu pri tom predovšetkým sústredený výkon Michaela Fassbendera, ktorý sa už teraz stáva charakterovým hercom novej generácie.“
Prečítajte si našu recenziu.
4. Až vyjde mesiac
(Wes Anderson, USA)
Petra Adamková: „Prvý kontakt s tvorbou Wesa Andersona síce býva rozpačitý, no ak sa necháte týmto svojským režisérom uniesť do jeho predstáv, vždy ho radi privítate v kinách. Až vyjde mesiac je trochu rodinnou drámou, ale hlavne inteligentnou paródiou s melancholickým podtextom. Je o tom, že dospelí sa často správajú nerozvážne detinsky, zatiaľ čo deti nadovšetko túžia vyrásť zo svojej nevinnosti a správať sa dospelo. Skvostné herecké obsadenie vás pobaví a ak prídete Andersonovmu štýlu na chuť, bude Až vyjde mesiac bude zaiste patriť medzi vaše najobľúbenejšie.“
Prečítajte si našu recenziu.
Ruby Sparks
(Jonathan Dayton, Valerie Faris, USA)
Michal Klembara: „Ruby Sparks je film, od ktorého sa dá veľa naučiť. Dnes mnohí filmári zabúdajú na to podstatné – kvalitný scenár a príbeh sú vo filme stále nenahraditeľné. Dej vás tu dokáže do seba naozaj vtiahnuť a aj keď je základná idea nerealistická, to, čo hrdinovia prežívajú, je skutočné viac ako dosť. Režisérska dvojica Jonathan Dayton a Valerie Faris (Malá Miss Sunshine) spolu s mladou debutujúcou scenáristikou Zoe Kazan tu takmer z ničoho vystavali napínavý, zábavný aj smutný príbeh a dokázali pritom byť aj originálni.“
Prečítajte si našu recenziu.
Expendables 2
(Simon West, USA)
Radoslava Cenká: „Nie som práve fanúšikom komédií a paródií už tobôž nie, preto ma tento film prekvapil hneď dvakrát. Najprv tým, že ma dokázal hneď zaujať humorom a neskôr tým, že som si po skončení povedala: „Tak toto si pozriem znova!“ Expendables 2 je jeden z filmov, ktorý si vás pritlačí do kresla, pobaví a ani neviete, ako rýchlo vám zbehne večer. Nič nie je navyše, dej plynie bez hluchých miest a vie prekvapiť i vystreliť si sám zo seba. Ideálna nenáročná oddychovka.“
Prečítajte si našu recenziu.
Petra Adamková: 1. Skyfall 2. Až vyjde mesiac 3. Ruby Sparks 4. Kríž cti 5. Expendables 2.
Radoslava Cenká: 1. Atlas Mrakov 2. Expendables 2 3. Looper 4. Skyfall 5. Tyrannousaur.
Jana Cvancingerová: 1. The Artist 2. Skyfall 3. Hobit: Neočakávaná cesta 4. Jeden musí z kola von 5. Alois Nebel.
Róbert Feldmár: 1. Návrat Temného rytiera 2. Macík 3. Patrola 4. 5. Atlas mrakov.
Michal Klembara: 1. Skyfall 2. Ruby Sparks 3. Až vyjde mesiac 4. Jeden musí z kola von 5. Expendables 2.
Ján Pekarik: 1. Hanba 2. The Master 3. Skyfall 4. Argo 5. Zem bez zákona.
Jana Radošinská: 1. Návrat Temného rytiera 2. Atlas mrakov 3. John Carter 4. Avengers 5. Pí a jeho život.
Lukáš Slovák: 1. Holy Motors 2. Skyfall 3. Atlas mrakov 4. Dokonalý zmysel 5. Expendables 2.
Dalibor Šerfel: 1. Farba citov 2. Hugo a jeho veľký objav 3. Extremely Loud And Incredibly Close 4. Atlas mrakov 5. Neskrotná.
Martin Zielosko: 1. Návrat Temného rytiera 2. Skyfall 3. Hanba 4. Nedotknuteľní 5. The Words.